lördag 8 juni 2024

Tjäna pengar på swing-trading

Jag är rätt så konservativ i mitt fondsparande, och har därför valt att använda traditionella plattformar som Avanza, Nordnet och SEB.

Nu tänker jag starta en mindre trading-portfölj för att se om jag klarar av att tajma marknaden.

Även om jag är rädd att jag redan vet svaret, och svaret är så klart ett rungande nej, tänkte jag ändå ge det hela en chans för att få lite hjärngympa som pre-FIRE.

Det blir absolut ingen day-trading, utan mer en slags laid-back form av swing-trading, där jag tvingar mig själv att följa övertydliga regler både för köp och för sälj.

För att tydligt separera denna lilla lekportfölj från plattformarna där mitt FIRE-kapital finns, och som jag absolut inte tänker riskera på korta affärer, så tänkte jag testa någon ny plattform.

Jag har kikat runt lite på såväl uppstickare som etablerade banker, men har inte riktigt fastnat för någon.

Därför tänkte jag kolla med er:

 

Använder du någon riktigt bra plattform för aktiehandel och som du kan rekommendera?

17 kommentarer:

  1. Hade Danske bank innan. Inge vidare. Nu Avanza PB

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja Danske banks handelssidor är lite svåra att få grepp om, ser ut som att de konstruerades på 1980-talet. :-)

      Radera
  2. Jag är nöjd med Avanza tycker det inte finns något bättre alternativ
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att Avanzas gränssnitt är klart bäst, så egentligen borde jag kanske ha tradingportfäljen hos Avanza och globalfonderna hos - tja varför inte Danske bank. :-)

      Radera
    2. För att hålla det enkelt kan bara öppna ett konto till på Avanza, behöver inte vara en annan aktör.

      Radera
  3. Ska du göra mycket små affärer är Nordea bra. Från 1 kr i coutage och annars 0.09 procent.
    hälsar torbjörn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nordea har ryckt upp sig, och deras courtagenivåer är klart attraktiva, så det kan vara ett alternativ.

      Radera
  4. Courtaget måste bli viktig om du ska göra många affärer samt växlingsavgift. Även möjlighet att kunna göra affärer utan att behöva växla. Nordnets och Avanza växlingsavgifter är hutlöst dyra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Avanza har, i alla fall för PB kunder, nyheter på G och inom kort på plats vad gäller växling och helt kort ett valutakonto.

      Radera
    2. Låter som ett steg åt rätt håll. En gång var Avanza o Nordnet föregångare på att göra aktie o fondhandel enklare o billigare. Nu är flera storbanker både billigare o enklare. På Swedbank t.ex får du alltid automatiskt billigaste courtaget. Du kan göra på de stora och små affärer på samma dag. Inte som A o N där du måste välja, och inte kan blanda stora och små affärer samma dag med hänsyn till courtage. Och om du dristar dig till att sälja eller köpa en fond på A kan det ta 2 dagar innan du kan byta courtage utan att ringa och be dem göra det. Om de nu är öppna när du handlar. A o N har tappat mot andra banker, däremot är A’s gränssnitt snyggt.

      Radera
    3. Bra tips Kalkyl och Tole. Ska dessutom bli spännande att se hur Carnegies nya "lågprissatsning" Montrose kommer att bli. Ska lanseras senare i år om jag förstått det hela rätt.

      Radera
    4. @Tole: lät mkt intressant att swedbank ger billigaste courtaget oavsett affär. Ska kolla min "trogna" storbank, swedbank alltså. Ogillar avanzas o nordnets courtageklasser, påtala för dem ni alla att rakt courtage är vad vi vill ha!

      Radera
  5. Jag instämmer i att Avanza leder gentemot övriga aktörer och gränssnittet är väldigt bra! Att dessutom slippa ha massor med inloggningar talar än mer mot Avanza och ännu ett konto där. Innan Ingves dårskapen slog till hade jag flera banker för att se till att insättningsgarantin inte överskrevs, det var jobbigt och klyddigt. En historisk konstighet som i framtiden kommer att verka smått osannolik, varför klarade inte staten lilla, den inbecilla, av att summera flera kontosaldon?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, helst vill man ha allt på samma ställe, det underlättar, fast jag är lite rädd för att om det går alldeles bra för mig med korta affärer i den lilla portföljen, ja då kanske jag ger mig på den stora portföljen och börjar swinga där också.

      Tänkte mig detta som en slags mental vallgrav, jag loggar in en gång om året och tittar till globalfonderna i den stora portföljen.

      Och sen köper jag och säljer hej vilt i den lilla portföljen, som jag loggar in på så fort lusten faller på.

      Radera
    2. Smart tänkt, stor risk helt klart så håller med dig om att bättre ha en egen aktör för trading. Jag gav upp både day och swingtrading för längesedan.

      Radera
  6. Vad för strategi kommer du använda och vilka indikatorer eller blir det mest på skoj och magkänsla?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj, så långt har jag inte kommit än.

      Tänkte fila på strategin som en trevlig sysselsättning på stranden i sommar. Det blir mest en lekportfölj till en början, så får vi se vart det hela landar.

      När det gäller min stora portfölj är det buy and hold av global och/eller tech-fonder som gäller. :-)

      Radera

Snart är Maggan statsminister!

Att EU-valet var ett riktigt sömnpiller verkar de flesta vara överens om. Men i kölvattnet efter denna icke-händelse börjar det dyka upp all...