måndag 27 maj 2024

Sommar och FIRE – vilken härlig kombination!

Sommaren är här och med den kommer den där härliga känslan av att snart kan man ta semester och njuta av värmen under några enkla och kravfria veckor.

För min egen del kom den känslan redan den 10 mars

https://fire202555.blogspot.com/2024/03/det-blev-ett-sjumilakliv-mot-fire.html

och nu är jag alltså inne på den tredje månaden i min pre-FIRE.

Hur har de här månaderna varit?

Jo tack, bara bra får jag lov att säga. Faktiskt betydligt bättre än vad jag hade vågat hoppats på.

Dagarna rullar på och jag upplever en betydligt lägre stressnivå än jag gjort tidigare i hela yrkesliv, och det mesta ser ut ungefär som det jag skissade på den 28 januari i det här blogginlägget:

https://fire202555.blogspot.com/2024/01/fire-vad-ska-man-hitta-pa-hela-dagarna.html

Att sen börsen i allmänhet och tech-fonderna i synnerhet har ökat rejält i värde gör att även kalkylerna ser betydligt bättre ut än jag hade trott.

Nu vet jag att det här med snabba börsuppgångar snabbt kan förvandlas till smärtsamma börskrascher, men just nu ser det i alla fall väldigt bra ut.

Idag är det måndag och jag ska i vanlig ordning ta en långpromenad på drygt en timme i skogen, och sen blir det lite trädgårdsfix.

För eftermiddagen är inget planerat, men troligen blir det en tur in till stora staden för lite café-häng.

19 kommentarer:

  1. Det låter som en synnerligen trevlig tillvaro.

    Jag har funderat lite på vad det optimala uppsägningsdatumet skulle vara, under förutsättning att man inte tänker lönearbeta på ett tag, och jag kom fram till att det var någon gång mellan 1:a mars och 1:a april (med 2 månaders uppsägningstid).

    Dels för att man har sommaren framför sig när man blir fri, och dels för att man kommer arbeta ihop tillräckligt mycket pengar för att kunna göra alla rimliga avdrag under året.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar vara en bra plan, sommaren är alldeles för kort för att arbeta bort. :-)

      Radera
    2. Ekonomisk är det just som du säger, ofta mest fördelaktigt att sluta några månader in på året. Lite på vad man tjänar, kunna använda de avdrag som finns fullt ut och utan att komma upp i statlig skatt. Men givetvis är det med sommaren framför sig inte helt fel tid heller.

      Radera
    3. Tycker april ofta har några fina dagar och jag har hittat det optimala uppsägningsdatumet med avseende på avdrag, väder och lön om man vill gå nästa vår. I alla fall för mig. Svaret med 2 mån uppsägningstid är 2025-02-21 med sista anställningsdag 2025-04-21 (motivering här https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2024/02/dags-vanja-sig-vid-tanken-pa-fire.html) . Får bara se om jag orkar ända fram...

      Radera
  2. Låter härligt att vara ledig. Är det tills vidare då för din del?
    Mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är det.

      Fast jag tror att jag framöver ska starta en liten hobbyverksamhet, och där jag kanske jobbar någon timme i veckan.

      Radera
  3. Jag blir så avis på dig när jag sitter här på jobbet 🌞
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är bara att härda ut, siktar du också på FIRE?

      Radera
    2. Hoppas på att bli FIRE 😎

      Radera
  4. Rutiner och ett socialt sammanhang tror jag är viktigt. Jag tror man mår bra av att hålla sig aktiv på något sätt, inte bara låta dagarna rinna iväg. Kanske en kurs och lära sig något nytt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kurser är trevligt. Jag ska anmäla mig till några till hösten, tror det blir kanon. Vad ska du läsa för något?

