fredag 15 mars 2024

Sista åtgärderna samt avveckling, del 2 (2)

Nu har jag bestämt mig och det blir snabbavveckling. Jag kommer att välja Svenska Standardbolag, som är ett företag med gott rykte. Nu fanns det en hel del billigare alternativ, men jag vill inte riskera problem med någon oseriös aktör.

Idag färdigställer jag mitt sista uppdrag och räknar med att kunna leverera det antingen ikväll eller på måndag morgon.

Sen är det bara att skriva fakturan, skicka den och invänta betalning. Därefter får min redovisningsbyrå göra en sista bokföring, och därefter skickar jag in alla handlingarna till snabbavvecklarna. Om allt fungerar som det ska får jag bolagets aktiekapital (100000 kronor) utbetalt, minus avgiften på 10000 kronor. Så snart landar 90000 kronor i den egna plånboken, efter att ha varit insatta på bolagets bankkonto sedan företagsstart.

Denna veckan har jag sett till att köpa ut de tillgångar i bolaget som jag vill behålla privat, som mobiltelefon, dator, ett av skrivborden och lite annat smått och gott. En av de andra hyresgästerna på kontorshotellet har redan köpt det andra skrivbordet, bokhyllorna och en mindre sittgrupp. Så där blev det lite extra cash in i bolaget, vilket alltid är välkommet.

Nästa vecka väntar ett möte med hyresvärden på kontorshotellet där jag kommer att lämna in uppsägningen av kontorslokalen. Som tur är har jag bara tre månaders uppsägningstid på mitt kontrakt, så jag ska flytta hem de kvarvarande prylarna så fort jag kan.

Ska bli spännande det här


13 kommentarer:

  1. Grattis till att du kom till beslut! Vad ska du använda de där 90000 kr till, ska de gå raka vägen in till Avanza eller blir de buffertpengar innan csn, a-kassa eller vad det nu blir tickar in? Just a-kassa brukar ha väldigt sega handläggningstider. Håll oss uppdaterade :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

      Ja, det känns bra att komma till skott, i alla fall med bolaget.

      Tror de pengarna åker in på ett högräntekonto hos SBAB, så får de stå där som reserv.

      Har faktiskt inte bestämt mig om det blir a-kassa än, det har varit så mycket annat att tänka på de senaste dagarna.

      Enligt regelverket har jag i alla fall rätt till a-kassa så fort jag skickat fakturan, så det känns bra att det finns en realistisk plan för de kommande månaderna.

      Radera
  2. Det låter verkligen spännande. Du låter förväntansfull. Det gläder mig. Ska bli spännande att följa din fortsatta resa mot December och därefter...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Northernlightsinvestment och tack för kommentar.

      Ja, det känns bra att komma till skott, även om detta nu gick betydligt snabbare än jag tänkt mig. :-)

      Radera
  3. Grattis! Och hoppas att det blir bra oavsett vad du bestämmer dig för
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej C. och tack för kommentar.

      Det blir det säkert, ofta är det bättre att ta ett beslut än att hålla på att tveka.

      Radera
  4. Kul
    Ett tips: gör en ordentlig ich opartisk värdering på allt du köper ut. Så kan du visa Skatteverket att bolaget inte köpt privata grejer till dig precis innan nedläggningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Bra tips!

      Jag har låtit min redovisningsbyrå värdera prylarna utifrån vad säljarna brukar begära för dem på Blocket.

      Det är ju inga större summor, men skulle Skatteverket mot förmodan ställa frågor framöver så har jag i alla fall ett dokument som visar hur vi räknat.

      Radera
  5. Du skickar väl fakturan nu i mitten på mars, och med standard 30 dagar förfallo är det mitten på april. Med unionens tilläggsförsäkring och en månads sommarsemester räcker dina 150 fulla ersättningsdagar till vinter och juletid.
    Om vi antar att du tar ut lön under brytpunkten, dvs ca 50 kkr/mån så blir ersättningen runt 32 kkr - dvs 20% lägre än lön.
    Men dina kostnader kommer att gå ner; ingen pendlingskostnad, lägre lunchkostnader och så sånt runt ikring som lägre klädkonto, frisörkonto. Så i praktiken netto kommer du märka av någon eller några tusenlappar i månaden.
    Om det inte var så att du tog väldigt mycket på firman förstås som nya iphones så ofta det går, eller du tex kanske är en kaffedrickare av rang?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Så fort tjänstepensionen kickar in skriver jag ut mig från Arbetsförmedlingen, och precis som du skriver borde det vara ungefär där någonstans inkomstförsäkringens dagar börjar att ta slut.

      Men jag har fortfarande inte bestämt mig för att verkligen skriva in mig på Arbetsförmedlingen, det är först när fakturan gått iväg som jag får ta slutlig ställning till det hela.

      Lägre privata kostnader blir det absolut. Men å andra sidan missar jag en del saker som avdragsgill fika på jobbet, förmånsbil (som inte är så förmånligt längre) och gymkort.

      Radera
  6. Gratulerar till att du kommit till skott! Låter väldigt trevligt för dig. Kan man säga att du t.o.m ligger före din ursprungliga tidsplan om FIRE inträde?! Hade djort samma som du med de 90 tkr, bäst gör de sig på ett högräntekonto.

    Måste kännas helt omtumlande, sista uppdraget görs klart och ja sen är det slut liksom!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Får komplettera mitt förra svar då jag nu läst "Det blev ett sjumilakliv mot FIRE". Beklagar att saker gick lite fortare än tänkt och beklagandet handlar förstås egentligen endast om dessa gamla pengar, dvs bortfallet av cirka 1 mkr i intäkter som du skriver. Förstår också nu var du menade med att någon annan fattat beslutet om FIRE för dig (kom. på Snålgrisens blogg). Men det låter som att du trots inkomstbortfallet ser mest positivt på det hela vilket glädjer mig. Det är märkligt att det alltid ska vara nånting som blir annorlunda än man tänkt sig, spelar ingen roll vad det handlar om, alltid någonting ändå.

      Får läsa in mig lite på dina inlägg då jag missat lite.

      Radera
    2. Hej Kalkyl och tack för kommentarer.

      Visst är det omtumlande, och jag har inte alls landat i det hela. Jag mest inställd på att det skulle bli en utdragen mental process under våren och sommaren för att slutligen landa i ett beslut under tidig höst.

      Håller med dig om att det är märkligt att man så sällan kan genomföra sina planer fullt ut, men jag tror ändå att på sikt var det här den bästa lösningen för min del.

      Känns lite som när man var yngre, då var det bara full fart framåt utan en massa tvivel och osäkerhet. :-)

      Radera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...