torsdag 11 januari 2024

Dags för elbil – eller inte?

Håll i er, för nu har det blivit det dags för ett riktigt i-landsproblem.

Saken är den att snart ska jag lämna tillbaka min förmånsbil, en VW ID.3. Det är en bil som jag trivts med även om det varit vissa småproblem. Men den rullar i alla fall med god marginal 30 mil mellan laddningarna, och det räcker och blir över för mig.

Dessutom gillar jag designen och att den är lika rymlig inuti som en stor Passat, trots att yttermåtten påminner om en Golf.

Jag har möjlighet att leasa i stort sett en likadan men med riktigt förmånliga villkor, och egentligen borde jag hoppa på erbjudandet.

Men det finns två saker som skaver.

1

Jag kör inte speciellt mycket. Senaste året har det blivit knappt 1000 mil, och det gör att milkostnaden blir fånigt hög.

2

Familjens andrabil, en fin Volvokombi, har i stort sett stått still sen vi fick ID.3. Den skulle utan problem klara transportbehoven de kommande åren.


Hur tänker ni kring det här med elbilar och fossilbilar?

2 kommentarer:

  1. Tjena! Ja vi lånade också en id3 som vi använde dagligen under ca 1 år. Trevlig bil, men dålig mjukvara tyckte jag. Jag har testat de flesta elbilar på marknaden, men något köp har det inte blivit då bilarna är för dyra som nya, begagnat finns det inte så mycket och sen har bilarnas mjukvaror i princip känts ofärdiga. Jag väljer att spana, avvakta för att se vilka tillverkare som är intresserade av att uppdatera, förnya sin mjukvara, och vilka som bara vill kränga bilar och skiter sen i kunden. För oss handlar det nu om ekonomi. Vi betalade leasingkostnaden för id3an under tiden vi fick låna den, och nu när vi inte längre har den, har vi två fossilbilar som är betalda och klara. En trevlig ekonomisk sits som jag inte lämnar i första taget *bara* för att få köra eldrivet, som jag verkligen tycker om. Att kunna ladda hemma är guld, full tank varje dag. MEn som sagt, mycket måste hända, främst med laddinfrastruktur och mjukvara innan Snålgrisarna tar steget och byter bort våra inkörda fossilare. Få bilar är så bekväma på långresor som vår V70 med D4 motor...

    SvaraRadera
  2. Hej.

    Vad kul att du också testat ID.3, tror det kan bli en riktigt bra bil till slut. Ja, mjukvaran var lite sisådär kan jag hålla med om.

    Jag har även leasat en Nissan Leaf av första generationen, det borde ha varit för typ 10 år sedan. En spartansk elbil som kom cirka 10 mil mellan laddningarna men som faktiskt inte hade ett enda fel.

    Sen hade jag även en e-Golf i några månader, den var i stort sett helgjuten. Synd bara att räckvidden var i kortaste laget.

    Låter som att du har en bra plan med behålla din V70, det lutar åt samma lösning för min del också. Sen kanske det blir en begagnad elbil som andrabil, har man väl börjat köra elbil saknar man det snabbt.

    SvaraRadera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...