måndag 18 mars 2024

Blir det sista arbetsdagen idag?

Jag hade tänkt göra en exit från arbetsmarknaden i december helt utan att blanda in a-kassan, men när min största kund drog ned på inköpen gick det inte riktigt som jag tänkt.

Så det är bara att gilla läget.

Jag behöver ha ett stadigt kassaflöde fram till december i år, då jag fyller 55 och kan börja ta ut tjänste- och privatpension.

Eftersom jag varit med i a-kassan sedan jag började jobba på 1980-talet ser jag inga som helst moraliska problem med att anmäla mig som arbetslös.

Som tur är har jag en inkomstförsäkring som täcker upp, så de första 200 dagarna kommer jag att få en ersättning som motsvarar cirka 80 procent av lönen.

Innan jag går hem från kontoret idag skickar jag den sista fakturan och jag har inga kommande uppdrag, så från och med imorgon uppfyller jag alla kriterierna för att kunna kalla mig arbetslös.

Jag har förberett mig minutiöst och tror att jag har alla handlingar som krävs, så det är bara att trycka på knappen när jag är redo.

Nu ska jag sova på saken och fundera igenom det hela en sista gång.

16 kommentarer:

  1. Något som kanske inte framgår med tydlighet är att utbetalning från A-kassan, den delen dras det inkomstskatt på. Men den övriga biten, alltså den som de flesta kallar för inkomstförsäkring, det är utbetalning från en försäkring och därför dras det inte inkomstskatt.

    Det innebär alltså att om man har stora lån, och ränteavdraget därmed också är stort, så kan man riskera att den avdragna skatten (på A-kassan) inte räcker till för att kvittas mot låneräntorna.
    Det är lätt att tro att inkomstskatt betalas på hela ersättningsnivån, alltså 80%, men så är alltså inte fallet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Det är precis som du säger, jag var tvungen att dubbelkolla hos Unionen, och det finns i det finstilta i deras villkor. :-)

      För min del spelar det dock ingen roll, jag har amorterat det mesta av lånen, men för den som sitter på stora lån kan detta vara en stor nackdel.


      Radera
  2. Tänk om du får ett nytt jobb!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym och tack för kommentar.

      Ja, det hoppas jag faktiskt. Men ska jag vara realistisk så är nog den chansen ganska så liten.

      Snart 55, aldrig haft ett fast jobb i hela mitt liv (egenföretagare sedan 20-åldern) och med uttalad ambition att sluta jobba redan i december gör mig inte precis glödhet på arbetsmarknaden.

      Radera
    2. Ja detta är ju verkligen spännande. Att hamna hos en ny ambitiös arbetsförmedlare som kanske fått sitt första uppdrag, att sätta dej i arbete, annars ryker a-kassan. :D Jag vet inte hur det fungerar där, men om man uttalat säger att man inte har för avsikt att jobba någon längre tid, utan att din enda och primära uppgift är att förhala din tid och plocka ut a-kassa, hur ser de på detta? Man har ju EN uppgift som arbetslös med a-kassa och det är ju att stå till arbetsmarknadens förfogande och söka x jobb i veckan. Visst, det går ju att lajva ett tag och låtsas vara intresserad, men hur länge kan man klara sig undan detta? Nog borde du väl med all din erfarenhet vara ganska het på marknaden?

      Radera
    3. Jag har som sagt inget emot att man tar a-kassa, men som djävulens advokat blir man ju lite nyfiken hur det där fungerar i praktiken, för oss lite "udda" figurer...

      Radera
    4. Snålgrisen, när man är på intervju är det många signaler som sänds och tolkas av den som håller intervjun.

      Oftast har ju intervjuaren sällan eller aldrig någon koll på det som dina (eventuellt blivande) arbetsuppgifter är, alltså på riktigt i praktiken, vilket innebär att de måste koncentrera sig på annat, sånt som de har förmåga att bedöma; hur den arbetssökande för sig, hur social den är, om den kan föra resonemang/svara så att intervjuaren hänger med eller blir nöjd. Om man som arbetssökande har en dålig dag, tex har migrän eller för den delen tandvärk, så blir intrycket nog sämre jämfört med någon som är på topp.

