torsdag 8 februari 2024

10 månader kvar – sen FIRE!

Tiden går snabbt, och nu återstår bara 10 månader i ekorrhjulet innan jag loggar ut.

Planen som jag beskrev i

https://fire202555.blogspot.com/2024/01/elva-manader-kvar-sen-fire.html

ligger i stort sett fast.

Jag har fått värdefull input från er som kommenterar på bloggen, och det är främst två saker som jag tagit till mig:

1

Det blir väldigt mycket fri tid, vad ska jag göra med denna?

2

Behövs det ett extraknäck?

 

När det gäller nummer 1 tänker jag så här:

Jag ska ha en daglig rutin, ungefär som när jag jobbar. Men under ”arbetstid” ska jag ha aktiviteter som ger energi och livsglädje. Motion, socialt umgänge och litteratur ligger närmast till hands. Dessutom ska jag se till att komma iväg på alla de där resorna som så länge lockat mig, att kunna åka under lågsäsong innebär att man kan hitta både billiga biljetter och boenden.

 

När det gäller nummer 2, extraknäck, kan jag tänka mig något eller några av de här:

God man

Att kunna hjälpa någon och samtidigt få betalt låter som en bra kombo. I kommunen där jag bor är det brist på gode män, så de annonserar ständigt om att de behöver få in fler. Jag skulle kunna tänka mig att ägna några timmar i veckan åt detta.

Tidningsutdelare

Jag märker att ju äldre jag blir desto tidigare vaknar jag, ofta är jag uppe långt innan väckarklockan ringer. Genom att dela ut tidningar får jag både motion och några extra kronor att stoppa in i pengamaskinen. Ett extra plus är att arbetsdagen är slut innan frukost. Nackdelen är att detta är ett schemalagt jobb, och det är just det jag vill komma bort ifrån.

Cirkelledare

Jag är duktig och kompetent inom min lilla nisch, och jag skulle utan tvekan kunna leda en studiecirkel där jag delar med mig av min kunskap. En kväll i veckan är ingen stor uppoffring och samtidigt blir det en social aktivitet.

Ha kvar företaget på sparlåga

Som egenföretagare kan jag välja att ha kvar någon enstaka kund. Fördelen med detta är att det ger betydligt mer pengar per timme än ovanstående jobb. Den stora nackdelen är att då kommer jag inte loss, jag hamnar vid skrivbordet och datorskärmen igen. Och om jag känner mig själv rätt börjar jag jobba mer och mer tills jag är tillbaka där jag började. Så detta är egentligen inget alternativ för mig.

Hundvakt

De flesta hundar är verkligen underbara, och jag skulle inte ha något emot att ta med mig en eller två på den dagliga långpromenaden. Det här skulle jag faktiskt kunna göra gratis, men vill ägaren sticka till mig lite fickpengar så blir promenaden så klart ännu trevligare.


Vilket extraknäck tänker du satsa på?

5 kommentarer:

  1. Låter kul, grattis till att du är så nära. Detta med FIRE kan bli hur som helst beroende på hur man är som individ, samt tror jag även att årstiden inverkar. Jag har varit ledig nu under de tråkiga månaderna, och det har blivit MYCKET tv för min del. De flesta man känner är på jobbet under dagen, men några spontana besök till äldre släktingar har det blivit. I övrigt mycket hemmasittande, en hel del grejade med Avanza och mina excelark, massvis med funderingar om livet, vad som ska hända nu, om pengarna ska räcka osv. Har man som jag jobbat sen man gick ut skolan, då har jobbet varit en del av ens identitet. Tar man helt plötsligt bort detta, vem är man då? Alla man träffar frågar alltid "vad jobbar du med". Visst, man kan ju svara finans, daytrader eller nåt, men det känns mer påhittat än äkta. Vissa individer kan nog släppa på saker och ting lättare än jag, har jag märkt. Jag har upptäckt att jag bryr mig väldigt mycket om vad andra tycker om mig, till en gräns att det är besvärande. På jobbet har jag t.ex. alltid haft ett behov av att vara duktig, att prestera bra men samtidigt har jag alltid tyckt att jag har haft för dåliga kunskaper. Mycket inbillning, och en kombination av att vara perfektionist och ha dåligt självförtroende på samma gång. Då får man rejäl prestationsångest. Nu när jag har ca 35000 i månaden i ryggen i utdelningar känner jag att jag kan släppa garden lite. Jag gör mitt bästa på jobbet, tycker nån att det inte är tillräckligt, "talk to the hand". Jag bryr mej inte. Jag gör så gott jag kan och fattar så fort jag hinner. Är det inte tillräckigt, så får det vara. Det är en stor befrielse, att man inte måste vara "bror duktig" hela tiden utan att ta det i sin egen takt. Det är svårt i en bransch med många karriärister som sätter produkter och tidsplaner före människor. Det har dock min erfarenhet lärt mig, att den typen av projekt och arbetsplatser inte är något för mig. Då får de gärna ge mig sparken. Förr var jag livrädd för sånt, att det skulle avslöjas att jag satt där på ett uppdrag och hade typ noll koll på vad jag gjorde, men till slut fick ihop det så kunden blev nöjd. Den typen av stress accepterar jag inte längre som tur väl är.

