onsdag 24 juli 2024

Sålde jag i tid - eller sålde jag för tidigt?

Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så gick jag helt ur aktiemarknaden den 17 juli, och ligger just nu helt likvid. 

Ett svårt beslut att fatta för mig som tills för bara några veckor bestämt mig för att fortsätta att köra buy and hold, men just nu, på kvällen den 24 juli, verkar det som att det ändå var ett klokt beslut. 

Idag man man verkligen tala om en utbredd tech-frossa, det är risk-off och många av de aktier som jag varit en hyfsad stor ägare i genom mitt fondinnehav faller handlöst.

Men.

Nu är de stora frågan, när ska jag gå tillbaka in på börsen igen?

Jag vill vara helt transparent med hur jag tänker, både för er som läser bloggen men även för min egen skull, så att jag kan gå tillbaka och se hur jag resonerade och kunna jämföra med hur det hela föll ut.

Jag tänker så här:

I år har jag lyckats få 33 procent avkastning på mitt investerade kapital. Det är rekord för min egen del.

Det här kapitalet finns främst i olika pensionsförsäkringar och är tänkt att jag ska leva av de kommande tio åren, med start i december i år.

All ekonomisk teori, och all min erfarenhet, säger:

Säkra upp pengarna!

Och investera inte de pengar du behöver det första året på aktiemarknaden!

Ett sätt att göra detta skulle kunna vara att till exempel dela upp kapitalet i tio delar, till exempel så här:


År 1 (2025):                 

Korta räntefonder

År 2-10 (2026-2035)  

En mix av några svensk småbolagsfonder, Spiltan Investmentbolag, samt en rejäl portion Swedbank Robur Technology.


Varje år byts så mycket aktiefonder ut mot korta räntefonder att kapitalet är säkrat det kommande året.

Vad tror ni om ett sådant upplägg, är det för offensivt eller defensivt? Och hur tänker ni själva göra när det är dags?


16 kommentarer:

  1. Inte kul med AI idag men jag Tror nog att ai kommer tillbaka ganska snart.
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig, AI är lika hett som tidigare.

      Just nu är det väldigt surt, men det lär nog bli ett ordentligt uppställ när det väl vänder. :-)

      Radera
  2. Jag skulle nog ha de första två åren i alla fall i räntor. Eller kanske ännu mer om du inte ska ha några andra inkomster än tjänste pensionen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra poäng där, har man inga andra inkomster än pensionen är det nog vettigt att dra ned på risken ordentligt.

      Jag tror inte att jag kommer att arbeta alls, men man ska aldrig säga aldrig. :-)

      Bra är att man efter den 1 januari 2025 kan pausa utbetalningar från pensionsförsäkringar, det kunde man inte innan.

      Radera
  3. Ja du, det här är exakt denna typ av grubblerier jag vill slippa och anledningen till varför jag valde att gå all in på inkomstinvestering via utdelningar. För två dagar sedan var min portfölj värd 70000 kr mer än vad den är värd idag. Har jag förlorat 70000 kr? Nej, för jag säljer inte utan behåller. Jämför med äppelträd (aktier), säg att marknadsvärdet på äppelträd varierar från år till år men priset på äpplen (utdelningar) och den mängd frukt ett träd producerar är relativt statisk, och träden ger till och med lite mer frukt varje år (återinvestera utdelningar). Dessutom, i ett äpple finns det kärnor som med tiden kan ge fler äppelträd. Varför i hela friden vill jag då sälja äppelträden? Det är ju 100 gånger bättre att sälja äpplen istället? Stabilare, mer förutsägbart och din fruktträdgård växer istället för att krympa. Sen kan ju alla fruktträd drabbas av sjukdomar och skadedjur (svarta svanar, omvärldshändelser) som enstaka år kan få några äppelträd att dö eller att fruktskörden blir sämre, men sånt är livet och tar man hand om sin odling blir det endast mindre påverkan på verksamheten, t.ex. som det blev under covid.

    Om jag absolut har en förmögenhet som jag vill leva på under säg 10-20 år, investera halva förmögenheten i en global indexfond, resten i korträntor, t.ex. SEB Likviditetsfond. Nu får du 3-4% om året som du kan sälja av.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja det har blivit alldeles för mycket grubblerier om tech är den rätta vägen att gå eller inte den senaste tiden. :-)

      Det är en nackdel med att ha för mycket tid, men jag ska inte klaga. Den här sommaren har verkligen varit härlig.

      Räntor är attraktiva, speciellt för min egen del eftersom i stort sett allt mitt kapital finns i olika pensionsförsäkringar.

      Utdelningsinvestering är tyvärr uteslutet för min egen del eftersom det inte går att ha aktier (eller likvider) under uttagsfasen i pensionsförsäkringar, då är man hänvisad till fonder som sedan säljs månad för månad i samband med utbetalningarna.

      Jag har köpt en liten bevakningspost i Lannebo Räntefond kort. Den är upp 6 procent på 12 månader, så troligen blir det att jag lägger 10 procent av det totala kapitalet i den fonden redan nu.

      Sen går jag in successivt in i svenska småbolag, investmentbolag, globalt index samt tech (!) när det verkar som att tech rasat klart, jag misstänker att de är de kommande rapporterna från de stora tech-jättarna som gör marknaden orolig.

      När jag väl får utbetalningarna från mina pensionsförsäkringar från och med i december kommer jag att återinvestera det som inte går åt månad för månad, och då är det inte omöjligt att jag återigen blir en utdelningsinvesterare. :-)

      Radera
  4. Grattis. Bra tajmat 👍👍👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ren tur skulle jag säga:. :-)

      Sen återstår den stora frågan, när ska jag gå in på marknaden igen. Och i vad?

