onsdag 5 juni 2024

Sex månader kvar – sedan FIRE!

Sommaren är här och det känns som att dagarna går allt snabbare. Man brukar ju säga att tiden går snabbt när man har roligt, och det är bara att hålla med.

För visst har jag haft det roligt i min mjukstart till FIRE, det ska jag inte sticka under stol med. Jag har hunnit med att göra det mesta av det jag tidigare inte orkat ta tag i, och det känns bra att äntligen komma ifatt och bli av med en hel del stressmoment.

Nu när den där långa lista på saker som behöver fixas nästan är avklarad och stressen som arbetats upp under ett helt yrkesliv äntligen lagt sig, börjar en ny känsla att dyka upp, och det är att det börjar bli lite långtråkigt att inte ha något mer konkret att syssla med.

För mig som varit egenföretagare i stort sett hela livet bestod arbetsdagarna tidigare av att sälja, producera och leverera kvalificerade tjänster, och det var både stimulerande men bitvis även oerhört tungt och mentalt krävande.

Just den tunga biten behövde jag komma ifrån för att inte gå in i den där berömda väggen, så den saknar jag inte alls. Men den biten som gav stimulans och som skärpte sinnena, den saknar jag mer och mer.

För hur det än är, visst är det trevligt att få tid att röra på sig utomhus istället för att sitta stilla vid en skärm hela dagarna, men även hjärnan behöver få sin dagliga dos av kvalificerade utmaningar.

Jag har listat några idéer på vad jag skulle kunna hitta på:

1

Gå över från passiv globalfondsparande till aktiv egenförvaltning av svenska aktier i delar av mitt sparande. Detta är väldigt lockande, och jag funderar på att starta en mindre portfölj och sen utarbeta en tydlig strategi med exitregler.

2

Bli god man. Detta är en i stort sett ideell insats, som jag skulle kunna känna mig ganska bekväm med.

3

Engagera mig politiskt. Även detta är lockande, problemet är hitta ett politiskt parti som jag helhjärtat kan ställa mig bakom. Hittills har jag inte lyckats.

4

Börja plugga. Ja, varför inte. Snart är jag för gammal för CSN, men det spelar ingen roll eftersom jag ska ta ut tjänstepensionen i december.

5

Starta ett hobbyföretag. Också lockande, speciellt när jag tar ut tjänstepensionen. I företaget skulle jag då kunna ta väldigt begränsande och stimulerande uppdrag, kanske några timmar i månaden, men bara när andan faller på.


16 kommentarer:

  1. Jag tror jag ska lösa på högskola sista året innan pension. Finns det åldersgränser för CSN det visste jag inte.
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det visste faktiskt inte jag heller, men när jag kollade visade det sig att man kan få bidraget till och året man fyller 62, fast från 61 år är det bara typ 10 veckor. Studielånet går däremot inte att få efter 60. Sen tror jag att om man har inkomst av till exempel kapital (och tjänst såklart) så minskar beloppen.

      Värt att kolla upp med andra ord. :-)

      Radera
  2. Jag blir så motiverad när jag läser detta.

    1. Ännu mer möjligheter ger att med en liten del av portföljen ägna sig åt optionshandel - det gör jag redan men ska lägga mer tid på det i FIRE
    2. God man funderade jag på, men jag är nog för mycket EGO. Dessutom vill jag kunna gå offline både hemma och på långresa ibland vilket jag tror kan vara svårt.
    3. Politiskt - tänkte på det tidigare men med min nya låga stresstålighet så funkar det inte.
    4. Plugga - absolut, men tror inte på högskola utan utan jag vill lära mig något mer hands on: trädgård och odling, snickeri, "prepping" (mat), geografi/historia inför specifik resa etc.
    5. Inget hobbyföretag för mig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att jag kan öka andras motivation.

      Jag är också inne på att plugga något mer jordnära, odling är ett alternativ. Eller varför inte lära sig att knuttimra ett hus. :-)

      Radera
    2. Knuttimra, nja jag menar nog mer att själv kunna bygga redskapsbod, byta panel på kåken, göra pergola och uterum, utemöbler, planteringskärl, bygga växthus, plattläggning, renovera fönster. Där någonstans...

