onsdag 11 september 2024

Hejdå Tidölaget – snart tar Maggan över!

När man tar del av de senaste opinionsmätningarna (september 2024) är det tydligt att det mesta talar för att vi får en riktigt röd vänsterregering efter nästa riksdagsval.

S, V, MP och C samlar just nu 51,6 procent av väljarstödet jämfört med Tidölagets 45,9 procent.

Eller om man så vill:

Det är kört för team Ulf.

Jag skrev om detta i ett tidigare blogginlägg

https://fire202555.blogspot.com/2024/06/snart-ar-maggan-statsminister.html

Och inte speciellt mycket har ändrats sedan dess.

De svenska väljarna tycks föredra vänsterpartierna, så det är bara att börja planera för en kommande tid med ökande skatter på allt vad kapital och företagande heter.

För mig och alla ni andra som siktar mot FIRE, där framförallt beskattningen av inkomst av kapital är fullständigt avgörande för om det hela ska vara möjligt, får det här så klart konsekvenser.

Det gäller därför att vara proaktiv, och förbereda sin privatekonomi.

Hur planerar ni inför en kommande mandatperiod där S och V får egen majoritet, med MP som stödparti?

28 kommentarer:

  1. Jag går med i SSU och hoppas på att bli partipamp. 😂
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det kanske är ett smart drag. Att låta Partiet ta hand om sitt liv. :-)

      Radera
    2. Ja, plus alla pengarna i sossarna bank Swedbank...

      Radera
    3. Lika bra att gå all in. :-)

      Radera
  2. Ska skaffa solpaneler med lagringsbatteimier och borra en vattenbrunn till villan. Investera en del av pengarna i sånt som ger lägre boendekostnader tror jag är bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart. Ska man bo kvar i sin villa under lång tid är det nog den mest framtidssäkra investering man kan göra. Speciellt vattenavgifterna är tokhöga, och lär väl inte minska.

      Radera
  3. Blir väl att förbereda sig på höga renoveringskostnader av mina bilar som drivs av diesel och vars motorer inte mår bra av den idiotiska reduktionsplikten som förstör mer än det gör nytta.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hu, låter inget vidare.

      Själv kör jag bensin, men tycker att bränsleförbrukningen ökat kraftigt i och med att det blev E10 (etanolinblandning med 10 %).

      Förr snittade min gamla V70 på cirka 0,8-0,9 liter milen blandad körning, nu ligger jag sällan under 1,1 liter milen.

      Radera
  4. Ser till att ha så låga vita inkomster som möjligt såklart.
    "you will own nothing and be happy" talar tydligt om vart vi är på väg, tillgångar försvinner inte rent fysiskt så gissa vem som äger dom när du inte gör det längre.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har en del bekanta som jobbar som hantverkare, och de brukar säga samma sak, svartarbete är numera nästan lika vanligt idag som innan ROT-avdragen infördes.

      För mig som varit i konsultbranschen har det här med svarta pengar så klart varit ett okänt begrepp, där är alla pengar vitare än vita, så jag har bidragit med en hel del till det allmänna. :-)

      För 20-25 år sedan hade jag faktiskt inga problem med att betala så mycket i skatt. Men idag, ja man tar för sig pannan...

      Radera
    2. Ja det gör man verkligen, tar sig för pannan och gråter en skvätt när man ser till vad pengarna används och slösas bort på. Vi är mer eller mindre grundlurade av de folkvalda odågorna som på egna meriter saborterat det mesta och skall ärligheten fram så beror de flesta problemen på enorma kostnader sen 50 år tillbaka som kan kopplas till ett visst område.

      Radera
  5. Hoppsan, jag svarade på kommenterarna ovan i utloggat läge. Om någon undrar. :-)

    SvaraRadera
  6. Maggan blir tvungen att samarbeta med V, som vill sitta i nästa regering. Så här resonerar deras ungdomsförbund i sitt senaste principprogram:

    ”Ung Vänster analyserar verkligheten och utformar sin politik med hjälp av marxistiska och feministiska teorier. Vårt mål är ett klasslöst samhälle, fritt från förtryck – ett kommunistiskt samhälle.”

    Hur påverkar det här mig?

