onsdag 28 augusti 2024

Dags att byta bil!

Frågan om att köpa ny (eller i alla fall nyare) bil kommer upp tätt som tätt, både här i bloggosfären men även i mitt privatliv.

Mina barn är till exempel inte förtjusta i att jag kör grannskapets i särklass äldsta bil, utan tycker att det är mest pinsamt när jag kommer körande i den numera ganska så bullriga och osande gamla Volvokombin. Speciellt när grannarna är ute på sina garageuppfarter och putsar på sina nya Teslor, Kior och allt vad bilarna heter nu för tiden.

Själv kunde jag inte bry mig mindre, men den senaste tiden har det blivit lite väl många turer till verkstaden för svårdiagnosticerade fel. Och det, det är något som jag verkligen bryr mig om. Eller stör mig snarare, för felen har varit svåra att åtgärda.

Så.

Idag tänkte jag försöka bena ut hur mycket det skulle kosta att byta ut familjens trotjänare, en Volvo V70N från 2001 mot en nästan ny elbil, i det här fallet en VW ID.3.

Min vana trogen så räknar jag förmodligen fel både här och där, men ungefär så här tänkte jag.

Vi börjar med ekonomin:

 

Bil

Volvo V70N (2001)

VW ID.3 (2021)

Inköpspris

20 000 kr

300 000 kr

Värdeminskning

2 000 kr/år (10%)

30 000 kr/år (10%)

Fordonsskatt

3 000 kr/år

360 kr/år

Bränslekostnad (1500 mil/år)

15 000 kr (bensin)

4 500 kr (el inkl nätavgift)

Service

4 000 kr/år

2 000 kr/år

Reparationer

10 000 kr/år

1 000 kr/år

Däckkostnad

1 000 kr/år

2 000 kr/år

Totalkostnad per år

35 000 kr

39 860 kr

 

Slutsatser:

  • Inköpspris och värdeminskning: Volvo V70N är den uppenbara vinnaren här, med ett inköpspris som är som hittat jämfört med den relativt dyra ID.3. Värdeminskningen för V70N är också minimal, och har man tur kan man sälja den i framtiden och få mer betalt för den än när man köpte den.
  • Fordonsskatt: Här briljerar ID.3. Att betala en symbolisk registerhållningsavgift på 360 kr/år är ingenting jämfört med fordonsskatten för V70N (som dock blir skattefri om sju år när den kvalar in som veteranbil).
  • Bränslekostnad: Tumme ner för Volvo, det är inget vidare att den sörplar i sig runt en liter bensin per mil. ID.3 är nästan gratis att fylla med elektroner, speciellt för den som kan ladda med egen solel, eller gratis på jobbet. 
  • Service och reparationer: Volvon behöver allt mer uppmärksamhet och kärlek, och därför är service- och reparationskostnader högre. ID.3 är nästan ny, vilket minskar risken för dyra reparationer, åtminstone under de första åren.
  • Däckkostnad: Fördel Volvo! För ID.3 formligen äter däck, dessutom är dimensionerna av den sorten som gräver djupa hål i plånboken.
  • Totalkostnad: Det är nästan jämnt skägg mellan bilarna, om man räknar som jag gjort. Kör man mer än 1500 mil per år blir till och ID.3 billigare än den gamla Volvokombin.:


Volvo V70N:

+ Mycket låg inköpskostnad.
+ Enkel att serva och reparera själv - om man är händig.
+ Otrolig bagagevolym – flyttlass eller IKEA-rundor? Inga problem!

Höga bränslekostnader – varje mil svider i plånboken.
Hög fordonsskatt – och den lär inte bli lägre.
Risk för dyra reparationer när åldern tar ut sin rätt.

VW ID.3:

+ Mycket låga bränslekostnader – billigt och miljövänligt.
+ Minimal fordonsskatt – nästan gratis!
+ Modern och hög säkerhetsnivå – dessutom snygg.

Hög inköpskostnad – mycket pengar att binda upp.
Brant värdeminskning – den tappar en hel del år för år.
Däcken slits på nolltid – och de kostar.


