tisdag 5 mars 2024

Dags för sista årsmötet!

Om några dagar åker jag iväg till huvudstaden för att träffa mitt företags största och i stort sett enda uppdragsgivare. Det här har blivit en årlig tradition där vi summerar det gångna året och drar upp planerna för nästa.

Mötet skulle egentligen ägt rum i januari, men eftersom det skett en stor omorganisation och många nyckelpersoner gått vidare till andra uppdrag, så har man valt att skjuta på datumet.

Tydligen har det uppstått en del problem dels med att få den nya organisationen med nya medarbetare och chefer på plats, men sen har jag även förstått att man kommer att se över det här med inköp av externa tjänster.

Normalt skulle jag blivit orolig över att få ett sådant här besked, nya chefer vill ofta sätta sin egen prägel på verksamheten och detta brukar i slutändan innebär att man som extern konsult sitter väldigt löst till.

Jag är inne i slutfasen på ett större projekt och det finns för en gångs skull inget överenskommet om kommande projekt, så det kan bli lite svettigt om jag inte får något nytt att sätta tänderna i eftersom min FIRE-plan bygger på att jag kan jobba för fullt till december.

Det är alltså väldigt många sköna tusenlappar som står på spel.

14 kommentarer:

  1. Det går säker bra håller tummarna 👍
    mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Och stort tack för att du håller tummarna. :-)

      Radera
  2. Usch vad jobbigt att ha ett sådant möte framför sig när du är så nära
    Det hade jag sista året jag jobbade blev uppsagd när jag var 59 o kunde inte ta ut pension förrän vid 61

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Ja, det känns sådär just nu ska jag erkänna.

      Lät inget vidare att bli uppsagd så pass nära pensionsdatumet, hur löste du det mellan 59 och 61?

      Radera
    2. Akassa o sen aktivitetsersättning

      Radera
  3. Då önskar jag dig lycka till. Har inte riktigt begripit hur din situation ser ut avseende detta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightsinvestments och stort tack.

      Det kommer nog att lösa sig. På ett eller annat sätt. :-)

      Radera
    2. Du får berätta sen i ett eget inlägg. Känns som en viktig hållpunkt för din personliga FIRE-resa !!

      Även jag har några avgörande hållpunkter som kan dyka upp i den närmaste framtiden, inom några veckor/månader, vilket kommer avgöra min väg framåt under det närmaste året. Både privata och jobbmässiga.

      Radera
    3. Ska försöka knåpa ihop ett inlägg till helgen, imorgon är den stora dagen för min del. :-)

      Radera
  4. Oj då. Har inte tänkt på hur mycket svårare en egenföretagare har att tajma FIRE än vad jag som löneslav har. Jag som t o m bytt från lilla företaget där jag hade hela adminansvaret till stora myndigheten där jag kan försvinna lätt när det är dags.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, ibland kan det vara lite meckigt att vara småföretagare.

      Det är mycket att tänka på, speciellt när det gäller det ekonomiska. Men nu närmar sig FIRE med stormsteg så jag biter ihop och håller ut. :)

      Tack för kommentar förresten!

      Radera
  5. Lycka till oavsett. Avgångsvederlag? Annars är det ju bara att anmäla sig som arbetslös så får du bli någon annans bekymmer. Du är väl lite äldre, så de kanske inte anstränger sig fullt så mycket för att hitta något nytt? I värsta fall någon meningslös kurs där ni får bygga lego.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett avgångsvederlag hade suttit fint, men det lär nog inte hända.

      Däremot kan mitt eget bolag belöna mig själv genom att köpa något till mig själv för 15000 kronor helt avdragsgillt när jag lägger ned bolaget.

      En riktigt fin flaska champagne ryms med god marginal i det beloppet, får jag hoppas. :-)

      Arbetsförmedlingen? Jag vete i tusan om jag ska ge mig in i det, får se först hur det går på årsmötet. Men visst, det kan ju vara värt att överväga.

      Tack för kommentar!

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...