tisdag 11 juni 2024

Ett enkelt sätt att tajma marknaden på lång sikt

Nu kanske jag slår in öppna dörrar hos er som är mer pålästa än vad jag är när det gäller teknisk aktieanalys.

Men visst kan man ha väldigt god nytta av SMA 40 och SMA 200?

Jag gillar att vara långsiktig och satt och kollade på den här grafen igår kväll, där SMA 40 är rosa och SMA 200 blå, och OMX30 är den gröna taggiga linjen. 

Chartet avser 5 år och är i veckoupplösning.



Vad ser man här?

Jo, att när den gröna linjen (OMX30) bryter ned genom den rosa kan det vara vettigt att sälja, och sen ligga likvid tills den gröna linjen bryter upp genom den blå, och då är det dags att köpa.

Under covidpaniken 2020 var det kanske ingen större förtjänst att göra så, då gick man ur och sen in på en något lägre nivå.

Men desto bättre var det att följa denna strategin i januari 2022 och sälja allt, för att sen köpa tillbaka i oktober 2022.

Däremot var det inte lika lönsamt att gå ur i augusti 2023 och köpa tillbaka i november 2023, men det gav fortfarande lite klirr i kassan .

Den som följt strategin hade legat fullinvesterad större delen av tiden, men framförallt sluppit den stora nedgången under 2022 och därmed utklassat OMX 30 ganska så rejält.

Vad man däremot inte kan se just nu är om det är köpläge eller inte. Trenden pekar så klart uppåt, men det gjorde den även i januari 2022.

Vad tycker ni om denna strategin, har ni testat den skarpt? 

9 kommentarer:

  1. Bra tips! Ofta är det lätt att sälja men sen när man ska köpa tillbaka väntar man ofta för länge och så är kursen tillbaka där man sålde.
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det där känner jag igen mig i, speciellt vid covidutbrottet. Jag lyckades sälja allt en dag (!) före det började rasa, och kände mig oövervinnerlig i flera veckor.

      Men:

      Jag väntade alldeles för länge med att köpa tillbaka, så när jag väl började shoppa hade kurserna återhämtat sig och var till och med högre än innan covid.

      Så det som var kanske vår tids bästa köptillfälle gick mig helt förbi.

      Radera
  2. Ska du börja daytrada? 😃
    undrar torbjörn

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nja, sex transaktioner på fem år, som i mitt exempel ovan, räknas väl knappt ens som swing-trading. :-)

      Men visst har jag planer på att day-trada. Fast då i en mindre portfölj, en lekportfölj.

      Den här strategin med MA 40 och MA 200 funderar jag på att så småningom testa i den stora portföljen. För tillfället är det buy and hold som gäller där.

      Radera
  3. Ja det där är en klassisk strategi med glidande medelvärden. Det finns som vanligt undantag där den inte hänger med riktigt. Nej tack, jag håller mig till min inkomstmetod. Är usel på att tajma någonting. Brukar köpa på toppar. Säljer gör jag sällan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det här med att tajma är jag också usel på, det går ofta fel när jag ska försöka slå något index.

      Men detta är jag ganska sugen på att testa, ska backtrejda strategin i veckan och se hur träffsäker den varit. Blir det skarpt läge så blir det med en mycket liten del av den stora portföljen.

      Problemet som jag ser det är att detta funkar bäst när marknaden rör sig kraftigt med rejäla toppar och dalar, om jag förstår det hela rätt. Däremot blir det svårare att använda sig av denna strategin om marknaden rör sig sidledes under lång tid.

      Radera
  4. Det laggar ju lite eftersom det är glidande medelvärden men funkar ändå hyfsat om man zoomar ut som du gjort och ser på typ fem år eller ännu längre sikt för då får man ju en ökad säkerhet i sig alrna

    SvaraRadera
  5. Svar
    1. Håller med dig om att det laggar en hel del, så ibland blir man lite sen på bollen.

      Normalt gillar jag buy and hold, det har funkat bäst för min egen del, men samtidigt är det lockande att försöka slå index.

      Vi får se hur det blir, tror jag startar ytterligare en liten portfölj och sen ser hur den här strategin fungerar i praktiken.

      Radera

Sålde jag i tid - eller sålde jag för tidigt?

Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så gick jag helt ur aktiemarknaden den 17 juli, och ligger just nu helt likvid.  Ett svårt beslut att...