söndag 28 januari 2024

FIRE – vad ska man hitta på hela dagarna?

När jag slutar jobba i slutet av året kommer jag att bli väldigt rik – på tid.

Jag kommer då att ha 40 timmar varje vecka som ska fyllas med något annat än arbete.

 

I dag ser min arbetsdag så här:

07.00 Väckarklockan ringer, frukost på stående fot.

08.30 På jobbet, full fart och fastnaglad vid datorn.

12.00 Lunch, ofta hämtmat på den lokala pizzerian.

17.30 Hemma igen, trött och utarbetad.

18.00 Middag, städa och plocka undan berg av disk. Och sen krascha framför teven eller datorn.

Inte så där jättekul om jag ska vara ärlig.

 

När jag uppnår FIRE skulle det kunna bli så här istället:

07.00 Väckarklockan ringer. Dags för långfrukost.

08.00 På med promenadskorna, en timme i skogen väntar.

09.00 Börsen öppnar och jag följer de första 15 minuterna. Men här vill jag inte bli sittande. Händer det inte något dramatiskt är det slut med skärmtid för idag.

09.15 Dusch, mellanmål och sen bokläsning en timme.

12.00 Dags för lunch, lagat av mig själv från grunden. Nyttigt och gott ska det vara.

13.00 Ut på stan. Finns alltid något som ska fixas. Eller någon att träffa.

17.30 Hemma igen, pigg och nyfiken på livet.

18.00 Middag, som även denna tillagats från grunden.

 

Vad tror ni om det upplägget, tänker ni er något liknande när ni checkat ut?


5 kommentarer:

  1. Jag har tidigare skrivit på bloggen om mina dagar som FIRE, hur de skulle kunna tänkas se ut. Jfrt dig så skulle det kanske bli:

    8.30 Vaknar av mig själv
    8.30 - 11.00 Frukost, morgon-tv, kolla börsen
    11-11.45 Promenad
    12 Lunch, naturligtvis som alltid hemlagat.
    12.30-15.30 Läsa, blogga, börsen, kaffe, baka, laga mat, måla, bygga, renovera
    15.30-17 gymmet
    17.30 Middag
    18- Börs, tv, streaming till sängdax

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilka härliga dagar det låter som.
      Mvh C

      Radera
  2. Hej Northernlightsinvestment och C och tack för era kommentarer.

    Ja, de kommande FIRE- dagarna är verkligen härliga att drömma om nu när man fortfarande sitter fast i det där ekorrhjulet som bara rullar snabbare och snabbare.

    SvaraRadera
  3. Hej.
    Det viktigaste är nog att skaffa sig rutiner. Sedan kanske det inte spelar så stor roll vad man gör, bara man gillar det man gör.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
  4. Hej PP och tack för kommentar.

    Håller med om att fasta rutiner är viktigt för det som kommer att bli framtidens vardagar.

    Då blir det också roligare när det blir helg och man inte har något speciellt inplanerat, utan kan vara mer spontan.

    SvaraRadera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...