måndag 5 februari 2024

Emigrera – och njut av FIRE!

Det är samma sak varje år. När det regnar småspik och solen inte synts till på flera veckor längtar jag bort.

Så idag bestämde jag mig för att kolla upp hur det skulle funka med att flytta till Thailand.

Det visade sig vara en väldigt bra idé, om man ser strikt ekonomiskt på det.

Mellan tummen och pekfingret skulle min skatt på tjänstepensionen, som jag tänker ta ut under 10 år från det att jag är 55 till dess jag 65, minska med cirka 600000 kronor totalt.

Det vill säga varje månad får jag 5000 kronor mer i plånboken i Thailand än om jag bor i Sverige.

Även om den svaga svenska kronan gör att det inte är lika billigt att bo i Thailand som förr, så får man ändå betydligt mer för pengarna i Thailand.

Och värmen och solen är gratis.

Jag kommer därför att ha Thailand som ett alternativ för FIRE, inte minst med tanke på hur samhällsutvecklingen ser ut i Sverige.

Drömmer du också om att emigrera?


12 kommentarer:

  1. Hej hej. Det låter spännande blir väl som en riktigt lång semester

    SvaraRadera
  2. Ja, det är lite det som är tanken. :-)

    Den enda haken med det hela är att man måste klippa alla banden till Sverige genom att sälja bostaden etc, för att inte ha så kallad väsentlig anknytning.

    Men ska man ändå vara borta i minst 10 år, med undantag för återbesök då och då, så är det nog enklast att göra sig av med det svenska boendet.

    Tack för kommentar!

    SvaraRadera
  3. Ser samhällsutvecklingen bättre ut i Thailand tycker du? Militärkupp, korruption, människohandel. Men vädret är bättre!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Anonym.

      Poängen med mitt inlägg var att visa på möjligheten att pensionera sig utomlands för att på så sätt få mer pengar i plånboken, inte att jämföra och värdera samhällsutvecklingen mellan olika länder.

      Radera
  4. Vilken sur kommentar som du Anonym kunde hållit för dig själv!!!

    Jag hittade din blogg idag Fire och har läst dina inlägg och jag gillar den. Skit i trollen som Anonym de finns överallt

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej på dig Anonym nummer 2, jag antar att du inte är samma person som den andre Anonym. :-)

      Och tack för kommentaren, den värmde i februarikylan.

      Radera
  5. Hej!
    Jag har gjort det!
    Jag lämnade Sverige för tre år sedan och började lyfta tjänstepension. Först flyttade jag till Malta och sedan till Grekland. Kan verkligen rekommendera det. Levnadskostnaderna är MYCKET lägre än i Sverige och SINK skatt gör att jag betalar lägre skatt till Sverige som gör att jag får mer pengar i handen. Jag är utskriven från Sverige och har inga planer att återvända. Snart lämnar jag Grekland för ett annat land och kommer att fortsätta göra det så länge jag känner mig frisk i kropp och själ.
    Viktigt att veta att jag jobbar och jämte med 14 löner/år får jag bonus för all försäljning samt gratisboende av företaget. Det är en lösning som passar mig perfekt. Jag har aldrig kunnat spara 70% av min lön. Nu är det hur lätt som helst. Jag behöver ju inget och vill kunna resa med kort varsel och lätt packning.
    Jag trivs med det här livet och kommer att vara kvar i Europa och Medelhavet.
    Det kan upplevas som skrämmande att lämna Sverige men jag har mina rötter i ett annat land och mitt enda barn har emigrerat till Spanien.
    Hälsningar Adela

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Adela och tack för kommentar.

      Låter som ett kanonfint upplägg du har.

      Det där med att resa med lätt packning är något som verkligen tilltalar mig.

      Vilket land planerar du att flytta till efter Grekland?

      Radera
    2. Hej FIRE 2025!
      Roligt att du gillar upplägget! Många av mina vänner och bekanta gör det också men ingen vågar. Jag förstår dem. Ju äldre vi blir desto svårare blir det, man blir bekväm.
      Jag har precis fyllt 60.
      Nästa land blir Kroatien. Ska jobba som turistguide och leda aktiviteter så som cykling, både stads- och bergsturer, morgongympa och power walk. Kommer att bo på hotell, med gratis boende och mat. Mina omkostnader kommer att ligga på 0,00kr eller euro. Typ. Kan knappast bli bättre.

      Radera
  6. Hej.

    Kroatien låter spännande.

    Du får gärna uppdatera om hur det går framöver och såklart fortsätta kommentera på bloggen. :-)

    SvaraRadera
  7. Ja det har man såklart funderat på. Min fru kommer från ett varmt land i Asien, men det är dessvärre inte Thailand, som är ett "enkelt" land för oss västerlänningar.

    Sen får man ha med sig att det blir vardag i Thailand också. Har man inget att göra kan jag tänka mig att det kan bli långtråkigt där också, speciellt med vardagsbestyr och att saker och ting inte fungerar som man är van vid. I Sverige är det trots allt enkelt att ha kontakt med banker och myndigheter, i Thailand, Filippinerna, Kina är det inte så. Mycket krångel, tjänstemän som inte vill hjälpa till med något, långa köer, sega beslut som ibland verkar fattas helt godtyckligt. Ingenstans att klaga.

    Sen får man ju fundera på det med skatter, speciellt om man äger mycket värdepapper, ISK, eller KF. Pengarna ska ju på något sätt över till det nya landet, och idag sniffar ju banker efter pengatvätt hur man än vänder och vrider på det. Det lär dessutom krävas ett antal resor till landet för att "kratta manegen" innan man kan flytta dit, för att sätta upp bankkonton, köpa bostad och sånt. Vi köpte ett nytt litet hus till min frus föräldrar, och då min frus bankkonto var fryst pga inaktivitet, tänkte vi göra det enkelt för oss och överföra pengarna till hennes pappas konto. Jo tjena, Länsförsäkringar misstänkte penningtvätt, det tog 3 veckor totalt innan de gick med på att överföra summan (150000 kr), hennes föräldrar fick gå till sin bank och få ut intyg som ingen på banken där hade någon aning om. Till slut löste det sig med att en utbildad släkting där fick hjälpa till. Vi fick noll och ingen hjälp av LF, de krävde bara mer och mer dokumentation, vilket var svårt för hennes föräldrar, då de knappt kan hålla i en smartphone, och nu skulle ta bilder på idkort, familjebevis, kontobevis och annat som LF krävde.

    Fördel Thailand är att det finns många svenskar där som har gjort denna resan. Sen får man nog välja vart man ska bo där, för att slippa föroreningar (bönderna bränner en massa skit i tid och otid vilket skapar mycket smog och dålig luft) samt att det är för varmt där under sommarhalvåret i de södra delarna (tycker jag).

    Nån borde ju ha gjort nån sorts "flyttrecept" om man har tänk att emigrera, det hade jag nog kollat upp först. Vi har dock barn i skolåldern och en eventuell flytt lär inte hända förrän om tidigast 10 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Snålgrisen och tack för kommentar.

      Var mycket matnyttig info, speciellt det du skriver om byråkratin. Som charterturist med siktet inställt på sol och bad kommer man sällan i kontakt med myndigheter.

      Om det skulle bli aktuellt med att emigrera skulle jag göra ordentlig research på både landet och området, och sen hyra ett boende kanske ett halvår och prova på hur det fungerar i praktiken.

      Därefter skulle jag köpa ett enklare fritidshus i Sverige att ha som reservboende under några sommarmånader varje år. Om jag förstått det hela rätt är det OK att göra så utan att anses ha väsentlig anknytning till Sverige.

      Radera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...