fredag 9 augusti 2024

Omdisponering i stora portföljen – ny strategi för framtiden!

Efter att ha haft min stora pensionsportfölj (tjänstepension samt privata pensionsförsäkringar) fullinvesterad i Swedbank Robur Technology fram till den 17 juli, har jag nu genomfört en omdisponering. Syftet har varit att sprida riskerna och öppna för nya möjligheter. 

Så här ser portföljen ut just nu:

25% Swedbank Robur Technology

Trots att jag minskat min exponering i Swedbank Robur Technology är den fortfarande en stor del av portföljen. Tekniksektorn har en fantastisk tillväxtpotential, så jag vill absolut ha kvar en betydande del i denna fond.

25% Länsförsäkringar Global Indexnära

För att få en bredare global exponering blev det Länsförsäkringar Global Indexnära, en favorit som presterat bra över tid.

25% Aktiespararna Småbolag Edge

Jag har valt att öka exponeringen mot mindre svenska bolag genom Aktiespararna Småbolag Edge. Denna fonden är oerhört aktivt förvaltad, och fokuserar på små och medelstora svenska företag med stor tillväxtpotential. Fonden har bara några år på nacken, men förvaltarna har lyckats skapa en hel del överavkastning samtidigt som avgiften är låg.

25% Avanza Zero

Slutligen har jag valt att lägga 25% av portföljen i Avanza Zero. Jag är dock inte fullt investerad här än, eftersom man bara får köpa för 25000 kronor per dag.

Övriga investeringar

När det gäller de tjänstepensioner via ITP1 som hanteras av Alecta, har jag valt att ligga kvar i deras entrélösning. För pensionerna som omfattas av ITP2 (AMF) och ITPK är det också entrélösningarna som gäller, då jag tycker att de erbjuder en bra mix av trygghet och potential.

Premiepensionen PPM har över tid vuxit kraftigt, och där ligger jag kvar i AP7 Såfa.

Nysparande – ISK med fokus på Investor

För mitt nysparande i ett ISK har jag valt att enbart köpa in aktier i Investor, där fyller jag nu på så fort det blir något över varje månad. Planen är att framöver utöka med ytterligare investmentbolag.

Sammanfattningsvis känns det bra att ha spridit riskerna lite mer samtidigt som jag fortfarande har en stark exponering inom tekniksektorn. Med den här omdisponeringen hoppas jag kunna få en bra avkastning, samtidigt som jag sover lite lugnare om nätterna.

 

12 kommentarer:

  1. Bra fördelning och Aktiespararna find låter spännande!
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Ja, just den fonden har jag väldigt stor tilltro till. Förvaltarna ligger verkligen inte på latsidan, och det har betalat sig hittills. :-)

      Radera
  2. Bra tips på Aktiespararnas fond. Den har ju gått jättebra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, den skåpar ut det mesta för tillfället. Nu är i och för sig fonden fortfarande väldigt liten, så det blir så klart enklare för förvaltarna att snabbt gå ur och in i innehav, men hittills verkar de ha fattat bra beslut. :-)

      Radera
  3. Det är en rejäl risk du tar nu när vi står inför en korrigering globalt och volatilitet. Alla parametrar skriker lågkonjunktur. Hade du tänkt använda pengarna om 5-10 år eller om något år? Har för mig att du surrat om att ta ut tjänstepensionen först?
    Jag är 39 år och ligger 60% likvid just nu och inväntar en korrigering på minst 25%. Köper månadsvis och snittar in mig men har amorterat bort mitt bolån i brist på attraktiva värderingar och investeringssalternativ. "The everything bubble" kommer förmodligen spricka. MVH David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra synpunkt du framför.

      Håller med dig om att jag riskerar en hel del som det ser ut just nu.

      Det som finns i försäkringarna ska användas från 2025 och sen 10 år framåt, och bekosta mitt leverne fram tills dess att den statliga pensionen kickar in.

      Skulle marknaden fortsätta storma som de senaste veckorna med hastiga kast både uppåt och nedåt, så kommer jag kanske inte att fylla upp Avanza Zero fullt ut. Då blir det istället en korträntefond som i alla fall täcker det första årets utbetalningar.

      Jag har inte riktigt bestämt mig där, så tills vidare fyller jag på med 25000 kronor om dagen i Zero. De övriga fonderna är redan på plats och tickar just nu på med en rejäl avkastning.

      Portföljbygget ovan ligger på 4,5 i risknivå (7 är högsta risken).

      Den totala risken för samtliga pensionsförsäkringar när man även räknar in ITP1 och ITP2-lösningarna är dock lägre, men det har jag inte räknat på.


      Radera
  4. Instämmer med tidigare kommentarer om fonden Aktiespararna Småb Edge. Den har jag inte uppmärksammat tidigare. Har nog fin pontential vid räntesänkningar.

    Själv gjorde jag lite mindre omplaceringar under våren / tidiga sommaren från aktier till obligationer i IPS för att säkra de uttag som jag avser göra nästa år. Gjorde även några mindre omdisponeringar då. Under de senaste veckornas turbulens har jag följt berg-o-dalbanan, men legat still utan att ändra något.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, Aktiespararnas Edge tror jag blir kanon på sikt. Den har i alla fall gått från klarhet till klarhet i år.

      Får samtidigt passa på att tacka för tipset om Strands och Lannebos obligationsfonder.

      Jag har börjat följa dem och försöka läsa på lite om deras innehav, och det är inte helt omöjligt att de kommer att få 10 procents vikt i min pensionsportfölj första året i FIRE.

      Radera
  5. Intressant. Lite väl många bolag kanske? Enbart aktier med... och nästan 40% tech om man räknar med globalfonden som sitter på 60% USA som till stora delar består av just tech. Vad är sparhorisonten på denna portfölj? Kommer du att plocka ut vid 55 eller senare? Jag kommer (antagligen) att lägga mina miljoner i tjänstepension i Avanza Auto 5 eller 6, då jag ska plocka ut dem om ca 10 år.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir fortsatt en hel del tech, fast inte lika mycket som innan. Men jag utesluter inte att öka andelen tech framöver. :-)

      Jag vill först se att marknaden bestämmer sig för hur man ska värdera tech-bolagen, just nu är det för mycket uppställ och nedställ.

      Risknivån i portföljen ligger på 4,5 och det är något för högt, men ser jag till mina totala tillgångar (ITP2, cash, obelånad villa mm) så tror jag att risknivån är helt OK för en blivande pensionär.

      Sparhorisonten är lite speciell, eftersom innehaven kommer att succesivt säljas varje månad under 10 år, så när FIRE inträffar är det kanske bäst att ha en uppdelning typ denna.

      År 1-2: Korträntefond/obligationsfond
      År 3-10: Global/tech/Sverigefonder

      Jag har inte tänkt klart än men ligger fullinvesterad tills det är dags för FIRE, och sen justerar jag portföljen innan det är dags för första utbetalningen.

      Radera
  6. Hög aktivitet och förstår och instämmer i att det nog är lite lugnare än att ligga 100% i techundrena som framöver har extremt mycket att leva upp till...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det har varit väldigt skakigt där ett tag.

      I grunden är jag väldigt positiv till de här bolagen och deras produkter/tjänster, nu gäller det bara att marknaden lugnar ned sig och bestämmer sig för vad bolagens aktier bör vara värda. :-)

      Radera

Svenska banker år 2024 - sämre än sämst!

Förra veckan hade jag ett äventyr som kan beskrivas som en modern variant av Sisyfos, ni vet han som hela tiden rullade upp en stor sten upp...