      Radera
  5. Har gjort om mina portföljer så att dom ligger ganska lika runt 80/20 globalt/sve men har även ca 3-4 fire årslöner på fasträntekonton (sparkonto, buffert) vilket jag kan tycka är lite väl mycket men jag vill gärna ha en buffert för att slippa sälja när/om börsen surnar till.

    Säg att man startar fire på 5 mkr vilket blir 0 (noll).
    Om börsen och portföljen är över noll så säljer jag från fonder och när under noll så tar jag från sparkonto för att summan 5 mkr ska föröka sig på bästa sätt och ge mig avkastning för att fylla på bufferten när portföljen/börsen är över nollan.

    Skulle portföljen ligga under nollan i 3-4 år och tömma bufferten så får jag sälja från fonder men det är ganska osannolikt.

    Hoppas det inte blev för rörigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart idé, borde funka bra.

      Ska skissa lite på hur ett liknande upplägg skulle kunna se ut för min del.

      Fast först om 11 år, de kommande 10 åren ska pensionsförsäkringarna lösas upp, men det blir sannolikt ett överskott de flesta månaderna och de pengarna ska gå in direkt på ett ISK. :-)

      Radera
  6. CNN Fear and greed index är nere på 39. Dvs fear. Då brukar det vara nära köpläge 😎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jepp, det stämmer.

      Just det indexet fungerar ganska bra om man köper när det är extreme fear, det vill säga att man gå emot marknaden och köper när alla andra säljer.

      Just nu är indexet 42, vilket inte är så långt från extreme fear, så just nu (26/7) jag börjat köpa tillbaka lite av de fonder jag sålde den 17 juli.

      Men framöver blir det inte enbart tech, jag tycker Sverige ser allt mer attraktivt ut.

      Inte minst med tanke på att dollarn just nu är så pass stark att det är sannolikt att den snart börjar att försvagas mot SEK, och det gör att det blir mindre lönsamt att äga innehav so noteras i dollar.

      Radera
  7. Hej Fire

    Jag har funderat mycket på detta med att förvalta kapitalet under uttagsfas. Det är helt annat än att förvalta det under uppbyggnad. Tex detta att man inte ska ha kapital som behövs de närmaste åren på börsen, samtidig som man förvaltar långsiktigt.

    Utan att gå för djup in så är jag trygghetsfixerad, så jag har alltid haft ett par årsavgifter placerade i ränta och obligationer. Så även nu. Jag tänker att när börsen går bra tar jag därifrån. När den går dåligt tar jag från ränteplaceringarna. Då kan jag tillåta mig högre risk i börsplaceringarna och förhoppningsvis få bättre totalavkastning.

    Det är inte heller helt okomplicerat att välja ränte/obligationsfonder. Det kräver stor kunskap att värdera risker i obligationer, kunskap jag tyvärr inte har. Men de riktigt säkra korträntefonderna innehåller statslåneobligationer och ger endast någon enstaka % avkastning per år, inte så det täcker inflationen. Så fort det är högre avkastning så fins det en risk involverad. Se tillexempel på skräckexemplet Spiltans högräntefond. När coronan slog till låstes fonden då obligationerna inte gick att sälja till vettigt pris. Dvs det gick inte att ta ut pengar ur fonden, sedan tokrasade fonden och raderade ut flera år av dess tillväxt, tror inte den hämtat sig ännu. Typexempel på en som många trodde var en ”säker” räntefond som visade sig vara tvärt om. Oavsett vilken räntefond du väljer är ett tips att sprida på flera likvärdiga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej.

      Håller med dig om att ränte/obligationsfonder är luriga, och i många fall kan det vara värt att acceptera en något lägre avkastning genom att istället ha de här pengarna pengarna på ett vanlig högräntekonto (med insättningsgaranti).

      Det som är dåligt med att ha låst in pengarna i pensionsförsäkringar, som jag tyvärr gjort, är att det inte är tillåtet att ha likvider utan allt måste vara placerat i fonder, så här tror jag att det blir korträntefonder till att börja med.

      Hade tänkt att bara ha en enda, men som du skriver, det är bättre att ha några stycken istället. Bra att du påminner om Spiltans haveri med sin högräntefond under corona, det hade jag faktiskt förträngt.:-)

      När det gäller det nya ISK som jag ska bygga upp med den del överskottet varje månad som det blir när jag får utbetalningarna från pensionsförsäkringarna så tror jag att jag kommer att välja hög risk, det blir nog globalt index som kryddas med lite tech och Sverigefonder.

      Sen kommer jag alltid att ha ett belopp för det kommande årets utgifter ett högräntekonto med fria uttag.

      Så det blir ungefär såhär:

      Pensionsförsäkringar, uttag 10 år
      10 % räntefonder
      90 % aktiefonder (globalt/tech/Sverige)

      ISK, byggs upp under 10 år
      100 % aktiefonder (globalt/tech/Sverige)

      Buffertkonto motsvarande ett års utgifter
      100 % likvider på högräntekonto

      PPM-sparande
      100 % AP7 Såfa

      Radera
  8. Hade jag sålt allt och fått 30% avkastning i år hade jag placerat på sparkontot och väntat på krasch. Du vet säkert vad du vill köpa och till vilket pris.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja det är lockande. :-)

      Fast tyvärr kan inte göra så, jag har (dumt nog) allt mitt kapital i olika pensionsförsäkringar, och där är det inte tillåtet att ha likvider.

      Jag skulle i och för sig kunna ha enbart korta räntefonder, men de är tyvärr inte heller riskfria.

      Radera

Dags att skaffa ny dator?

När man närmar sig FIRE börjar man fundera över de stora frågorna i livet. Ska jag bo vid havet eller i skogen? Investera i fonder eller akt...