fredag 6 september 2024

Tre månader kvar – sen FIRE!

Tiden tycks gå allt fortare och snart är jag där.

Men:

Börsen surar vidare och handlas ned rejält även på icke-nyheter.

Jag vet att många skulle välja att säkra upp pensionen genom att flytta en del av kapitalet till räntefonder så här nära målet.

Men jag har valt att ligga all in i global-, tech- och Sverigefonder.

Lite svettigt är det, men vi får se hur det går.

Som jag nämnt tidigare, kommer jag troligen att starta en enskild firma, som kommer att bidra med cirka 5000 kronor netto per månad utöver pensionsutbetalningarna.

Företagsstarten blir i så fall om en månad, vilket innebär att det blir två månader utan inkomster innan pensionerna börjar ticka in.

Då blir det till att nalla av den där bufferten som jag byggt upp för just sådan här tillfällen.

Solen gassar, det är högsommarvärme och nu ska jag passa på att njuta av lite strandhäng.

12 kommentarer:

  1. Att du vågar. 😂
    Mvh C

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, det är inte såååå kallt i vattnet. :-)

      Nej skämt åsido, antar att du syftade på min placeringsstrategi.

      Jag tänker så här:

      Jag ligger fortfarande (nästan) 30 plus för helåret, tack vare tech-rusningen under våren. Nu verkar hypen avta och det har gjort att mina fonder fått en hel del stryk. Jag tror att jag som bäst låg på 37 procent, så det är helt galna belopp för min del som bara försvunnit i tomma intet de senaste månaderna.

      Men som sagt, jag ligger fortfarande rejält plus och det gör att jag vågar chansa.

      Skulle det tokrasa, och börja närma sig negativ avkastning för helåret, ja då slänger jag in handduken och skiftar över till korta räntor för att säkra utbetalningarna.

      Kanske inte världens bästa strategi, men bättre än att inte ha någon strategi alls. :-)

      Radera
  2. Önskar dig lycka till. Själv har jag 3 veckor kvar nu tills jag slutar arbeta. Sedan rullar jag vidare...i någon annan riktning i livet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis.

      Du ligger något före mig då med andra ord, även om jag fuskat lite med min pre-FIRE.

      Blir det fokus på resor nu för din del?

      Själv är jag sugen på att ge mig av redan under denna vintern, som ung reste jag extremt mycket, och det finns fortfarande väldigt mycket kvar att se. :-)

      Radera
  3. Skönt, ligger snäppet efter dig. Har 5 månader kvar innan jag formellt är i RE

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det närmar sig med stormsteg nu.

      Spännande att så många i bloggosfären tar steget ungefär samtidigt, det finns mycket man kan lära och tipsa varandra om.

      Har du spikat ett definitivt datum?

      Radera
    2. Ja och nej. Februari är planen för att få jämnt cashflow från pensionerna. Ser i dag ingenting som skulle rucka på detta, men inget är spikat innan det är anmält till pensionsbolagen, vilket bör göras senast 3 månader innan vad jag förstår. Har du anmält pensionsuttag ännu? Man vill ju göra det så sent som möjligt

      Radera
    3. Japp, har anmält.

      Kommer enligt plan att få cirka 20000 kronor netto i månaden de kommande tio åren, mycket beror på hur fondinnehaven utvecklas.

      Sen sparar jag några av försäkringarna och tar ut dem troligen efter 67 när skatten sänks.

      Bra är att man kan ångra/ändra uttagen från och med nästa år så det går att laborera en hel del med utbetalningarna så att jag får ut det belopp som jag behöver.

      Jag väljer månadsutbetalningar till en början, men det går även att ta ut årsvis.

      Radera
    4. Eftersom både Avanza o Nordnet inför var utbetalningsperiod om 12 månader plockar bort hela periodens utbetalningar och sätter dem på ett låst konto till okänd ränta (låg gissar jag) så var även jag inne på att ta ut pensionen därifrån årsvis. Men som jag förstår det så betalas den isåfall ut i efterskott, dvs i periodens sista månad. Då försvinner poängen med årsvis utbetalning tycker jag. Ju snabbare jag får tillgång till kontanterna kan jag välja att konsumera eller återinvestera. Ser ingen poäng med att bolaget ska få ett billigt lån av mig längre än nödvändigt. Kunde man få pengarna årsvis utbetalda i första månaden vore det dock att föredra. Men har jag rätt så blir det månadsutbetalning som är mest fördelaktigt rent ekonomiskt.

      Radera
  4. Varför kör du inte via tex Frilans Finans istället för enskild firma? Är små belopp så då borde det vara enklare 💰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderade på det, men de tar 6 procent i avgift och dessutom blir det en tvingande avsättning till tjänstepension på 4,5 procent, och det är ju ganska meningslöst eftersom jag ska börja plocka ut pensionen om bara några månader.

      Dessutom blir de sociala avgifterna betydligt högre samtidigt som det blir svårt att dra av saker (t.ex framtida datorinköp etc).

      Det är ganska enkelt att bokföra och göra deklarationen (förenklat årsbokslut mm) i en enskild firma, så jag tycker det är värt merarbetet, speciellt i min lilla verksamhet som knappt kommer att ha några verifikationer alls.

      Radera
    2. Det var ju det jag trodde! Dvs att det inte ska vara så svårt och komplicerat att deklarera enskild firma. Men en handläggare på SKV som ringde mig sa, på mycket knackig svenska, att det är jättekrångligt :-D
      Först ville hon inte godkänna min ansökan. Sen så gav hon med sig (när jag lätt irriterad hade förklarat vad jag ska göra, många gånger fick jag förklara). Men ändrade "produktkoden" (den koden som säger vilken bransch man verkar i)!
      Om jag nu fortsätter enligt min plan och inte med de produkter som den där handläggaren tvingade på mig, kan jag få nån straffavgift då?

      Radera

Hejdå Tidölaget – snart tar Maggan över!

När man tar del av de senaste opinionsmätningarna (september 2024) är det tydligt att det mesta talar för att vi får en riktigt röd vänsterr...