söndag 10 mars 2024

Det blev ett sjumilakliv mot FIRE

Det här inlägget känns både bra och dåligt att skriva, och jag inte riktigt bestämma mig för om det som hänt är bra eller dåligt.

Vad har då hänt?

Tja, vi tar väl det från början.

Jag har drivit eget företag i 30 år och trivts alldeles utmärkt med det.

Men 30 år är en lång tid och mycket har hänt under de åren.

Från att ha drivit ett lönsamt enmansföretag i en bransch som varit superhet, har såväl branschens utveckling som den egna motivationen avtagit.

Kanske har det med åldern att göra, vid 55 är man inte riktigt lika mycket på hugget som tidigare.

Men det som hänt beror inte på min bristande motivation, jag hoppas och tror att jag är ett proffs ut i fingerspetsarna som alltid sett till att leverera det som mina kunder önskar.

Nu finns det saker som jag inte kan styra över, och det som hänt är följande:

Jag har fått besked om att jag kommer att förlora min största kund från och med nästa månad. Det här är en kund som stått för 90-95 procent av företagets resultat.

Beskedet kommer inte som en blixt från klar himmel, jag har fått flera hintar om detta tidigare, och skrev om det i ett tidigare blogginlägg.

Kundens budget för inköp av externa tjänster har stadigt minskat, så det har kommunicerats till och från att de vill dra ned på sina inköp av konsulttjänster och istället lösa det med egen personal.

Jo tjena, tänkte jag till en början. Lycka till med den biten.

Men så kom alltså det där årsmötet som jag både varit orolig över, men samtidigt längtat efter.

Det kan låta konstigt att längta efter att få kicken, men eftersom jag redan börjat planerat för ett liv i FIRE hjälpte det mig att verkligen komma till skott.

Så – vad händer nu?

Jag ska göra klart ett projekt som i stort sett är klart, och sedan skicka min sista faktura till kunden. Och det ska ske helst redan denna månaden!

De ville ha allt ur världen så fort som möjligt, och det var ömsesidigt kan jag säga. Så jag kommer att lägga all energi på att bli klar.

Och vad blir konsekvensen för min FIRE-plan?

Det blir så klart förödande på kort sikt. För min del innebär det att mitt företag tappar drygt en miljon kronor i intäkter, alltså pengar som jag räknat med att kunna plocka ut som främst lön men även lågbeskattad utdelning.

Eftersom uppdragen för de övriga kunderna är nästan obefintliga tycker jag inte att det är någon mening att överhuvudtaget fortsätta med företaget tills i december, som jag tänkt från början.

Inte heller finns det några reserver i form av periodiseringsfonder att ta av i bolaget, eftersom jag valt att under de senaste åren maxa mina löneuttag, tjänstepensionsavsättningar samt utdelningar.

Det ekar med andra ord tomt i företagets kassakista.

Jag har inte riktigt hunnit landa i detta, så för tillfället har jag ingen bra idé om hur jag ska göra de kommande åtta månaderna, det blir ett stort intäktsbortfall som jag på något sätt måste täcka upp för.

Men oavsett vad, nu börjar alltså en helt ny fas i livet som inleds med avvecklingen av mitt företag.

Konstig känsla, både overkligt och spännande på samma gång.

20 kommentarer:

  1. Ja vad ska man säga, det är inte alltid saker och ting går som man har tänkt sig. Jag har inte sagt upp mig än, men tanken är att göra det under mars-april. Det är oklart hur lång uppsägningstid jag har, det står inte skrivet någonstans. Antagligen vill de att jag gör klart det projekt jag jobbar med, men de kanske istället vill bli av med mig så fort som möjligt för att ha gott om tid för en ersättare. Man det det man vet, men det kan finns många andra planer i bakgrunden som jag är ovetandes om.

    Ja i ditt fall är det så klart lurigt om du hade räknat med en hel miljon kronor. Det snyter man inte ur näsan hur som helst. Finns det inga möjligheter att leta andra kunder? Går det att ta "förtida uttag" gällande pensionen? Annars kanske det bara är att gå till arbetsförmedlingen och stämpla? Det ger trots allt en inkomst, även om den inte är stor.