Det skiljer inte så mycket mellan bilarna om man bara ser till kronor och ören.

Men!

Det gäller bara om man struntar i att räkna alternativkostnaden för ID.3. Den som istället för att köpa en ID.3 idag istället lägger de slantarna på att köpa till exempel Investor-aktier för 300000 kronor idag är förmögen om 20 år.

Det är INTE ID.3-ägaren. :-)

Samtidigt är den stora frågan, vill jag verkligen köra en så pass gammal bil som bara kommer att kosta mer och mer i reparationer, och som saknar det mesta av modern säkerhetsteknik?

Hur har ni löst er bilfråga, hur resonerar ni? Och inte minst, har ni några tips på någon vettig bil att köpa som har 3-4 år på nacken?

 

30 kommentarer:

  1. Oj vad dyrt det är att ha bil och är så glad att jag bara har cykel!
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, jag kan inte annat hålla med dig.

      Om jag i framtiden skulle bo mer centralt skulle jag överväga att gå med i en bilpool istället för att äga egen bil.

      Radera
  2. Jag är också lite i bilköpartankar. Nu behöver jag visserligen bara en liten bil, så priserna diffar något, men jag funderar på om inte leasing av en bil kan vara ett alternativ just med tanke på att jag kan låta kapital vara investerat under tiden.

    Kostnaden blir visserligen något högre ändå, men man får å andra sidan en helt ny bil också. Jag har dock inte bestämt mig alls ännu.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, där har du en viktig poäng. Genom att leasa kan du få avkastning på ditt kapital.

      Tittar man på till exempel Investors totalavkastning de senaste 20 åren inser man att det hade varit mycket bättre att investera sina pengar där, och istället ha leasingbilar under samma period.

      Radera
  3. Tror Miljöpartiet vill höja fordonsskatten för gamla bilar till 25000 kr om året! Så efter nästa val lör ingen att ha råd med gamla bilar 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ooops, där fick jag ytterligare ett argument för att sälja min gamla trotjänare. :-)

      Vänsterblocket har just nu en tydlig majoritet i bland väljarna och håller det i sig till nästa val så är Maggan tillbaka.

      Radera
  4. V70 är väl mycket större så kanske lite orättvist att jämföra den med en liten elbil men ändå en intressant poäng att så lite skiljer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja lite orättvist är det kanske.

      Men å andra sidan har jag upplevt att ID.3 är rymligare än V70N för passagerarna, enda skillnaden är att Volvons lastutrymme är större. Och att motorhuven är längre. :-)

      Radera
  5. Nyfiken, varför är däckskostnaden dyrare på den mindre bilen? Spontat trodde jag det var tvärt om? Mindre billigare däck som slit mindre pga lägre vikt tänker jag? PS Jag bet sura äpplet och köpte en sprillans ny bil nyss, vi behövde en större för att dra båt med. Bilar har blivit dyra de senaste åren, även beg priser har rusat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vet inte varför, men den ID.3 jag hade som leasingbil formligen åt upp däcken. Kanske beror på att den var snabb som attan och att det är kul att gasa på lite extra. :-)

      Tror de var 18- tum eller större, så det blev väldigt dyrt när man fick köpa nya i stort sett en gång året.

      Kul med ny bil, vad blev det för något?

      Radera
    2. Elbilar väger mkt samt accelererar bättre, därav ökat däckslitage

      Radera
    3. Jag har en ID3 och den äter inte däck. Har man däremot fel hjulinställning som många tyvärr har så äter alla bilar däck. Är inne på tredje sommaren på mina som rullat nu ca 4000 mil.

      Radera
    4. Hjulinställning...

      Ja, så enkelt kan det så klart ha varit.

      Min däckverkstad nämnde inte det med ett ord. Fast de var väl nöjda med att regelbundet sälja på mig nya däck. :-)

      Radera
  6. Heads up på att de tidiga ID3 har alldeles för många verkstadsbesök relaterat till elektronik. Verkar inte drabba alla ex men då garantin nu gått ut ? så kan det bli väldigt kostsamt - sista besöket kostade min bekant 40k. Vill minnas att den bilen är väldigt tidig så kanske är barnsjukdomar som är löst på senare årsmodeller

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det var mycket strul i början för många, men jag hade tur och hade inga direkta problem med den jag leasade innan.