      Radera
    3. Det är härligt att jobba med händerna, speciellt när man gör det för sitt eget höga nöjes skull.

      Radera
  3. Politik är ju spännande. Satsa på Jan Emanuel och Sara ,😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha. ja de är uppstickare i EU-valet. Men tror inte Folklistan har någon lokal representation där jag bor, hade nog mer tänkt mig att blir kommunpolitiker. :-)

      Radera
    2. Politiker skulle du blivit tidigare. Mitt karriärråd till mina barn var att de tidigt skulle engagera sig i valfritt etablerat parti. Det lägsta de skulle bli var kommunpolitiker. Som det kunde de tillbringa några år utan krav på att prestera något, och med flexibla arbetstider. När de tyckte det var lagom kunde de sedan gå i tidig pension med ekonomin tryggad. Visade de lite framfötter kunde de hamna i riksdagen. Samma karriär men med ännu bättre ekonomiskt utfall. Bägge struntade i dessa välmenande råd och skaffade sig riktiga yrken istället.

      Radera
    3. Ha ha, ja barnen gör sällan som föräldrarna vill. :-)

      Radera
  4. Känner du till att en enskild firma som bara drar småsummor i stort sett slipper skatt eller ja nästan i allafall. Löjligt låg skatt blir det iaf

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, det är helt otroligt vad låg skatten blir.

      Dels är de sociala avgifterna lägre än arbetsgivaravgifterna, men ser får man även sätta ned egenavgifterna med 15000 kronor på de första 200 000 kronorna som man drar in.

      Och sen, inte att förglömma, så har vi de generösa jobbskattavdragen, som blir procentuellt större ju lägre inkomst man har.

      Kanske inte helt skattefritt för en enskild firma som omsätter blygsamma belopp, men inte långt därifrån. :-)

      Radera
  5. Börja investera med korta köp och sälj i enskilda aktier och i fonder.T.ex.Avanza Zero är en perfekt fond att lägga köporder/säljorder innan kl.13.00 för köp/sälja samma dag och man har pengarna på kontot den efter redan vid.09.30.10.00.Igår köpte jag för maxbeloppet på 25000 kr i Avanza Zero när det var rött på börsen och idag när OMX-indexet är upp med närmare 1 % och i skrivande stund är OMX-indexet upp 0,87% så blir det en liten fin vinst då jag la in säljordern innan kl.13.00 för sälj idag.Vill man så kan man ju fortsätta köpa för 25000 kr flera röda dagar och ta hem sin vinst när den är 3,5,7,10 eller 20% på investerat kapital.T.ex så är ju 1% i vinst på 25000 kr fina 250 kr som jag sedan köper i en utdelande fond som ingår i mina basinnehav för att hela tiden öka avkastningen på mitt eget kapital både aktivt och passivt.Jag använder mig även av belåning så då gillar jag att hålla mina pengar i "rörelse" och ta hem snabba vinster.Med 1% i vinst varje vecka så blir det 52 % på ett helt år utan att man har behövt vara investerad hela tiden för ytterligare ett sätt att sprida sina risker och skapa fler möjligheter till en högre risk-justerad avkastning.Lycka till med vad du än väljer att använda din tid till när du är ledig 24/7.Jag saknar inte arbetslivet det minsta och har aldrig mått så bra som jag gör nu när jag är 57,5 år och jag är en frisk och kry pensionär sedan 2018 när jag var 52 år.
    Mvh Peter Jansson

    SvaraRadera
    Svar
    1. Härligt att kunna gå i pension redan vid 52.

      Tycker att det är en intressant strategi du har, Zero är enkel att handla med och ska kika lite på ett liknande upplägg framöver.

      Radera
  6. 6 månader kvar alltså! Ja hjärnan kräver stimulans annars går det illa. En liten tradingportfölj kanske.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, det börjar luta åt en liten testportfölj.

      Troligen blir det på någon annan plattform än Avanza, Nordnet och SEB där jag idag har det långsiktiga och passiva sparandet.

      Radera

Svenska banker år 2024 - sämre än sämst!

Förra veckan hade jag ett äventyr som kan beskrivas som en modern variant av Sisyfos, ni vet han som hela tiden rullade upp en stor sten upp...