    Jag trodde också att jag behövde ett extraknäck, men det var svårare än vad jag trodde, då jag totalt saknar kontakter, och hade behövt sätta upp annonser på facebook eller lokala mataffären, som typ 15-åringar gör.

    Mitt tips är nog att landa i 1-2 månader, känn av hur det är. Därefter kan man börja rota i vad man vill göra med sina timmar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej och tack för input Snålgrisen.

      Det mesta lutar nog att jag kommer att göra som du föreslår, att ta en rejäl ledighet till en början och fundera på hur jag ska lägga upp det nya livet i lugn och ro.

      Extraknäck blir sannolikt mest aktuellt om pengarna inte skulle räcka, eller om jag börjar klättra på väggarna av ren tristess.

      Det blir en stor omställning inte bara av att ha en massa ledig tid, jag har även gett mig tusan på att komma bort från datorn. Max 15-30 minuter skärmtid om dagen får det bli framöver, och på den tiden ska jag hinna med att kolla till börsen, betala räkningar och uppdatera bloggen.

      Radera
  2. Fri tid har jag inga problem med när man har ett hus. Finns alltid något att pilla med. Resa kommer jag göra en hel del.

    Extra jobb kan det bli när man har ett AB. Kan välja att arbeta lite då och då om tristessen blir för stor. Även lättare i en stor stad att ta extra jobb som lagerarbetare, bensinstation, matvaruaffär, behandlingshem eller om man vill arbeta med kropp som markare på typ Skanska mm.

    SvaraRadera
  3. Hej Leva drömmen och tack för kommentar.

    Håller med dig om att när man bor i egen villa så finns det alltid något att göra, det tar liksom aldrig slut, speciellt inte om det finns en stor trädgård. :-)

    Min plan är att på sikt sälja villan och istället hyra lägenhet, och sen vara spontan och göra korta och långa resor när andan faller på, utan att behöva tänka på den stora gräsmattan som borde klippas eller snön som måste skottas bort.

    Som du skriver är det bra att ha ett aktiebolag om man vill behålla sitt företag och bara ta sig an sporadiska uppdrag, det går att ha ett AB utan verksamhet så länge som helst. Däremot tillåter Skatteverket inte att man har kvar sin enskilda firma om det inte finns någon verksamhet i det, utan då återkallas f-skatten och eventuella periodiserings- och expansionsfonder måste lösas upp.

    SvaraRadera
  4. Resa i lågsäsong med längre resor än när man räknade semesterdagar ser jag fram emot. Gillar lugnt tempo och inte för mycket folk. Med ett hus kommer man heller aldrig vara sysslolös.

    Vad gäller extrajobb har jag som du funderat på bl a god man men kommit fram till att jag inte vill vara så tillgänglig som man väl måste vara då? I stället kan jag tänka mig korta jobb på max en dag och sedan är jag HELT ledig till nästa gång. T ex eventvärd på arena, tentavakt, valarbetare.


    SvaraRadera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...