tisdag 27 februari 2024

Två valmöjligheter innan FIRE!

I december loggar jag ut från arbetsmarknaden, och jag har skissat på två scenarion på hur de kommande månaderna kan komma att se ut.

1

Jag kör enligt plan och driver företaget till den 1 december. Jag meddelar mina kunder om mitt beslut i god tid och ser till att det blir en snygg och smidig övergång för den som ska ta över efter mig, oavsett om det blir en ny extern konsult eller någon anställd som redan finns hos kunden. Det här alternativet känns klart bäst, och det är detta jag planerar för.

2

Jag kör för fullt till den 1 december, men börjar sen fasa ut uppdragen för att så småningom ha kvar något mindre uppdrag som kanske tar någon eller några halvdagar i veckan. Det här är en lockande lösning då jobbet blir en hobby eller ett extraknäck, som kan fylla på kassan. Men, och det är ett stort väldigt stort men. Om jag känner mig rätt kommer det inte bli så. Klipper jag inte bandet kommer jag att köra vidare i samma fotspår och snart vara uppe i heltid eller mer. Och det varken vill eller orkar jag.


Hur tänker du dig de sista månaderna innan du slutar jobba?

19 kommentarer:

  1. Så länge man avslutar snyggt mot kunderna, och även klarar sig själv är nog alla alternativ godkända.

    Att klippa helt och hållet skulle definitivt passa mig bäst, och det är vad jag skulle vilja göra.

    Även om jag är övertygad om att en del filurer gärna skulle vilja att man konsultade för att slippa hitta en ersättare. Det är däremot något jag
    skulle vara väldigt kallsinnig till så länge jag varnat i god tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fattigapan och tack för kommentar.

      Håller med dig om att det bästa är nog att klippa banden helt, att vara tydlig med att det inte blir någon fortsättning oavsett hur lockande erbjudande de kommer med.

      Radera
  2. Det borde ju firas med vin kvinnor och sång i flera månader innan sista aebtsdagen Men så blir ju inte utan jag stretar på tills sista dagen men nog tusan blir det i alla fall en flaska champagne tillsammans med frugan när jag kommer hem

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      En iskall champagne tillsammans med sin livskamrat låter kanon!


      Radera
  3. Blir 65 till sommaren och då är det dags för mig. Ser fram emot det men tänker inte maska. jag kör för fullt in i kaklet och ser fram mot en rejäl avskedsfest

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Grattis i förskott till den stora dagen, det är ju inte så långt kvar!

      Tror det bra att sluta med flaggan i topp, så jag lär göra ungefär som du.

      Radera
  4. Jag har 3 månaders egen uppsägningstid, 6 månader från Cirkusens sida. Har redan haft dialogen för 2 år sedan när jag gjorde första försöket att lämna och fick till en uppsägning från Cirkusens sida pga arbetsbrist. Det är väl vad jag hoppas kunna få till även i en ny dialog när den nu än inträffar.

    3 månader är ändå god tid att planera och få till en lösning. Tycker man, men tyvärr är "de" klantarslen avseende personalplanering. Men 3 månader är tiden jag räknar med oavsett om det blir egen uppsägning.

    Tror inte att jag någonsin kommer tillbaka igen efter det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightsinvestment och tack för kommentar.

      Håller med dig om att tre månader är en ganska rimlig tid för att dels hinna avsluta det man jobbar med, men även för att kunna lämna över till en eventuell efterträdare.


      Radera
  5. Alt 1 låter klart bäst om man verkligen vill lämna arbetsmarknaden.

    Alt 2. Om jag ska jobba med något i FIRE ska det vara korta (timmar!) tidsbestämda uppdrag. Vet inte exakt men t ex eventvärd på arena eller tentavakt låter rimligt.

    Själv är jag bara en liten kugge i statlig tjänst och kan jobba in i det sista för att sedan lämna väldigt obemärkt. Lämna in kort, nycklar och dator så är det klart. Detta passar mig perfekt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningssmålänningen och tack för kommentar.

      Låter härligt att bara kunna lämna in kort, nycklar och dator och sen gå ut i friheten.

      Som småföretagare med aktiebolag blir det krångligare. Men jag kommer att ta hjälp av min redovisningsbyrå som mot en väl tilltagen summa får hålla i allt pappersarbete.

      Radera
  6. Jag är redan FIRE, men kör på (ca deltid) ett tag till i mitt eget bolag (konsult). Då jag arbetar hemifrån korta pass på max 1.5 j i stöten fungerar det bra. Bra att fylla ladorna (i.e. ISK) och ha lite "kontanter" tillgängliga för roliga saker.
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Christoffer och tack för kommentar.

      Det är lockande att göra som du gör.

      Rent ekonomiskt är det bra att få in lite cash och samtidigt kunna göra avdrag för framtida inköp av mobiltelefoner, datorer etc.

      Hur gör du för att inte fastna i den mentala fällan, som gör att man börjar med deltid men sen börjar jobba mer och mer?

      Radera
    2. I mitt fall ingen risk. Jag har haft det på denna nivå i något år, för jag får ont i nacke och axlar om jag skulle arbeta mer :-).

      Tanken är dock att sluta helt om ca 1 år, för att sedan köpa mig en campervan, ut och resa, arbeta lite med något annat när lusten faller på...

      Radera
    3. Märker också att kroppen börjat säga till allt oftare om det blir för långa arbetspass.

      Mest troligt är ändå att jag hoppar av helt i december, det blir lite som att riva bort ett plåster som börjat klia. Det gör ont ett ögonblick, men sen känns det mycket bättre.




      Radera
    4. Bra sagt om "att riva bort ett plåster". Det ska jag tänka på när tvivlen kommer nästa gång ;)

      Radera
    5. Tack Christoffer och Northernlightsinvestment!

      Radera
  7. När jag slutade som fast anställd var min grundtanke att sluta helt ett visst datum, men efter lite snack med chefen landade vi i att jag skulle finnas tillgänglig efter sista dagen för överlämning och frågor på distans.

    Det var väldigt lätta pengar så här i efterhand och helt annan känsla att hjälpa till någon timme med var de kunde hitta något, hur de skulle tänka eller vad som var sagt i om X i projekt Y jämfört med att jobba på riktigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Miljonär innan 30 och tack för kommentar.

      Det där låter som en riktig kanonlösning, får se om jag kan komma fram till något liknande.




      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...