torsdag 7 mars 2024

Köpa bil istället för aktier?

Är på väg med tåg till huvudstaden för årsmötet med min störste kund som äger rum i morgon bitti, och roar mig med att räkna ut vad familjens andrabil, en Volvo V70 som mest stått stilla i ett garage under alla år, egentligen kostat.

Och det var betydligt mer än jag befarat, ja rent ut sagt sjukt mycket.

För år 2001 hade vi nämligen två val.

1

Antingen kunde vi köpa en Volvo V70 för 250000 kronor.

2

Eller så kunde vi investerat samma belopp i Investor.

Nu när jag testar Investors aktiekalkylator och matar in ett köp 2001, och sen att utdelningarna återinvesterats årligen, får jag fram att de 250000 kronorna skulle ha vuxit till drygt 4,6 miljoner kronor idag.

Det var nog den dyraste bil jag någonsin köpt, även om jag är väldigt nöjd med bilen som fortfarande finns i familjens ägo.

 

Äger du också en dyr bil?

4 kommentarer:

  1. Haha så får man ju inte räkna då blir man galen. Vissa prylar behöver man faktiskt. Dock har jag aldrig köpt någon jättedyr bil. De brukar få kosta runt 150000 kr sen kör vi dem tills de rasar ihop. Är inne på bil nummer 3 nu. Den första var en sedan som gick bra men som vi fick överge för att vi fick barn och behövde kombi. Bil 2 köpte vi för en billig peng då (100000 kr) och den rullade tills AC pajade, och vi ville ha automatlåda. Den såldes och den bil vi har nu har diesel, automat och är riktigt trevlig att köra. Kostade 170000 kr. Den ska vi ha tills den rasar ihop. Det enda jobbiga är drivmedelskostnaderna, men jag tycker fortfarande att de elbilar som är något att ha är för dyra, och det finns oklarheter med t.ex. reparationskostnader för drivlina/laddkomponenter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

      Du har helt rätt i att man ska nog inte fördjupa sig för mycket i det här med alternativ avkastning, då är det nog lätt att tappa förståndet. :-)

      För ska jag vara helt ärlig är jag ändå ganska nöjd med det här köpet, bilen har fungerat utan problem i alla år och barnen har fått övningsköra och sedan få fri tillgång till en bil som på den tiden var något av det säkraste man kunde åka runt i.

      Radera
  2. Mina föräldrar köpte en ny Volvo 740 GL på 80-talet som vi nu tagit över vågar inte räkna på vad den kostat jämfört med att köpa Investr men nu börjar värdet på gamla fina Volvo bilar öka så kanske den blir mer värd än Investor ändå till slut 😃

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Vad kul med en 740 GL, det är just en sådan jag skulle vilja ha som blivande veteranbil.

      Men den ska vara vit, rostfri och i originalskick. :-)

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...