onsdag 24 januari 2024

Ökar risken - byter ut indexfond mot aktiv fond

För ett år sedan rensade jag rejält i mitt sparande. I stort sett alla fonder och enskilda aktieinnehav byttes ut till Länsförsäkringar Global Index.

Det var inte för att försöka tajma marknaden, för det har jag aldrig lyckats med. Den enda orsaken var att jag ville ha en enkel och billig lösning.

Med facit i hand var det ett klokt beslut, avkastningen blev drygt 20 procent på 12 månader.

Men mycket vill ha mer, och jag har länge sneglat på Swedbank Robur Technology.

Den här fonden har presterat betydligt bättre än vad Länsförsäkringarna Global Index gjort under i stort sett alla perioder. Senaste 12 månaderna har den till exempel levererat hela 53 procents i avkastning.

Den främsta nackdelen är att den är dyr, den årliga avgiften är 1,35 procent. Men sen är även risknivån högre, Länsförsäkringar Global Index har 4 medan Swedbank Robur Technology har 5 (av 7).

Nu är tärningen kastad och sedan början på januari finns nästan allt av mitt sparande hos Swedbank Robur Technology, det vill säga jag har lagt alla fondägg i samma korg.

 

Vad tycker ni, hiss eller diss?


2 kommentarer:

  1. Jag vet inte. Har alltid haft svårt att uttala mig om det är köp- eller säljläge. Det är väl därför jag valt min i huvudsak passiva strategi där det inte är viktigt om det är +23 eller +53% på ett år. Utdelningar och utdelningshöjningar ungefär motsvarande inflationen är det jag prioriterar. Värde på nedersta raden är nedprioriterat.

    Men jag håller tummarna för att det blir bra.

    SvaraRadera
  2. Hej Northernlightsinvestment och tack för kommentar.

    Kul att du också har en passiv strategi, det brukar löna sig på sikt.

    Jag experimenterar lite just nu för att se vad som passar mig bäst.

    Tanken är att jag bara ska göra en enda transaktion per år framöver. Och det blir i slutet av december när jag säljer av så mycket fonder som krävs för att täcka det kommande årets utgifter.

    SvaraRadera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...