fredag 1 mars 2024

Nio månader kvar – sen FIRE!

Klockan tickar och tiden går, och det är svårt att förstå att snart är det dags för mig att säga tack och hej till arbetslivet.

Den senaste månaden har jag fått en hel del kommentarer på bloggen och jag tackar för samtliga, det är verkligen värdefullt att bolla idéer och tankar med andra som har samma planer.

Den stora frågan just nu är hur jag ska fira FIRE-dagen. För hur det nu än är så tycker jag att den här dagen förtjänar att firas.

Den första skoldagen när jag som barn började i första klass firades troligen med ett glas saft hemma, den sista arbetsdagen vill jag skåla in med champagne.

Hur ska du fira din FIRE-dag?

12 kommentarer:

  1. Jag firade genom att göra det jag själv ville göra - och inte det någon annan ville att jag skulle göra.
    Det är den ultimata friheten anser jag, och på så sätt kan man säga att jag har fortsatt fira varje dag i många år sedan min första FIRE-dag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Grattis till att du redan firat och fortfarande firar din FIRE-dag!



      Radera
  2. Jag skulle fira med Dompan. Magnumbutelj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Magnumbutelj låter som en bra idé. Ska kolla upp vad som finns i utbudet hos Systembolaget, och beställa hem något i god tid.

      Radera
  3. Man vet ju aldrig säkert. Men...jag föreställer mig att det blir en vår- eller sommardag. Mousserande vin ute i paviljongtältet låter väl bra. Röka en laxsida, tända i bastun. Sitta på altanen efteråt, lyssna på musik, se ut över havet.

    Väldigt okomplicerat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightsinvestment och tack för kommentar.

      Det där lät riktigt trevligt. Sommar, hav och ett glas vin är en bra kombo.

      Radera
  4. Vi ska åka på en solsemester tillsammans ska bli kul
    Troligen spanien för vi ska kanske bo där

    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej C. och tack för kommentar.

      Låter som en trevlig FIRE-resa, hoppas ni hittar ert drömboende för framtiden när ni ändå är där.

      Radera
  5. Grattis! Det är alltid härligt när man har bestämt sig för något. Jag är en sån som kan gå och grubbla i flera månader över något. Tänker på alla aspekter, och lite till. Sen när man väl har levererat nyheten, ja då känns det hela mycket lättare. Min närmsta milstolpe nu är att säga till chefen att jag ska säga upp mig. Vi ska ha lönesamtal om några veckor, tänkte ta det innan dess. Det är omöjligt att ta reda på hur lång uppsägningstid jag har, det står ingenstans. Vi har inte heller något kollektivavtal. Man kan inte heller ringa upp chefen och fråga om något sånt, det känns lite dumt minst sagt. Då är det bättre att bara leverera nyheten så får vi se vad som händer. Jag förutsätter att jag gör klart denna leverans som vi har, och därefter nån vecka på bänken att avsluta mina affärer, och sen lämna tillbaka dator och passerkort, kanske får en flaska vin för +17 års trogen tjänst. Vissa har man avskedsfika för, jag kommer att tacka nej till sånt, främst pga att ingen typ vet vem jag är länge då företaget har vuxit mycket sedan jag anställdes. Alla jag har jobbat med har slutat för länge sen. Nån enstaka person jobbar kvar, den kommer jag att prata med personligen.

    Se bara till att du har allt det praktiska klart med pensioner, försäkringar, telefoner etc. Man har mycket "gratis" via jobbet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

      Håller med dig om att det kan vara svårt att komma till beslut, speciellt när det handlar som en så pass stor sak som hur man ska försörja sig själv resten av livet.

      Jag ska snart på den återkommande årsmötet med min största och i stort sett enda kund, och då ska vi planera för det kommande året.

      Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska berätta då hur jag tänker göra, eller om jag ska vänta med det tills sommaren.


      Radera
  6. Å ena sidan är jag inte mycket för firanden. Eftersom jag troligen går i FIRE på våren hoppas jag på en flaska champagne och något gott att äta på en soldränkt balkong.

    Å andra sidan är FIRE när livet verkligen tar en ny riktning och borde firas rejält och göras minnesvärd.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningssmålänningen och tack för kommentar.

      Jag är heller inte så mycket för stora firanden, utan brukar fira födelsedagar och andra högtider tillsammans med mina närmaste.

      Och så blir det nog även denna gången, med en rejäl brakmiddag med mycket god mat och dryck.

      Men det där första glaset med champagne som jag ska skåla in den sista arbetsdagen med, det ska jag ta på egen hand på morgonen när jag slår på jobbdatorn för sista gången.

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...