tisdag 12 mars 2024

Reviderad plan för FIRE

I mitt förra inlägg skrev jag om hur min plan för FIRE fått sig en rejäl törn. Men nu har jag med god hjälp av min redovisningsbyrå landat i hur den närmaste framtiden troligen kommer att se ut.

I grova drag ser upplägget ut så här:

1

Jag gör klart det pågående projektet och skickar fakturan. Den här intäkten i bolaget räcker med god marginal till en riktigt bra månadslön.

2

Om jag därefter inte har några nya uppdrag/projekt är jag att betrakta som arbetslös, och då har jag rätt till a-kassa. Jag avvaktar dock med att anmäla mig hos Arbetsförmedlingen, för att ändå hålla dörren öppen.

3

Kontorslokalen liksom alla abonnemang och prenumeration sägs däremot upp omedelbart, de flesta har 3 månaders uppsägningstid. Som tur är löper leasingavtalet på bilen snart ut. Det finns några repor som kan innebära att jag får betala för onormalt slitage, och den utgiften vill helst ta i bolaget istället för att betala privat.

4

Om jag inte fått några nya uppdrag när detta är klart anmäler jag mig som arbetslös på Arbetsförmedlingen.

5

Så fort jag fått betalt för sista fakturan säljs eller avvecklas företaget.

6

Jag söker aktivt jobb fram till i december. En 55-åring som ska pensionera sig redan i december lär nog inte vara så het på arbetsmarknaden, men vem vet. Får jag ett jobb så tar jag det så klart.

6

I december får jag mina första utbetalningar från tjänstepensions- och privatpensionsförsäkringarna, och då. Då är jag fri att göra precis vad jag vill.

 

Tycker du att det låter som ett bra upplägg, eller är det något som jag har missat?

13 kommentarer:

  1. Lite beroende på vad du gör kan jag mycket väl tänka mig att det kan gå att hitta ett jobb året ut. Även om många arbetsgivare kanske hellre tar en konsult än att anställa någon på väldigt kort tid. Men det är möjligt att jag är lite miljöskadad av IT-branschen.

    När bekanta har avvecklat/sålt företag har de på något sätt låtit pengarna ligga i ett bolag i 5 år för att sedan kunna plocka ut dem till lägre skatt än vanligt.
    Men om du är konsult så gissar jag på att det inte finns några enorma värden i bolaget, så det kanske inte är värt besväret.

    Det var det enda som dök upp i huvudet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej FattigApan och tack för kommentar.

      Ska bli spännande att se vad som händer framöver, jag gillar att ha många valmöjligheter och kanske poppar det upp någon ny möjlighet under resans gång.

      Du har rätt i att det kan vara bra att låta bolaget vila i fem år om man har mycket tillgångar i det, då går det att få ut en hel del till låg skatt. I mitt fall kommer jag i stort sett bara att ha det inbetalda aktiekapitalet kvar i bolaget efter att jag betalat ut den sista lönen.

      Radera
  2. Det låter väl som en bra plan? Det finns absolut en risk att man kommer bli tokig på AF och alla aktiviteter de hittar på. De har ju som mål att till varje pris få dej tillbaka till ett heltidsjobb, vilket är tvärt emot vad du vill (gissar jag). Ser en viss risk för friktion där, beroende på hur energisk din handläggare blir. Söker du inte minst 7 jobb i månaden eller något kan du bli varnad och till slut uppsagd från a-kassan.

    Vad kommer du att ha kvar för försäkringar efter du har avvecklat bolaget? Jag tänker olycksfall, liv, sjuk samt egendomsförsäkringar? Jag har funderat mycket på om man t.ex. behöver en olycksfallsförsäkring? Vi lider ju ingen brist på kapital, och jag kommer ju inte gå miste om något jobb pga olycka, och sjukvården i SVerige är i princip gratis. Det hade kostat mig 250 kr/månad för olycka + sjuk 30 pbb (1,7 mille). Är starkt inne på att endast ha en livförsäkring. Blir man sjuk i annat land täcker väl hemförsäkringen eventuella kostnader där?

    Har du koll på hur mycket a-kassa du kan få? Har du varit med i någon a-kassa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

      Vi får se om jag fullföljer idén med Arbetsförmedlingen, min byrå tyckte definitivt att jag skulle göra det. Men jag vill nog avvakta ett litet tag, först måste projektet bli klart och sen får jag se hur jag gör.

      Jag har rabatterade försäkringar både på mig själv och villan via Unionen, så de behåller jag. 250 kronor i månaden som du betalar låter mycket, har inte järnkoll på vad jag betalar men jag skulle tro att det är samma summa men då ingår ett helt paket med olika försäkringar. Ska dock se över den biten, så bra att du lyfte frågan.

