måndag 5 augusti 2024

Läser Investors VD Christian Cederholm min blogg?

Börsen är surare än en hel skål med citroner, och då brukar det vara ett bra tillfälle att fylla på i aktieportföljen.

Jag har därför öppnat ett helt nytt ISK och den 2 augusti (ja jag vet, tyvärr lite för tidigt) och på förmiddagen idag den 5 augusti köpte jag en hyfsat stor pott Investoraktier. Jag brukar inte tala om belopp, men så mycket kan jag säga att det var så mycket pengar att jag genomförde de båda köpen med en stor klump i magen av olust.

Varför köpa just nu?

Tja, Investor är ett av de bästa bolagen i Sverige, som erbjuder stabilitet, långsiktig tillväxt och en diversifierad portfölj. Nu har den fått oförtjänt mycket stryk på börsen, och när det känns helt fel att köpa aktier brukar det vara ett tecken på att det är rätt tillfälle.

Jaha, bara därför?

Nja, inte riktigt.

Investors nye VD, Christian Cederholm, tycks nämligen ha tagit rygg på mig. J

Den 2 augusti köpte han, genom sitt bolag Fjärdhällan Förvaltning, 3 000 A-aktier till ett värde av 851 600 kronor, vilket ger ett genomsnittspris på 283,87 kronor per aktie. Att bolagets högsta ledning själva väljer att köpa in sig på dessa nivåer skickar en tydlig signal om deras tro på bolagets framtid.

Nu är det bara att hålla tummarna för att det vänder uppåt.

8 kommentarer:

  1. Haha det gör han säkert du har många läsare
    Mvh C.

    SvaraRadera
  2. Funderade lite på att köpa Investor just nu även jag. Fast det är ju egentligen bara majs priser på Investor vi ser nu, så ingen jättekrasch ännu.

    Men jag har nästan inga pengar att investera för tillfället, så det gör ju "beslutet" väldigt enkelt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Zoomar man ut några månader är det som du skriver inget större ras.

      Men visst är det härligt att för en gångs skulle slippa fatta beslut. :-)

      Radera
  3. ” Nu är det bara att hålla tummarna för att det vänder uppåt.”

    Det gör det, frågan är när och från vilken bottennivå. Investor och börsen har just nu, kl10:30, återhämtat en del från morgonens chocköppning. Risken är att det blir ytterligare press nedåt även i Stockholm när USA öppnar ner?

    Jag pratade just med min son som är ung och månadssparar i aktier för det som blir över på lönen. Han hade lite cash över och frågade om han skulle köpa. Han skulle köpa lite Investor och Evo idag samt ett köp lite senare i veckan. Tyckte jag lät smart om man kan undvara pengarna ett tag framöver

    SvaraRadera
    Svar
    1. Investor är nästan alltid ett bra köp, i alla fall på lång sikt.

      I mitt nya ISK tänkte jag bara hålla mig till Investor, och där blir det buy and hold.

      Radera
  4. Måste säga att det är modigt att köpa nu när alla säljer

    SvaraRadera
    Svar
    1. Modigt och kanske dumdristigt. Men på sikt tror jag det blir en bra affär. :-)

      Radera

Svenska banker år 2024 - sämre än sämst!

Förra veckan hade jag ett äventyr som kan beskrivas som en modern variant av Sisyfos, ni vet han som hela tiden rullade upp en stor sten upp...