    1. Inga fler aktieköp.
    2. Lägger kontanter på hög.
    3. Delar ut till mina barn.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart strategi.

      Tror också att det gäller att se till att ha så mycket av sina tillgångar gripbara som möjligt, dvs inte låsa in dem i pensionssparande eller fast egendom.

      Blir det en rejäl vänstermajoritet nästa val så kommer konfiskeringen av privat egendom att accelerera på ett eller annat sätt, troligtvis med att man ökar beskattning av egendom, och då är det bra att ha handlingsfrihet.

      Skulle Tidölaget mot förmodan vinna nästa val, ja då får man helt enkelt fundera över hur man ska göra framöver.





      Radera
    2. Frågan är bara vad 'lägga kontanter på hög'. Fysiska kontanter kommer man inte särskilt långt med numera. Kontanter på sparkonton kan mätas ut och ingår i "förmögenheten" ett långt, hårt och kämpigt yrkesliv inbringat...

      Guld? Vem vill ta emot det?
      Nej, vet varken ut eller in. Skrev nåt blogginlägg om Sheriffen i Nottingham och fan vet om vi inte är på väg dit med Maggan i spetsen...

      Radera
  7. Flytta över kapital till barnen - så länge gåvor är skattefria
    Investera i saker som inte registreras, tex konst, smycken och lyxväskor
    Flytta till annat land - Mindre troligt och drastiskt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. De tillgångar du nämner här är klart utanför radarn. Dock problem med både inköp, hantering och förvaring inte minst. Sen när tavlan säljs blir man väl lurad om man inte redan blev det vid inköpet... Eller brann bostaden ner, eller kom rånare över den... Smycken är kanske bäst? Men omsättningsproblemen finns även här...

      Radera
    2. Ett alternativ är att ge bort hela arvet i förskott till barnen. Och sen ha ett avtal att de ska föra över den årliga avkastningen varje år till mig så länge jag lever. Har man till exempel en utdelningsportfölj är det lätt ordnat. Då har jag min FIRE-inkomst samtidigt som de fått arvet utan att behöva betala en eventuell framtida arvs/gåvoskatt.

      Radera
    3. Kalkyl - jag håller med dig om svårigheten att förvara de där tillgångarna på ett säkert sätt. Och jag är ingen konstexpert så det lär vara svårt att förstå om värderingen är "rätt" på tavlor/skulpturer/mattor mm. både vid köp och försäljning.
      Ser ofta i ekonomigrupper på fb där folk frågar om tips på var det är bäst att sälja smycken. En sak är säker: man får aldrig lika mycket som man betalat för tex en diamantring! Om det inte är något mycket speciellt, typ Cartier.

      F2025 - Det där är ju en lösning. Och ska man vara riktigt rättvis så har ju jag fått avkastningarna hittills på kapitalet som vi sparat till barnen, fast jag inte använt det utan återinvesterat. Detta eftersom vårt barnspar står i mitt namn. Även gåvor från far- och morföräldrar ligger i barnsparandet och växer till sig. Det borde kanske ligga på ett helt eget konto, iallafall när de fyller 18. Men vi har diskuterat detta och barnen anser att det är bra att de ligger kvar hos mig. Frågan är hur mycket av mitt eget kapital som ska/bör flyttas över i förskott.

      Spargrisen (som glömde skriva under kl 08:27)

      Radera
  8. Usch Fire2025, är riktigt sorgligt och vemodigt inlägg.
    Vad är det för fel på en stor del av denna befolkning?
    Mår allt mer illa över att ens tänka särskilt långt framåt, det
    är så mycket som mest verkar gå åt fel håll.

    Blir mer o mer upprörd när man hör hur vänsterblocket resonerar och detta trots när precis alla borde kunna se hur fel det mesta blivit.

    Djup suck.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan inte annat än hålla med dig Kalkyl, det är inte mycket som gått åt rätt håll de senaste åren.

      Men nu gäller det att se om sitt eget hus och försöka vara proaktiv och vara ett steg före

      Jag kommer att ha ett huvudscenario och ett reservscenario, och försöka planera utifrån båda:

      1
      Det blir rött. Då gäller det att ha de ekonomiska tillgångarna lätt gripbara om det lutar åt att staten på olika sätt ska börja konfiskera privata tillgångar. Räkna med chockhöjda skatter på framförallt kapital.

