söndag 3 mars 2024

Ökad risk i PPM-sparandet!

Jag har sedan länge haft hela min premiepension placerad i den statliga så kallade Såfan.

Den har en hävstång på cirka 15 procent, en bra mix av lönsamma bolag och inte minst en bred exponering mot dollar, vilket gett en hel del klirr i min framtida pensionskassa.

Men mycket vill ha mer, och idag har jag lagt in om ett byte, där hela mitt innehav i Såfan byts till Swedbank Robur Technology.

Det här är en fond som jag redan har i mitt ISK och som jag gillar starkt, mycket tack vare dess stora innehav i Nvidia.

Swedbank Robur Technology har levererat 55 procents avkastning de senaste 12 månaderna, och nu håller jag tummarna för att de kommande 12 månaderna blir lika lyckosamma.

I och med bytet går jag från det som Premiepensionsmyndigheten betecknar som ”hög risk” till ”mycket hög risk”.

 

Hur mycket risk tar du i ditt PPM-sparande?

6 kommentarer:

  1. Hej, en väldigt intressant strategi. Jag kan verkligen förstå att man sätter detta till "mycket hög risk" med tanke på de massiva uppgångar som Nvidia et al har haft redan. Jag hade applåderat om denna ändring gjordes för ett år sedan precis efter att luften gick ur tech-aktierna, men nu känns kanske lite vanskligt?

    Har sedan start hållit mig borta från att investera i Tech. Jag vill ha en sakta stigande avkastning, tech är lite som berg-och-dal-banor...

    Långsiktiga trenden ser dock inte dum ut, men vem vet...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

      Håller med dig om tech svänger ganska kraftigt, men jag tycker ändå det mesta talar för den här typen av bolag på både kort och lång sikt.

      Det som fällde avgörandet för min egen del var när jag jämförde innehaven i AP7 (som Såfan består av) och Swedbank Robur Technology.

      Många är desamma. Den stora skillnaden är hur man viktat de olika innehaven.

      Tiden lär utvisa om det var rätt beslut. :-)

      Radera
  2. Jag ha en kombo av Såfa och samma Robur-fond men när jag blir äldre blir det nog bara Sådan eftersom man vill ha en minskar risk när man bli gammal

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Du har en bra poäng i att Såfans verkliga styrka är att den automatiskt minskar risken från 56 års ålder, där tre procent varje år förs över från AP7 Aktiefond till AP7 Räntefond.

      Jag tänkte testa mitt upplägg några månader, och visar det sig att Roburs fond ger lägre avkastning än AP7 byter jag tillbaka till Såfan.

      Radera
  3. PPM ger stora rabatter på dyra fonder som den som du bytt till. Så då är det bra att ha dyra fonder i PPM och istället billiga i sitt ISK tycker jag...

    SvaraRadera
  4. Hej Anonym och tack för kommentar.

    Du har en bra poäng där, köper jag fonden i PPM betalar jag 0,23 procent i årlig avgift. Hos Avanza kostar samma fond hela 1,35 procent i årlig avgift.

    Det blir en hel del pengar på lång sikt.

    Om jag framöver ska börja skala av denna fonden börjar jag därför att sälja i mitt ISK och behåller i PPM.

    SvaraRadera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...