torsdag 1 augusti 2024

Fyra månader kvar – sen FIRE!

Oops, redan augusti???

Tiden flyger när man som pre-FIRE ligger och jäser på stranden, och funderar mest på vilket vin som det ska bli till kvällsmaten…

Ändå ganska overkligt, bara fyra månader kvar till december och sen är det alltså FIRE på riktigt!

Det har blivit några kortare resor inom landets gränser, för att hälsa på släkt och vänner.

Jag har detoxat från nyhetsrapporteringen – ingen doom-scrolling här inte. Istället har jag grävt ner mig i bokhögen som mest legat och samlat damm de senaste åren. Ett av de bästa besluten jag tagit på länge.

Som jag skrivit i tidigare blogginlägg så gick jag ur marknaden helt den 17 juli, från att ha varit 100 % investerad i AI-bolag via Swedbank Robur Technology.

Nu börjar pensionsinstituten där jag har mina pengar höra av sig för att upplysa mig om att jag INTE får ha likvider på mina konton, så jag har fått bita i det sura äpplet och återinvestera cashen.

Mer om det i ett separat inlägg, men så mycket kan jag säga att det blivit mer diversifiering än tidigare i år.

Ha en fortsatt trevlig sommar!

12 kommentarer:

  1. Låter härligt. Det är dyrt att va ledig. 😎
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det kostar på att unna sig. :-)

      Radera
  2. Doom-scrolling var ett nytt ord för mig 👍
    Håller med dig om att det är bra att stänga ned nyhetsapparna för de gör bara att man blir på dåligt humör.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig, ingen blir lyckligare av att läsa om allt elände i världen.

      Radera
  3. Låter som att din sommar varit lik min alltså. Några månader kvar för mig och sedan lämnar jag in passerkort och nycklar. Min förhoppning är att det kommer bli skönt.

    Hur går det med jobbsökandet då ? 😄

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt när det närmar sig. :-)

      Jobbsökandet har väl gått sådär, jag hade i och för sig kunnat göra det lite halvdant bara för att uppfylla kraven, men jag har faktiskt gått all-in.

      Fått 2 svar hittills, och i båda fallen föll det på att jag för gammal, fast det vågade de så klart inte säga rakt ut. Istället hade de tydliga synpunkter på att jag hade en uttalad ambition att checka ut redan i december, så det blev "tack, vi hör av oss om det skulle bli aktuellt längre fram".

      Radera
  4. Haha låter som vin kvinnor och sång för hela slanten 😂😂😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hade önskat det varit så, men jag kan ju inte sjunga. :-)

      Radera
  5. Hej FIRE

    Det låter skönt. Är själv på min sista semester, när den tar slut är det nu klart att jag ej återgår till jobbet utan avslutar min anställning och ska då återlämna nycklar och kort. Men än så länge är jag anställd och på semester någon månad till, inte dumt.

    Däremot har jag sista tiden haft lite egna projekt som tagit lite engagemang samt diskuterat förutsättningar att under en kortare tid hjälpa en kamrats företag under hösten. Det låter intressant och skoj, men jag vill fortsätta på den sedan i maj inslagna vägen med att vara fri. Så det får inte bli för mycket och måste vara flexibelt.

    Min riktiga frihet är fortsatt planerad till att träda ikraft under februari, men fram till dess vill jag hålla ett lugnt tempo. Har varit tillräckligt spännande att följa först svenska och sedan starten på amerikanska rapportsäsongen. Har minst sagt varit volatilt, men ser än så länge ut att sluta positivt. Både industri, tech, finans och nu slutligen även småbolag går fint. Vart tog den befarade lågkonjunkturen vägen?

    Ha en fortsatt bra sommar fram tills du blir helt fri

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack. Då är vi ungefär på samma plats i våra FIRE-planer, så det blir kanon att byta erfarenheter under resans gång. :-)

      Radera
  6. Låter ljuvligt. Här kopplar man av och gör en massa hemmajobb när frugan jobbar och dottern är hos kompisar. Det finns HUR mycket som helst att göra hemma. Man har ju fått många frågor från grannar och bekanta "hur länge har du semester"... man är ju frestad att säga "hur länge jag vill" men än så länge är jag inte bekväm med att säga att jag är förtidspensionär så det får bli ett lite otydligt "några veckor till". Under tiden ramlar utdelningarna in...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som ett bra upplägg, känner igen mig i det där med att hemmasysslorna liksom aldrig tar slut.

      Har inte bestämt mig för hur jag ska göra framöver, om jag ska kämpa vidare med villan eller om jag ska casha hem och sälja den och istället försöka hitta en vettig hyresrätt.

      Radera

Svenska banker år 2024 - sämre än sämst!

Förra veckan hade jag ett äventyr som kan beskrivas som en modern variant av Sisyfos, ni vet han som hela tiden rullade upp en stor sten upp...