onsdag 10 juli 2024

AI - har racet bara börjat?

Solen gassar och det är alldeles underbart att vara ledig.

Idag la jag mig några timmar i hängmattan efter att ha klippt gräset, och roade mig med att kika närmare på AI-bolag, varav jag äger flera indirekt via Swedbank Robur Technology.

Jag kom fram till de 25 bästa AI-aktierna att köpa rimligtvis borde vara dessa. Jag har rangordnat dem, där nummer 1 är mest intressant och nummer 25 minst intressant.

Jag funderar på att börja köpa de 4 som ligger i topp, troligtvis med ett fast belopp varje månad

Vad tycker ni?

Kan det ligga något i min lekmannaanalys, eller är jag helt ute och cyklar?

 

25 bästa AI-infrastruktursaktierna just nu:

  1. NVIDIA Corp. (NVDA)
    • Årets tillväxtraket, say no more.
  2. Alphabet Inc. (GOOGL)
    • Moderbolag till Google, som investerar tungt i AI-infrastruktur genom Google Cloud och andra tjänster.
  3. Amazon.com Inc. (AMZN)
    • AWS (Amazon Web Services): En omfattande och allmänt använd molnplattform som erbjuder AI och maskininlärningstjänster.
  4. Microsoft Corp. (MSFT)
    • Azure: Microsofts molnplattform med AI-tjänster som erbjuder både datalagring och analys.
  5. IBM Corp. (IBM)
    • AI och maskininlärning inom företagslösningar och molntjänster, inklusive Watson (en AI-plattform för företagsanvändning).
  6. Intel Corp. (INTC)
    • AI-hårdvara och chip, inklusive processorer som är optimerade för AI-uppgifter.
  7. Advanced Micro Devices, Inc. (AMD)
    • Konkurrenskraftiga GPU och AI-chip som används i olika AI-applikationer.
  8. Meta Platforms Inc. (META)
    • AI-utveckling för sociala medier och VR (Virtual Reality).
  9. Oracle Corp. (ORCL)
    • AI i databashantering och molntjänster, vilket förbättrar datalagring och analys.
  10. Cisco Systems, Inc. (CSCO)
    • AI-infrastruktur för nätverk och säkerhet, inklusive nätverksoptimering och automatisering.
  11. Palantir Technologies Inc. (PLTR)
    • AI för dataanalys och hantering av stora datamängder.
  12. Broadcom Inc. (AVGO)
    • Semiconductor-lösningar: Tillhandahåller halvledare för AI-applikationer.
  13. Qualcomm Inc. (QCOM)
    • AI-teknologi för mobila enheter och trådlös kommunikation.
  14. Salesforce Inc. (CRM)
    • AI inom CRM (Customer Relationship Management) och affärsapplikationer.
  15. Snowflake Inc. (SNOW)
    • AI för datalagring och analys på deras molnplattform.
  16. Twilio Inc. (TWLO)
    • AI för kommunikationstjänster, inklusive molnbaserade meddelandelösningar.
  17. ServiceNow Inc. (NOW)
    • AI för affärsprocessautomation och IT-tjänstehantering.
  18. Adobe Inc. (ADBE)
    • AI inom digital media och marknadsföring, inklusive kreativa verktyg.
  19. Datadog Inc. (DDOG)
    • AI för övervakning och säkerhet i IT-miljöer.
  20. CrowdStrike Holdings, Inc. (CRWD)
    • AI-drivna säkerhetslösningar, särskilt inom cybersäkerhet.
  21. Splunk Inc. (SPLK)
    • AI för dataanalys och säkerhet, särskilt inom stora datamängder.
  22. C3.ai Inc. (AI)
    • Företags-AI-mjukvara som hjälper företag att implementera AI-lösningar.
  23. Arista Networks Inc. (ANET)
    • AI-infrastruktur för nätverk och datacenter.
  24. GitLab Inc. (GTLB)
    • AI för programvaruutveckling och DevOps-processer.
  25. UiPath Inc. (PATH)
    • RPA (Robotic Process Automation): Automatisering av repetitiva uppgifter med hjälp av AI.

19 kommentarer:

  1. Bra lista! Fast hade nog haft Broadcom på plats 2.
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Funderade ett tag på det, Broadcom är ett kanonbolag, men valde att peta ned det ett par pinnhål, främst för att jag redan har ett väldigt stort innehav i det bolaget indirekt via Robur-fonden.

      Nu har jag i och för sig väldigt mycket Nvidia också via samma fond, fast där ser jag en (ännu) större potential än i Broadcom, så jag vill nog har en större exponering där.

      Jag kan så klart ha fel, men ska man satsa på AI här och nu så ska man nog vara med på Nvidia-tåget, trots att aktien mer än tokrusat i år. :-)

      Radera
  2. Jag tror nog att AI innebär slutet för människorna och att maskinerna tar över. Var det inte hon som är USAs vicepresident som varnade för AI nyligen?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, det stämmer, fast Kamala Harris menade även att AI innebär fantastiska möjligheter.