      Många intervjuare är ju satta för att sortera bort arbetssökande. Om de dessutom är rekryterare på utomstående bolag så är det först till kvarn som gäller; dvs de börjar hålla intervjuer så fort de kan. Det innebär att om man söker i slutet på ansökningsperioden har man mindre chans att komma på intervju än om man söker i början när jobbet precis utannonseras.

      Det är ju inte arbetsförmedlingen som ska tänkas anställa dig, det är ju ett företag. Och arbetsförmedlingen är ju inte med vid intervjun.

      Radera
  3. Hej Snålgrisen och Anonym och tack för kommentarer.

    OM jag söker a-kassa imorgon så kör jag in i kaklet, det blir seriös jobbsökning inom min lilla specialnisch så får jag se var jag landar.

    Skulle det bli outhärdligt, typ hamna i någon slags meningslös åtgärd som att ägna dagarna åt att "lära" sig skriva CV i en grupp med stökiga ungdomar, ja då är det ju bara att skriva ut sig igen.

    Låter kanske konstigt, men jag ser fram emot det här. Oavsett vad som händer lär ju de kommande åtta månaderna bli väldigt annorlunda. :-)

    SvaraRadera
  4. Hej vad det går. Men jag förstår det när stora kunden försvinner så plötsligt.

    Så länge jag får söka jobb, jobbrapportera och ha något telefonmöte kan jag hålla på med A-kassa ett tag om jag bestämmer mig för att säga upp mig. Men skulle det bli för mycket vuxendagis så får man skriva ut sig. Arbetsförmedlingen har väl mycket mindre resurser numera och knappt några lokaler?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Utdelningssmålänningen och tack för kommentar.

      Håller med dig om att det går undan, normalt brukar det ta lång tid för mig att bestämma mig.

      Men som sagt, jag ska sova på saken minst en natt innan jag bestämmer mig definitivt. :-)

      Radera
  5. Gissar du skriver in dig o kör fullt för att få ett nytt jobb. Att nåt 50+ och aldrig legat nån till last är vi många dom nog skulle göra så, sen kanske ens önskan ändå är att det varken blir nytt jobb eller ett förfärligt vuxendagistrams a la Sverige 2024. Hoppas det går bra för dig. Idealt är kanske nån välbetald praktikplats på 6 mån eller nåt?!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Kalkyl och tack för kommentar.

      Får bli ett nytt blogginlägg när jag bestämt mig.

      Ska ta ett nytt samtal med AEA samt Arbetsförmedlingen och stämma av allt en gång till.

      Det är olika personer som svarar varje gång man ringer så vill bara vara säker på att jag fått rätt information.

      Radera
  6. Har du betalat a-kassa i alla dessa år? Grattis! (förlåt)
    A-kassa är inget annat en en dold skatt, som många verkar betala frivilligt. Den går direkt in till statskassan och med den betalas utbildningar och andra åtgärder för att mörka hur hög arbetslösheten är egentligen. Vi har redan världens högsta skatt när allt räknas in (inkl. arbetgivaravgift, moms, skatt på energi etc.). Vi behöver inga fler skatter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. :-)

      Det är många inom FIRE-världen som ifrågasätter det lämpliga att betala till a-kassan.

      Roade mig med att räkna ränta på ränta.

      Om jag istället för att betala 150 kronor i månaden till a-kassan och istället investerat dessa pengar i en globalfond månad för månad i 30 års tid, då hade jag haft 175000 kronor idag.





      Radera
  7. Hej, när jag själv var arbetslös i början av 2017 och besökte AF första gången så fick jag intrycket att det inte var/skulle bli så mycket kontroll på vad man gör eller inte. Dvs i början är man ju "ny" arbetslös och inte högsta prioritet direkt, finns ju 100 000-tals andra som har varit utan jobb länge...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Bo och tack för kommentar.

      Jag har också fått det intrycket, har man precis skrivit in sig förväntas man sköta jobbsökandet på egen hand den första tiden.

      För det är ju som du skriver, det finns många som varit inskrivna under väldigt lång tid.

      Radera

En portfölj för evigheten

Jag har länge funderat på att skapa en helt ny och separat portfölj vid sidan om min huvudportfölj. Den här nya portföljen ska jag behålla...