      A-kassan har jag varit med i sedan jag började jobba som ung, men aldrig utnyttjat den.

      Byrån gjorde ett överslag och kom fram till att jag kunde räkna med att få 80 procent av min lön de första 200 dagarna (med Unionens inkomstförsäkring), därefter blir det betydligt mindre (cirka 14000:-/månad efter skatt).

      Tyvärr räknar inte Unionen med utdelning ur eget bolag som lön, så den biten får jag tyvärr ingen kompensation för.

      Radera
  3. Hur fungerar det med A-kassa/arbetslöshetsförsäkring om man samtidigt har ett registrerad företag? Har för mig att det kan vara svårt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Om jag förstår det hela rätt så kan man låta sitt aktiebolag vara vilande så länge man önskar, men då får man inte till exempel ringa en tidigare kund och säga hej. Gör man det anses man ha startat upp företaget igen.

      En enskild firma blir klurigare, den kan nämligen också vara vilande enligt a-kassornas regelverk, men då måste du säga upp din f-skatt. Problemet är att när du gör det anser Skatteverket att du inte har något företag längre, så finns det periodiseringsfonder och liknande måste de lösas upp omgående.

      Det här är vad jag tror och vad jag försökt läsa mig till, men finns det någon annan läsare som kan detta mer ingående får du jättegärna kommentera.

      Radera
    2. Hej det stämmer. Hade enskildfirma som jag jobbade 5-10 timmar om året i medans jag hade en annan heltidstjänst. När jag blev uppsagd på tjänsten så var jag tvungen att säga upp f-skatt. Men medans den här diskussionen föregick fick jag ändå ut några månadsbetalningar (som jag inte skulle bli ersättningsskyldig för sa dem). Slutade med att jag satsade på firman istället för sitt sägs upp den och på den vägen är det.

      Radera
  4. Tycker det låter bra. En plan är en plan men ofta händer det något som ändrar planen.

    Jag har fått ungefär samma tanke: säga upp mig "snart" p g a sviktande hälsa, och sedan stämpla A-kassa fram till i alla fall min ordinarie FIRE-plan tar vid.

    Ska vända ut och in på detta någon månad och rådfråga en vän så får vi se sedan.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningssmålänningen och tack för kommentar.

      Det låter som en bra idé att bolla detta med någon, det finns både för- och nackdelar med att stämpla den sista tiden.

      Själv hade jag helst jobbat tills i december, men om det inte händer något de kommande veckorna måste jag bestämma mig.

      A-kassan och inkomstförsäkringen täcker trots allt upp en del av det som skulle ha dragit in i företaget, men det blir ändå ett rejält avbräck jämfört med det som jag hade räknat med.

      Radera
    2. Som jag har förstått det hela så skiljer man inte på om man säger upp sig själv eller om man får sparke, det är bara karensperioden som skiljer sig åt. Om jag t.ex. har 50000 kr i lön nu och går och säger upp mig, då kommer min a-kassa från AEA att baseras på den lön jag hade innan jag sade upp mig, är detta korrekt uppfattat? Har även funderat på om jag ska sluta betala i den dör 140 kr/månad till AEA när jag är "arbetslös"... men det antar jag att man inte ska.

      Radera
    3. Tror det stämmer det där med karensperioden, men är absolut ingen expert på ämnet.

      Inte än i alla fall. :-)

      Tror även att a-kassan baseras på den senaste taxerade inkomsten. Så söker man ersättning till exempel i dag räknar man i så fall på inkomsten för år 2022.

      Jag tror att man måste fortsätta att betala till a-kassan så länge man är arbetslös. AEA har en rätt bra hemsida som jag ska gå igenom nån kväll framöver.

      Radera
    4. Ja, om man säger upp säg själv åker man på 45 avstängningsdagar (+ 2 dagar vanlig karens som för alla). Det betyder inte att ersättningsperioden på 300 dagar kortas utan att den flyttas framåt.

      A-kasseavgift betalas under ersättningsperioden.

      A-kassan beräknas på lön erhållen 12 månader innan arbetslösheten så det gäller att anmäla sig som arbetslös direkt man blir det för efter t ex 6 mån baseras ersättningen på 6 mån lönearbete och 6 mån utan arbete. Handlar INTE om taxerad inkomst alltså.

      Radera
    5. Tack för klargörande.

      Då får jag nog bestämma mig snart, det vore dumt att gå en månad helt utan inkomst (som jag egentligen hade tänkt), och sen få lägre a-kassa.

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...