torsdag 18 juli 2024

Det går fort i hockey!

Jag har ju den senaste tiden skrivit en hel del om AI och vilka goda möjligheter som det finns att hänga med på investeringståget, speciellt när det gäller de företag som bygger själva infrastrukturen för att AI-revolutionen ska kunna fortsätta.

Igår (17 juli) fick dock marknaden total skrämselhicka och handlade ned kurserna ganska så rejält, och då började jag också tvivla på mina egna bedömningar.

Den geopolitiska risken med Kina och Taiwan med allt vad det kan innebära för halvledarföretagen går inte alls att bedöma eller värdera, samma sak gäller de inrikespolitiska riskerna i USA, speciellt nu efter mordförsöket på Trump. Sen finns det även indikationer på att flera av de ledande AI-företagen inte kommer att klara att leva upp till de förväntade resultaten framöver.

Visst, bolagen går fortsatt fantastiskt bra, men aktiekurserna är väldigt högt upptrissade.

Jag har haft en enorm tur som legat fullt investerad mot AI hela året, och kunde igår räkna hem cirka 33 procents avkastning under 2024.

Jag vill vara helt transparent med hur jag tänker och agerar, så följande hände klockan 12.30 igår:

Jag sålde av.

Rubbet.

Det totala värdet på mina innehav sjönk med lite drygt 3 procent på ett dygn, och det motsvarar flera månadslöner för min del.

Lite surt så klart, men 33 procent plus på sex månader är jag ändå väldigt nöjd med.

Nu tänker jag ligga likvid denna veckan och se vart det hela tar vägen.

Kanske går jag in i AI igen, men då med en mindre andel. Vad jag ska göra med resten av pengarna återstår att se.

Ha en fortsatt trevlig sommar!


16 kommentarer:

  1. Förmodligen klokt. Att ligga 100% investerat i något som känns lite bubbligt skulle få mig att sova dåligt.

    Och 33% på sedan årsskiftet är ändå riktigt bra. Jag kanske ligger på 6-7%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, i natt sov jag faktiskt riktigt bra. :-)

      Hade det inte varit för det galna Trumpdådet, som kan leda till precis vad som helst, och Japans varningar om att Kina planerar att inför en blockad runt Taiwan med allt vad det innebär av halvledarbrist, så hade jag nog fortsatt att vara fullt investerad mot AI.

      Nu verkar det som att väldigt mycket går åt fel håll väldigt snabbt, och då fegar i alla fall jag ur.

      Troligtvis har jag fel, men hellre safe än sorry.

      Radera
  2. Låter vettigt att hämta hem. Fast i förhandeln verkar det som att AI får en återhämtning ikväll.
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det brukar bli så när jag försöker tajma marknaden. :-)

      Radera
  3. Nvidia upp 2,38 procent i förhandeln. 😎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Såg det precis. Nä, nu drar jag till stranden istället. :-)

      Radera
  4. Blir man rädd för en liten korrigering är det nog bättre med indexfond.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Yes, så är det. Kommer att bli index framöver.

      Radera
  5. Hej, Nasdaq100 är extremt riskfyllt just nu. Som du säger är det smart att vara försiktig och inte vara överviktad mot någon sektor. Kollar man Schiller PE så är S&P drygt 60% övervärderad. Själv sitter jag med 50% kassa och väntar och snittar in mig i diverse. Mest utdelande bolag och ETF:er
    MVH David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, det är väldigt volatilt, och (som vanligt) helt omöjligt att avgöra vart allt är på väg. :-)

      Radera
  6. Hej Fire
    Nackdelen med stora portföljer är att det när det går ner blir det stora summor. Tror man ska titta på portföljens %förändring och inte i kr. Att att över ett dygn plötsligt tappa många månaders utgifter är inte roligt, lättare att se det som x% av portföljen istället. Med diversifiering mellan både bolag och som syntes här, sektorer samt aktier/ränta tror jag ger mer sinnesro.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig helt och fullt.

      Jag ska troligen återgå till min tidigare strategi i form av buy and hold av indexfonder.

      Filar lite på hur fördelningen av Sverige, Europa, USA och globalt bör se ut för att jag ska kunna låta bli att peta i innehaven framöver.

      Som plåster på såren fortsatte Swedbank Robur Technology ned med ytterligare 0,78 procent idag. :)

      Radera
  7. Grattis till +33%, superbra! Nog inte dumt ta hem lite uppblåst AI vinst. Blir spännande se framöver hur dessa höga prislappar ska motiveras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, 33 procent är nog det bästa jag hittills lyckats med någonsin på ett halvår, så det känns bra.

      Normalt brukar jag ligga på eller strax under det index som jag jämför mig med. :-)

      Nu är den stora frågan vad jag ska göra med pengarna, tänkte avvakta ett tag och se vart allt tar vägen.

      AI är så klart lika hett som tidigare, men frågan är om marknaden vill fortsätta att handla ned aktiekurserna eller inte.

      Själv tror jag att det är många stora aktörer som vill hämta hem vinster och rotera kapitalet till någon annan sektor, frågan är i så fall vilken.

      Radera
    2. Alphabets q2 kommer i övermorgon, ger en fingervisning om framtiden.
      Sedan ramlar Microsoft, Amazon, Apple samt Meta in vid månadsskiftet och förtydligar bilden. Nvidia kommer först i mitten av augusti.

      Men trots att TSMC’s aktie backade svagt på rapporten så var den riktigt stark. Överträffade i stort estimaten på alla punkter. De producerar och säljer allt de kan samt ökar samtidigt kapaciteten. Guidar starkt framåt. Jag tror de backade på osäkerheten av politiska uttalanden om Kina och Trumps uttalande om Taiwans försvar.

      Även ASML som missade lite på några estimat, och tog mycket stryk hade en i mina ögon bra q2 till stora delar, de guidar om ett starkt 2025. ASML ligger framför tillverkare som TSMC, Nvidia mfl som i sin tur ligger framför mjukvarubolagen som Microsoft mfl i näringskedjan. Om värden i stort inte hittar på att skapa nya eller utvidgas befintliga konflikt tror jag denna nisch kommer gå starkt ett tag till.

      Frågan är hur marknaden kommer värdera detta? Vi får en fingervisning på tisdag och mer fakta vid månadsskiftet samt i mitten på augusti. Jag är positiv, men osvuret och diversifierat är som alltid säkrast.

      Radera
    3. Bra sammanfattning.

      Jag är inne lite på samma spår och sitter och funderar på om jag håller på att drabbas av en slags pre-FOMO, dvs att jag tror att jag hoppat av AI-tåget alldeles för tidigt.

      Jag vet av egen (dyrköpt) erfarenhet att "time in the market" är bättre än "timing the market", så kanske skulle jag bara varit kvar i innehaven...

      Svåra beslut som vanligt, vilket egentligen talar för buy and hold av ett väldiversifierat innehav.

      Samtidigt vill jag inte missa möjligheterna med AI-revolutionen, här finns faktiskt ett unikt tillfälle att blir riktigt förmögen genom att köpa på köpknappen vid rätt tillfälle.

      Jag ger det hela 2 dagar till innan jag gör något överhuvudtaget.

      Vill se dels hur marknaden hanterar det här med att Biden hoppat av och, som det ser ut, ersatts av Harris, men även hur Alphabets Q2 ser ut och framförallt hur den tas emot.

      Radera

Dags att byta bil!

Frågan om att köpa ny (eller i alla fall nyare) bil kommer upp tätt som tätt, både här i bloggosfären men även i mitt privatliv. Mina barn...