      Radera
  7. Köp en 10 år gammal bil för ca 100’. Jag har en v70, 2014. D2 snål som attan och bara rullar, inte den r9igaste bilen men ser ju ändå ok ut. Inget att skämmas över. Hyfsat säkert, hanterbar värdeminskning, ok kapitalbildning. Barnen behöver inte skämma ihjäl sig…

    SvaraRadera
    Svar
    1. En V70 D2, det är en keeper. :-)

      Jag köpte min V70N ny i slutet av 2000, så om man pysslar om dem kan de säkert rulla hur länge som helst.

      Men nu känner jag att någon annan får ta över.

      Förresten, såg att en risig V70N gick för drygt 70000 kronor på KVD i veckan, helt sanslöst.

      Men bra för mig som funderar på att sälja.

      Radera
    2. Keeper, japp min är inte till salu 😁 bara gått 20,000 så håller tummarna för många framtida mil också 😁

      Radera
  8. Om du är händig kanske du ska köpa en Volvo 240/140 istället. Enkla, gott om reservdelar och så gott som ingen elektronik som ställer till det. Och om/eftersom bilen är äldre än 30 år är det ju ett veteranfordon och då blir tex skatten lägre. Och så är värdeminskningen oslagbart låg....
    Vem kan säga något om en person som kör en klassiker? Det är väl status om något!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja sannerligen.

      Har faktiskt ägt en 240 för väääldigt länge sen, gillade den starkt och ångrar att jag sålde den.

      För inte så länge sen kunde man komma över en hyfsat fin 240 för någon tusenlapp, men idag tycks de vara värda sin vikt i guld.



      Radera
  9. Intressant, vi letar också en bättre begagnad elbil. Kommer fortfarande inte ifrån att en Tesla M3 är det bättre valet. Pga: Andrahandsvärdet är helt ok, de från 2021 har fått facelift, rattvärme etc, och med LFP-batterier är degradering av batterier ett mindre problem då de enligt mätfakta tår ungefär dubbelt så många cykler som ett vanligt NMC-batteri.

    Andra fördelar är inga krav på service, är man som jag lite händig så rengör man bromsok en gång om året, byter luftfilter samt låter en verkstad var 4:e år kolla bromsvätskan.

    Bilen har jättelika utrymmen jämfört med andra elbilar, då Tesla verkligen är duktiga på design och utnyttjar varenda millimeter till förvaring. Dragvikten är väl inget att hurra över men man kan dra ett mindre släp och ett lass skräp till tippen i alla fall.

    Vi har solpaneler och har i princip gratis bränsle halva året, laddar vi t.ex. kommande natt betalar vi 9 öre per kWh + nätavgifter.

    Vad är det du har tänkt för reparationer om 1000 kr/år? Torkarblad?

    Däck... hmm dåliga däck eller gasfot? Läste nyss en rapport om att elbilars däck inte alls slits så fort som många tror. Har tittat på 3 år gamla bilar med originaldäck och de har bra med gummi kvar. Sen måste man ju inte köpa super deluxe däck, speciellt inte till en id3:a.

    Lycka till med ditt bilköp. Kolla lite på MG4 också, om du är på jakt efter en mindre elbil. Laddar mycket fortare än id3.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra argument för en Tesla, blir nyfiken och borde kanske kolla på en sådan.

      Just det där med batterierna lät ju kanon, visste inte att Tesla hade LFP. Trodde det bara var BYD som kommit så långt. LFP är ju en mycket bättre teknik, om man ser till hur länge batteriet ska hålla. Och det är det viktigaste för mig, inte kul att ha en elbil som om några år bara har kanske halva räckvidden kvar.