      Radera
  5. Hej!Njut av den bästa delen i ditt liv som man även hoppas skall bli den längsta.Livet har olika skeden och väldigt många människor tror att de skall leva för evigt.När min pappa var 65 år och precis hade gått i pension så sa jag till honom att man blir antagligen inte äldre än 80 år och i så fall är jag nöjd om jag blir 80 år innan det var dags för mig att lämna jordelivet.Va, då har jag ju bara 15 år kvar att leva sa min pappa som nu har hunnit fylla 83 år och han är fortfarande frisk och kry och njuter av livet.Däremot ångrar han att han inte gick i pension tidigare trots att han hade råd om han skulle ha velat pensionera sig några år tidigare som jag sa till honom att göra.(Nej!!Det skall inte tas ut några pengar innan jag är 65 år var alltid svaret som jag fick från min pappa.)För egen del valde jag att arbeta väldigt mycket mer än de flesta andra arbetstagare/företagare genom mitt arbetsliv för att jag tyckte det var så roligt att få betalt för att göra det som jag gillade mest av allt när jag var yngre och det var nämligen att nämligen köra långtradare.När jag fyllde 52 år 2018 så gjorde jag ett aktivt val och som en tyst protest mot våra politiker att "köpa mig fri" från ett arbetsliv som jag inte längre trivdes att vara delaktig i.Nu har jag aldrig mått bättre då jag älskar att ägna mig åt min största och lönsammaste hobby att förvalta mitt kapital på börsen utan att någonsin mer behöva utföra arbetsuppgifter som jag inte längre trivs med och jag slipper även att vara tvungen att träffa människor som jag inte vill träffa.Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad härligt att gå redan vid 52, där slog du mig med några år. :-)

      Känner så väl igen i mig det du skriver, även jag tyckte det var kanon att jobba i början av min karriär och då hade jag inga som helst tankar på pension, snarare tvärtom.

      Men nu känns det verkligen som att det är dags att dra sig tillbaka och försöka ta tillvara på den tid som man har kvar på bästa möjliga sätt.

      Radera
  6. Låter underbart med din pre-FIRE. Satt inne på jobbet idag och undrade om jag gjorde rätt som inte sa upp mig för 2 veckor sedan som jag tänkt - och där försvann en halvtimme arbetstid... Nej, jag tror ändå jag gör rätt då den ekonomiska förlusten att gå på A-kassa från nu fram till ordinarie plan apr/maj 2025 skulle bli i storleksordningen en bra beggad bil som jag kommer behöva. Om inte hjärtat ger sig till känna igen alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pre-FIRE på försommaren kan jag rekommendera, det är en stark köprek på det. :-)

      Min riktiga FIRE inträffar dock i december, och då är det inte lika kul att hänga i Sverige. Så då lutar det åt att lämna landet några månader efter jul- och nyårsfirandet.

      Radera
  7. Låter förträffligt! Bara ta det lugnt o äntligen bara göra sådant man själv vill och bestämmer. Ja denna måndag var dryg efter en fantastisk helg där huvudet rensades totalt. Var ute hela lördagen och söndagen och kändes som man var fjättrad vid skärmen under dagen.

    Läser med intresse även övriga kommentarer, helt klart några på väg in i Re delen, sporrande!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, det är alltid givande att läsa om hur andra tänker och agerar när det gäller resan mot FIRE.

      Radera
  8. Låter ju skönt. Själv har jag levt ett tag nu i RE-delen. FI jobbar vi på oavtrutet. Har man som vi hus med pool och stor trädgård och två äldre bilar, samt barn med aktiviteter som ska skjutsas hit och dit, då finns det att göra oavsett man har anställning eller inte. Läkaren har dessutom sagt åt mig att "ta det lugnt"... ja hade jag bott i lägenhet och varit singel, så går det såklart, men med allt det som vi har, då går det inte att ligga på sofflocket. Tack vare medicinen så har jag dock återfått lite mental styrka så dagarna tuffar på lite lättare nu. Njut av din ledighet och gör bra planer för din ekonomi. Det finns fallgropar där man minns anar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, försöker få till de ekonomiska planerna, och måste på eller annat sätt minska riskerna med att ligga så tungt i tech som jag gör.

      Men så fort jag bestämt mig för att lägga allt i en svensk indexfond eller något annat tråkigt så tokrusar Nvidia (plus 114 procent i år) och drar med sig allt annat.

      Visst är det en härlig känsla när man ser att alla siffror pekar åt rätt håll.

      Men nu har jag varit med så länge att jag vet att inget växer till himlen, och när tech-raset väl kommer blir det troligen brutalt.

      Den stora frågan är bara när det inträffar. :-)

      Radera

Sålde jag i tid - eller sålde jag för tidigt?

Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så gick jag helt ur aktiemarknaden den 17 juli, och ligger just nu helt likvid.  Ett svårt beslut att...