      2
      Det blir en ny Tidöversion. Även dessa kommer att höja skatterna. Men förhoppningsvis inte lika mycket, och speciellt inte på kapital.

      Radera
  9. Till att börja med - ge inte upp. Varenda opinionsundersökning där S, V, MP och C får höga siffror är manipulerad. Exempelvis använder man sig av telefonsamtal till fasta telefoner när man ställer frågorna. Vilka har fasta telefoner idag? Äldre är svaret om det inte är uppenbart och många äldre röstar som de alltid har gjort, fast i gamla tider så S trots allt gjorde något för sin egen befolkning.

    Sedan tycker jag vi alla som ser det som självklart att staten inte ska ta äganderätten ifrån oss ser till att kavla upp ärmarna. Sitt inte bara ner och gnäll på nätet, ut och basunera ut vad ni tycker om det här. Var faktabaserade och undvik arga Maggan-retorik.

    Jag har gått så långt att jag avslutat vänskap för att jag haft vänner som envist vill rösta på S, trots att jag har alla argument emot deras bidragspolitik. Någonstans måste man dra en linje och för mig går den linjen när jag har haft folk i min närhet som tycker det är okej att jag betalar 57% i skatt medan de ska betala 32,5%.

    Den enskilt viktigaste frågan för Tidöpartierna är den de misslyckas med. De klarar inte av att antingen vända röstboskapens åsikter eller tvinga dem att arbeta för brödfödan. S, V, C och MP finns bara för att det finns människor som inte vill arbeta och bidra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. En mycket läsvärd kommentar MC! Har själv blivit riktigt provocerad av nån vän som fortsätter att likt en struts som stoppar huvudet i sanden rösta på (S). Listan jag länkade till i något inlägg i närtid skrevs efter en sådan diskussion. Min vän har dessutom förmågan och ohyfset att när han inte längre är bekväm med vad jag framför så vill han inte längre prata vidare. Detta trots att han själv ville diskutera... Typiskt (S) beteende tycker jag...

      Njuter av din slutkläm med varför S, V, C och MP finns överhuvudtaget! Helt enig.

      Radera
  10. Tyvärr tycker jag inte att det är så överraskande. Jag tycker att Kristersson gjort ett svagt arbete. Den som vuxit och överraskat possessivt på mig är Strömmer som ger att trovärdigt intryck och får saker i rätt riktning gjorda. Önskar dock att han kunde gå ytterligare snabbare fram.

    Även om jag är besviken på nuvarande regering så skulle alternativet med MP och V bli en betydligt större katastrof för Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, när man går till valurnan vart fjärde år känns det ofta som att man kan välja mellan pest eller kolera.

      Fast jag är väl inte överdrivet politiskt intresserad, om jag ska vara ärlig. :-)

      Radera
    2. Strömmer, Malmer Stenergard samt Åkesson är de som mest imponerat. Obekväm med att Malmer Stenergard lämnar nuvarande post, hon var synnerligen duktig på den posten och den förste icke-SD som sat ner foten och dessutom vågat göra det relativt högljutt och på ett effektivt sätt.

      Åkesson har många bra ideer och han borde framträda betydligt mera och vara än mer aktiv. Sen borde SD flytta sig mer åt höger och sluta upp med fortsatt ökande A-kassa och bidrag.

      Radera
    3. @Fire2025. Varit politiskt intresserad i många många år men la ner allt för snart 20 år sedan, sen kom resan mot FIRE och bloggandet som är min pysventil och dagbok. Fire blir så väldans påverkad av de politiska odågorna så det går inte att blunda och slå dövörat till längre. Skulle helst slippa prata om än det ena och än det andra vansinnet som pågår men då statsfinansierad media är (S) styrd till största delen samt i övrigt alltför bekväm, feg och undflyende så ja, här sitter jag också och försöker påverka det lilla jag kan. Med ett bra parti och bra styrning (vilket vi för alla skattepengar borde haft) hade man kunnat skippa helt.

      Radera

Svenska banker år 2024 - sämre än sämst!

Förra veckan hade jag ett äventyr som kan beskrivas som en modern variant av Sisyfos, ni vet han som hela tiden rullade upp en stor sten upp...