    Ser inte hur du ska kunna "täcka upp" för detta ganska enorma bortfall utan att exempelvis likvidera tillgångar? Båtar, bilar, sommarstugor, rolexklockor etc? Finns det något i gömmorna?

    Ja konstigt, overkligt och spännande kan man nog sammanfatta mina tankar också. Det är verkligen inget jag hade planerat för 5 år sen, men jag är redan efter en veckas jobb trött på det jag gör, och ser väldigt mycket fram emot juni månad. Tills dess får man bara "härda ut"... ta en vecka i sänder, göra sitt jobb. Önskar jag kunde resa 10 år tillbaka i tiden när jag fann glädje med att jobba på måndag. Nu är det bara ångest...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

      Jag har anat att något liknande skulle inträffa, så rent mentalt var jag förberedd på att det skulle bli så här.

      Jag har några alternativ hur jag ska täcka upp för i alla fall en del av intäktsbortfallet, och dessa alternativ tänkte jag bolla med min redovisningsbyrå nu i veckan. Närmast till hands lär det bli att dra ned på kostnaderna omedelbart, jag har bland annat ett alldeles för stort och dyrt kontorsrum som jag ska säga upp omedelbart.

      En miljon låter mycket, men den här miljonen är alltså det som företaget skulle fått in brutto.

      När det handlar om kronor i handen, efter att arbetsgivaravgift och inkomstskatt betalats blir det väl ungefär hälften, och visst. En halv mille är heller inte småpengar. :-)

      Radera
    2. Snålgrisen,
      du hittar vad du söker i
      Lag (1982:80) om anställningsskydd

      Radera
  2. Jobbigt läge. Är hela FIRE-planen beroende av inkomsten året ut, eller handlar det mest om att överleva till december?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FattigApan och tack för kommentar.

      På lång sikt spelar det här ingen större roll.

      Men jag på kort sikt, det vill säga tills i december då jag kommer åt tjänstepensionen, behöver jag ha ett positivt kassaflöde.

      Visst skulle jag kunna sälja av fonder i mitt ISK, men de pengarna har jag öronmärkt tills jag fyller 64 och kan ta ut den statliga pensionen.

      Då är tanken att jag ska sälja 4 procent av ISK-värdet varje år och använda de pengarna till att dryga ut den vanliga pensionen.

      Så mitt ISK-konto bör vara helst vara orört tills dess och få möjlighet att växa med ränta på ränta.

      Radera
  3. Går att söka akassa om Du kan visa på dålig lönsamhet pga tappad kund men dem brukar vilja ha ett papper/intyg på att du blivit uppsagd. /C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Det är många som har tipsat om att söka a-kassa, och det är ett alternativ som jag faktiskt börjat att överväga.

      Helst hade jag kört vidare enligt min plan, men nu gäller det att tänka i nya banor.

      Vi får se var jag landar.

      Radera
  4. Vad tråkigt att bli uppsagd. Hoppas det löser sig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Det löser sig säkert, på ett eller annat sätt.

      Jag försöker se positivt på det hela, nu behöver jag inte längre tveka på om det är rätt eller fel att hoppa av.

      Radera
  5. Eftersom du inte riktigt själv vet hur du ska tänka kring detta så är det svårt för mig att veta om grattis eller ngt annat är på sin plats. Men jag väljer trots allt något annat och säger: Det var trist att det blev så när det bara var några månader av smooth sailing kvar !!

    Landa och analysera. Återkom. Ser med stort intresse fram emot dina ärliga och mycket givande inlägg. Det är så jag försöker skriva själv och då blir det intressant !! Det är fan inte så lätt att genomföra RE. FI är inget problem vanligtvis, är man i närheten så sköter det sig själv per automatik. Börsen svänger fram och tillbaka. Plötsligt en dag är man FI. Sedan det betydligt svårare RE.

    Även jag skulle se fram emot att bli uppsagd med glädje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightsinvestment och tack för kommentar.

      Kul att du gillar mina inlägg, det värmer.