      Det stora problemet för min egen del med elbilar är att jag har nog lite för tung gasfot, accelerationen är brutal även i enklare modeller som ID.3. :-)

      Radera
  10. Kör du bara runt 1500 mil per år så skulle jag satsa på en fossilbil runt hundringen och lägga resten 200 k i Investor. Du får en fin BMW 3 serie från 2014.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också ett alternativ. :-)

      Just den korta körsträckan är bekymmersam, eftersom milkostnaden blir så hög, speciellt om man även räknar med kapitalkostnad (lån) eller alternativkostnad (missad avkastning).

      Radera
  11. Bil ingår självklart i mina planer vid en FIRE-flytt till Småland. Tidigare (<2010) var jag bilintresserad men nu vet jag inte. Jag skulle kunna köpa en bil som möter mina basala behov (ekonomi, tillförlitlighet) men om det finns en bil som inte kostar allt för mycket mer och dessutom tillför körglädje är jag inte helt främmande för att ta en del av nöjeskontot för att komplettera transportkontot.

    Lättare begagnad mindre elbil står dock högt på min önskelista också men jag är långt ifrån tillräckligt inläst för att ha en åsikt om ID3. Min bror valde nyligen laddhybrid som ett mellansteg mellan diesel och el vilket inte känns fel det heller.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan man ladda hemma i villan med billig el (timdebiterng och solceller) tror jag att en elbil av något slag på sikt är det bästa köpet, men bor man i lägenhet blir det svårare att få kalkylen att gå ihop.

      Jag har provkört Toyota RAV4 och Kia Niro, båda laddhybrider, och de gillade jag.

      Men RAV4 är alldeles för dyr som begagnad men Niro finns det en uppsjö av betydligt billigare begagnade.

      Radera
    2. Yes, villaladdning med timdebitering verkar intressant. Tibber som laddar automatiskt när det som är billigast? Solceller, ja men det verkar ha svalnat av en del det senaste. I vilket fall kräver det ett takbyte först så det blir lite pengar.

      RAV4 har jag beundrat på på avstånd men är för dyr om jag inte kompletterar med "nöjespengar". Kanske t o m Lexus?

      Kia Niro är i princip samma bil som den Kia Ceed PHEV min bror köpte. Lite slö, lite kort räckvidd, men bra pris/värde.

      Seat Leon PHEV verkar intressant. Lite vassare än Kia utan att vara så mkt dyrare?

      Men det kan bli begagnad elbil också, även där är Kia Niro ett val?

      Radera
    3. Jag tyckte att Niron var helt OK, bra utrymmen trots att den är liten. Verkar dock som att servicen är dyr, fast å andra sidan får man 7 års garanti så det kanske väger upp.

      RAV4 var betydligt roligare att köra tyckte jag, men sen om det är värt att betala det betydligt högre priset är en annan fråga.

      Om jag varit säker på att jag skulle bo kvar i villan livet ut hade jag nog satsat på takbyte, sen solceller, smartladdning (av elbil) och så småningom troligen även ett batteri för lagring av el.

      Tibber har en rätt spännande paketlösning på detta, men det kostar en hel del och det lär tid innan man får tillbaka det man satsat.

      Troligen säljer jag villan inom något eller några år, så då är det nog bättre att låter bli de här stora och dyra investeringarna. Jag tror inte att det ökar värdet på villan i motsvarande grad.

      Radera
  12. Hade för mig att gränsen för veteranklassning höjts från 30 år till 40 år men det verkar inte skett? Vid 50 år verkar de bli besiktningsfria, vore ju underbart slippa det trista årliga samt dyra besöket. Får byta i Fire till riktigt gammal bil!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Än så länge tror jag att det är 30 år, men frågan är hur länge till detta kommer att gälla.

      Men det är klart, om jag ställer av min V70 och låter den stå i garaget några år till, ja då är jag alltså ägare till en lågmilad veteranbil som bara haft en enda ägare.

      Vem vet, det kanske blir en riktigt bra investering på lite sikt speciellt nu när man ibland ser annonser där säljarna vill ha 300 000 kronor för en ordinär Volvo 240.

      Radera

Hejdå Tidölaget – snart tar Maggan över!

När man tar del av de senaste opinionsmätningarna (september 2024) är det tydligt att det mesta talar för att vi får en riktigt röd vänsterr...