tisdag 21 maj 2024

Tech – dags att sälja???

Jag ligger väldigt tungt i tech-bolag genom mina placeringar, som till hälften består av Swedbank Robur Technology och hälften Länsförsäkringar Global.

Det har varit en vinnande strategi och när det gäller Robur-fonden ligger jag redan på plus 22 procent i år.

Ibland har jag tvekat om det är vettigt att exponera mitt sparande mot…

A

tech-fonder

B

amerikanska dollar

..men kommit fram till följande slutsats:

Ja, för tusan!

Kollade precis på Kristofer Barrett som förvaltat Swedbank Robur Technology oerhört framgångsrikt de senaste åren i ett webbinarium och gillar tänket.

Har du tid så kolla gärna igenom det, de här killarna är verkligen något på spåren.

https://api.screen9.com/preview/fKXSNwpxK6dpAMRrmkx5jRKOw5YqqWK9GsISvEAqPJM46kP6zyjgNY8825xFerau

Nu har tyvärr Kristofer Barrett gått vidare i karriären, och Christian Blink har tagit över, men jag förutsätter att förvaltningen sker utifrån samma struktur och tänk som tidigare.

Hur resonerar du kring tech-bolag?

10 kommentarer:

  1. Bra tips kvällen är räddad 👍
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, är väl investerad tid om man är nyfiken på tech i allmänhet och AI i synnerhet. :-)

      Radera
  2. Bra länk. AI kräver ju en enorm uppbyggnad av infrastrukturen som de hör tjänsterna kräver så flera av de här bolagen kommer ju vara vinnare även framöver. Men värderingarna är verkligen sky high som Barrett säger. Modigt av dig att satsa allt på ett kort.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ser mig inte som en modig person, men kanske är jag det trots allt. :-)

      Ska jag vara ärlig så är jag lite obekväm med bolagsrisken i Robur-fonden, att investera i den innebär att man tar ett bet på Nvidia och Broadcom, som båda har en ovanligt stor vikt i fonden.

      Radera
  3. Bra fondmen dyr. Direktöger heller aktierna. 😃😃😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också funderat på det, till exempel köpa de tio största innehaven och sen ombalansera när fonden gör det. Men just nu är jag nöjd med att låta fondförvaltarna göra grovjobbet. :-)

      Radera
  4. Varför inte 80 procent LF Global och sen direkt ägande med 10 pocent i NVIDIA och 10 i Broadcom?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är är en riktigt bra att ha en billig indexfond som bas och sen toppar man upp den med några direktägda innehav som man tror på.

      Då slipper man de skyhöga fondavgifterna samtidigt som man kan krydda portföljen med intressanta bolag.

      Tror jag ska testa detta i mindre skala och se hur det utvecklas under några år.

      Radera
  5. Jag själv, som inte bryr mig om utvecklingen så mycket, funderar på att skala av hälften i bland annat Broadcom och omplacera i ngt som ger högre kassaflöde.

    Som vanligt säger jag att jag har ingen aning om det är köp- eller säljläge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan nog vara vettigt att ta hem lite av vinsten i Broadcom, som är upp 100 procent på bara 12 månader. Men som du skriver, det är som alltid helt omöjligt att veta om man gör rätt eller fel.

      Själv surfar jag nog med ett tag till på tech-hypen så får vi se vart det landar.

      Radera

Sålde jag i tid - eller sålde jag för tidigt?

Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så gick jag helt ur aktiemarknaden den 17 juli, och ligger just nu helt likvid.  Ett svårt beslut att...