onsdag 17 januari 2024

Elva månader kvar – sen FIRE!

Det börjar närma sig.

När jag fyller 55 i slutet av 2024 kan jag säga tack och adjö till arbetslivet, om jag vill.

Upplägget ser ut så här:

Jag börjar med att ta ut min tjänstepension och mina privata pensionsförsäkringar.

Utbetalningarna sker under 10 år, från det att jag är 55 till dess att jag fyller 65.

Storleken på månadsutbetalningarna motsvarar ganska så exakt de utgifter jag har varje månad.

Skulle det inte räcka har jag en hyfsat stor buffert. Det är ett sparande på ISK, så det är bara att sälja av det som behövs.

Kalkylen bygger på att jag driver mitt företag fram till december 2024, och att börsen inte kraschar så klart.

Vilken härlig känsla!

Tycker ni att jag missat något i upplägget?

12 kommentarer:

  1. Klockrent! Vad kommer du fördriva tiden med. Resor?

    Är i snart samma sits och tanken är att jag loggar ut stora delar av året även fast jag behåller företaget och arbetar om det behövs lite på somrarna. Nov-Mars är tanken att vi glider runt i en husbil i södra delarna av Europa.

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Vilken bra plan, det låter härligt att ha husbil.

    Resor är absolut ett alternativ även för mig. Det finns mycket kvar av världen att upptäcka. Skulle även vilja testa på att bo utomlands under vinterhalvåret som ung pensionär.

    Troligen blir det så att villan säljs och sen blir det en lägenhet med låg hyra/månadsavgift som bas i Sverige.










    SvaraRadera
  3. Mitt upplägg blir troligtvis något liknande när RE inträffar, börjar med att plocka ut tjänstepension på så kort tid som möjligt i kombination med utdelningar från min pensionsfond. Det täcker med god marginal dubbelt upp av årsutgifter.

    Allt naturligtvis bara ett teoretiskt resonemang, men det verkar som att det kommer hålla.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.

      Vad kul att du är inne på samma tankegångar.

      Även här är det mest ett teoretiskt resonemang just nu.

      Men jag blir mer och mer övertygad om att detta kommer att funka.




      Radera
  4. Nice!
    Det måste kännas väldigt bra att vara så nära att nedräkningen har börjat.

    SvaraRadera
  5. Hej.

    Ja, det känns riktigt bra att det snart är dags att sjösätta grundplanen.

    Nu återstår bara lite finlir för att få de sista bitarna på plats.

    SvaraRadera
  6. Hej.

    Jag hoppar också 2025 och jag har samma upplägg som du. Tjp täcker mina utgifter och utöver det har jag månadsutbetalningar från ISK aktier/ETF:er och fonder om det skulle behövas.

    I ditt upplägg har du nog inte missat något men tror det är viktigt att lägga en plan för all ledigt tid man får. Skapa sig vettiga rutiner så man inte blir en soffpotatis.

    Mvh // PP

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Vad kul att du också hoppar av ekorrhjulet inom kort.

      Håller med dig om att den stora utmaningen kan bli att fylla dagarna med något vettigt och meningsfullt, så där gäller det att se till att vara aktiv.

      Jag har börjat skissa lite på hur jag skulle kunna lägga upp en dag så att det blir en vettig mix av till exempel motion, intellektuell stimulans samt socialt umgänge.

      Hur har du själv tänkt kring detta?

      Radera
  7. Hej Fire2025.

    Härligt att vara så närma målet :-) Bara kämpa på nu under 2024 så är du där :D

    Ha en bra dag.

    Mvh Slimis

    SvaraRadera
  8. Tack Slimis.

    Ja, det känns väldigt bra att en gammal dröm snart kan bli till verklighet.

    SvaraRadera
  9. Låter som en trevlig plan! Har har du gjort för att få "kontroll" över din tjänstepension och att du verkligen kan få den utbetald från 55 och under 10 år? I det avtal jag har med min arbetsgivare står det att pensionen ska betalas över 10 år, men när jag frågade svarade de att "det bestämmer du själv"... joo men det står 10 år i avtalet? Så, vad är det som gäller? När det gäller just tjänstepensioner är man i det närmaste omyndigförklarad, det är väldigt lite man kan bestämma själv, speciellt om ens arbetsgivare har avtal med några av de större klåfingriga drakarna som MaxM eller S&P... som egenföretagare har du mer att säga till om själv?

    Sen tror jag att det är bra att ha en plan för vad man ska göra. Om jag inte hade haft studierna, bilen och familjen hade jag antagligen fastnat i soffan, kollat på tv, pimplande vin. Jag *trodde* jag var väl förberedd för min försöks-fire, men latheten svävar som ett svart moln. Kanske är det mitt undermedvetna som tar igen nu efter 22 års hårt jobb? Jag har blivit så lat helt enkelt... :D

    SvaraRadera
  10. Hej Snålgrisen.

    Jag har en hel del försäkringar, varav flera är på mindre belopp, så det blir lite pysslande eftersom jag inte samlat dem.

    Nästan alla tjänstepensioner är inbetalda av det företag jag driver nu och det jag hade innan, men sen har jag även betalat in till privata försäkringar.

    Det finns även några försäkringar jag fått som anställd. Och för att ytterligare röra till det har jag både ITP1 och ITP2-pension…
    När jag ser sammanställningen på www.minpension.se ser det minst sagt rörigt ut.

    Hos en del bolag, som till exempel Avanza, Nordnet och Alecta, begär man att få utbetalningen ganska enkelt på deras hemsidor. Andra som till exempel SEB kräver att man ringer in och beställer hem en rejäl bunt med papper med den vanliga posten och som sen ska undertecknas och bevittnas.

    Det verkar inte vara några problem med att ändra utbetalningstiden på någon av dem, även om många är tecknade som livet-ut försäkringar.

    Jag kommer troligen att välja 10 år för att få en jämn ström med inbetalningar fram tills den ordinarie pensionen (förhoppningsvis) kickar in vid 65, men jag har inte bestämt mig till 100 procent.

    Bra tips det där med att göra upp en plan, jag kommer troligen att försöka göra ett veckoschema när jag slutat jobba, det blir ju trots allt 40 timmar varje vecka som ska fyllas med något.

    SvaraRadera

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börj...