      Hoppas jag kan knåpa ihop ett och annat inlägg om den fortsatta resan mot FIRE, det är ju väldigt speciellt det här med att hoppa av i förtid, så då är det bra att kunna bolla tankar och idéer med likasinnade.

      Radera
    2. Vi är ju ett helt gäng nu, mest gamla gubbar som det verkar ;=) på väg mot samma mål. Riktigt roligt att följa hur det går för alla och att våra olika strategier/vägval kan leda till samma plats.

      Radera
  6. Såklart tråkigt att din firma tappar jobb, men det låter ändå som ett "mindre" problem för dig. Nu vet jag inte hur du har det finansiellt med tillgångar, men att du siktar på fire nästa år borde tyda på att du har det rätt bra ställt.
    Ett bolag utan kunder/uppdrag och där man tagit ut varenda öre låter såklart inte kul, men det låter som att du, till skillnad från många andra investerat och sparat dina pengar, istället för att spendera.
    Hoppas att det ändå löser sig och att dina pensionsplaner inte går i stöpet!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Jag är övertygad om att det kommer att lösa sig.

      Jag har en del idéer som jag ska utvärdera tillsammans med redovisningsbyrån, som brukar komma med konkreta och bra råd.

      Vi rivstartar arbetsveckan nu på måndag morgon med ett timslångt möte.

      Radera
  7. Trist så nära slutet..

    Om du skulle kunna backa bandet några år (5-10 år) bakåt i tiden. Vad skulle du ha gjort annorlunda med tanke på antal uppdragsgivare, månadslön, utdelningar, spara i företaget mm?

    Är nyfiken eftersom jag själv kan hamna där har jag lite känningar av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Det där var en intressant fråga.

      Med facit i hand skulle jag nog gjort så här:

      Jag skulle försökt sprida kundriskerna mer, att bara ha en stor kund är inte optimalt när sånt här inträffar. Å andra sidan har det varit en kanonkund som både betala bra och varit enkel att samarbeta med, så egentligen är jag ändå rätt nöjd med att just den kunden fick ta i stort sett all min arbetstid. Ett tag funderade jag på att anställa en person för att hinna med, men det stannade vid att jag fortsatte på egen hand.

      Jag har alltid tagit ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt, vilket är det bästa ur rent ekonomisk synpunkt. Det var ett bra råd jag fick när startade aktiebolaget och det ångrar jag inte.

      Jag skulle däremot INTE avsatt till tjänstepension, utan istället sparat i en direktpensionslösning. Både billigare och mer flexibelt. I direktpensionen hade jag nog valt att enbart ha några investmentbolag som till exempel Investor och Industrivärden.

      Inte heller skulle jag ha tagit årliga utdelningar (om jag inte behövt de pengarna för privat konsumtion), utan istället sparat utdelningsutrymmet år för år. Utrymmet räknas upp med en viss procentsats varje år, så med tiden blir det möjligt att ta riktigt stora belopp som lågbeskattad utdelning

      Radera
  8. Hoppsan... Efter 30 år med under ett år kvar!
    Men kanske är det en hint att du kommer att klara dig ändå? Som andra skrivit så finns det ju också en möjlighet att faktiskt skriva in sig som arbetslös.
    Helt missat din blogg tills nu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Tipster och tack för kommentar.

      Kul att du hittat min blogg.

      Sitter just nu och överväger olika alternativ. Ska försöka knåpa ihop ett inlägg om detta senare ikväll eller imorgon.

      Radera
  9. Alltså, man gör en plan som revideras och sedan händer ändå något som gör att man får omvärdera helt.

    Jag är själv där då jag funderar på att säga upp mig NU (1 år innan plan) p g a hälsoproblem trots att det fattas lite pengar.

    Lite trist att man inte kan bestämma själv hur det ska bli alltid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningssmålänningen och tack för kommentar.

      Håller med dig om att det är väldigt svårt att ändra sina detaljerade planer, som man tycker är så genomtänkta och bra.

      Men samtidigt tror jag att den här typen av planer är bra att ha eftersom de fungerar som en slags mental karta, så att man i alla fall vet ungefär vart man är på väg.

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...