torsdag 14 mars 2024

Hur avvecklar man ett aktiebolag, del 1 (2)

Ekonomer brukar säga att det är väldigt enkelt och billigt att starta ett aktiebolag. Men sen blir det väldigt dyrt och krångligt att lägga ned detsamma.

Den främsta orsaken är att ett aktiebolag är en juridisk person, och omgärdas av en omfattande och bitvis snårig lagsstiftning.

Vad jag förstått finns det i stort sett tre huvudspår när det gäller att avveckla sitt aktiebolag.

1

Man kan sälja det till någon som vill ta över verksamheten, men i mitt fall är det omöjligt eftersom allt kunnande finns hos mig. Och jag tänker inte ingå i köpet.

2

Eller så kan man avveckla bolaget på egen hand, vilken är en väldigt tidsödande process med massor av steg där man lätt kan göra fel.

3

Det tredje alternativet är att man säljer bolaget till någon av alla de firmor som sysslar med så kallad snabbavveckling. Fördelen med detta är att de tar hand om hela processen och att jag som ägare får ut det belopp som finns kvar i bolaget på en gång.

Enkelt och smidigt, men det finns två nackdelar med den här metoden:

1

Det kostar cirka 10000 kronor.

2

Det finns oseriösa företag som kanske inte alls avvecklar ditt företag, utan säljer det vidare till någon gangster.

Just nu överväger jag de olika alternativen, och återkommer i nästa blogginlägg vilket jag fastnade för.

Har du erfarenhet eller tips om detta så hojta gärna till!

9 kommentarer:

  1. Har tyvärr inget tips att bidraga med. Frågan är väl varför bolaget måste läggas ner? Kan man inte ha kvar det men ta bort f-skatt och sånt, och bara låta det bero och ge en revisor några hundralappar för en deklaration en gång om året? Kanske blir billigare? Min far körde sitt snickeri som ett handelsbolag, han gick i pension 2004 men bolaget har han kvar pga nån märklig skuld till skatteverket på ca 400000 kr. Det är en snårig historia tydligen och lagstiftningen är inte tydlig på den punkten. Han har fått tipset av revisorn att ha kvar företaget tills han lämnar jordelivet, så kan inte skatteverket göra några försök att driva in skulden, tydligen utlöses den först när handelsbolaget avvecklas. Fadern är en stidbar person och har varit uppe i Sthlm några gånger och uppvaktat politiker i skatteutskottet , just för att han tycker att denna latenta skuld är obegriplig. De höll faktiskt med men sen har det inte hänt så mycket. Det är ett extremt specialfall helt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

      Jag skulle absolut kunnat ha kvar bolaget, men nu när jag ändå planerar att lägga ned så vill jag göra det ordentligt. :-)

      Det är inte helt omöjligt att jag startar ett nytt företag om något eller några år, men i så fall blir det en enskild firma i en helt annan bransch.

      Radera
  2. Enklast är väl att du tömmer bolaget så gott det går och lämnar halva aktiekapitalet kvar och sedan får det ta den tid det tar att avveckla resten av bolaget.

    Gå in och läs på rikatillsammans.se/forum där står det mycket om just detta.

    https://rikatillsammans.se/forum/c/vardagsekonomi/aktiebolag-foretagande-och-liknande/20

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Bra tips i länken som du skickade, ska kolla in dem senare i kväll.


      Radera
  3. Jag körde alternativ 3. Det fungerade bra. Jag kunde välja om bolaget fick säljas vidare eller skulle avvecklas helt. Valde det senare och fick betala en smula mer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Fredrik och tack för kommentar.

      Låter som ett bra alternativ, vilket bolag anlitade ni för avvecklingen?

      Radera
    2. Bolaget var Heinestams. Det var över 10 år sedan, men de ser ut att finnas kvar.

      Radera
  4. Vi snabbavvecklade oxå. Kostade 10 var värt varje krona. Noll krångel

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Jag gillar krångelfria lösningar, så det börjar luta allt mer åt det alternativet.

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...