      Men visst finns det risker, den här tekniken är något helt annat än det som vi människor hittills utvecklat, framförallt AGI (generell AI) som anses ha potential att utveckla ett medvetande.

      Här är hennes tal, som innehåller lite godbitar:

      https://www.whitehouse.gov/briefing-room/speeches-remarks/2023/11/01/remarks-by-vice-president-harris-on-the-future-of-artificial-intelligence-london-united-kingdom/

      Radera
  3. Visste ni att ai tjänster drar sjukt mycket energi. Och det är mycket mer än vad vanliga data tjänster gör. Vi kommer att få allvarlig brist på el om nu ai ska bli så stort som många tror så det är nog energi aktier som kommer gå bäst i framtiden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra spaning, har varit inne lite på samma tankar.

      Det kommer krävas en hel del energi för att driva alla dessa nya tjänster, så det är nog vettigt att börja botanisera bland energiaktierna redan nu.

      Kanske är den kategorien som kommer att gå bäst när AI-hypen börjar ebba ut, för det kommer den så klart att göra förr eller senare.

      Radera
  4. Tror vi befinner oss i en AI hajp nu och att det inte kommer att utveckla sig så fantastiskt som vissa tror. Inom vissa områden tror jag på stor användning av AI men inom andra områden tror jag det slutar med platt fall. AI kan omgående lämna ett svar på en fråga men svaret behöver inte alls vara rätt, men ges ändå funktionen som ett facit för många. Jag tror att detta kommer leda till stora fel i slutändan.

    Det är förmodligen bara en tidsfråga innan AI kommer att användas för att förstöra för AI. Det jag menar är att AI inte egentligen kan avgöra vad som är korrekt och svämmar nätet i framtiden över av felaktig information kommer AI att ta med detta i sina svar och lösningar, hur tillförlitlig blir AI då?
    (nytt fokusområde för trollfabriker?)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Där har du en viktig poäng.

      Det är till exempel väldigt enkelt att övertala AI om att den har fel, när den egentligen har rätt. Jag testade med att fråga om direktavkastningen för Investor och första svaret var rätt. Men när jag skrev att sifforna inte alls stämde utan att det var en helt annan annat procentsats så rättade AI sig själv och svarade som jag ville.

      Men tekniken är ny och enormt mycket kommer att hända den kommande tiden, både bra saker och mindre bra saker.

      Själv är jag dock optimistisk, som pre-FIRE har jag haft tid att läsa på, och än tycker jag att det mesta talar för att AI (och AGI) kan tillföra mänskligheten så pass mycket att jag vill vara med på investeringståget.

      Med andra ord, jag är fortsatt all-in när det gäller AI-aktier. :-)

      Radera
  5. Jag menar även att det hela kommer användas på ett sätt som man inte ännu har förstått hur man kan använda tekniken. Ett enkelt exempel skulle kunna vara att låta AI robotar skriva positiva eller negativa recenssioner av olika produkter eller tjänster och därmed så skulle AI i praktiken kunna styra hur folk spenderar sina pengar (vilka produkter och företag som ska gynnas). Jag tror att manipulationsmöjligheterna är oerhört stora (och de ekonomiska vinsterna) med AI och därför kommer AI konceptet att falla inom många områden. Trovärdigheten för internet kommer att minska istället för att öka, vilket kanske var tanken från början med AI?

    SvaraRadera
  6. Yes, det där är definitivt en risk.

    Oseriösa och/eller kriminella aktörer kommer att hitta massor av nya områden att manipulera, så här gäller det att den goda sidan verkligen är på tårna.

    Hur det i praktiken skulle kunna gå till har jag ingen aning om, men Kamala Harris verkar vara en vettig person i sammanhanget, det är bra att de här frågorna lyfts på en överstatlig nivå för allt som har med AI kommer att beröra alla utan undantag.


    SvaraRadera
  7. Man brukar ju säga... USA designar, Kina kopierar och Europa reglerar... så har det varit med självkörande bilar, där t.ex. Teslas autopilot är rejält vingklippt i Europa, och ingen vill lägga några 70000 kr på den längre. Gällande teknikaktier tror jag att framtida vinster till stor del redan är inprisade i de flesta bolag, men jag har ju haft fel förr... är en obotlig pessimist när det gäller bolags värderingar.

    Hur fantastisk tekniken än är genererar den inga pengar om inte företaget lyckats kränga den. Microsoft har t.ex. haft flera riktigt bra tekniker som de har misslyckats med att sälja/marknadsföra. Kolla på AI... googles assistent som många har hemma är fortfarande dum som en träsko, varför har inte google ersatt skräpet med något liknande chat-gpt än?

    Tekniker kommer och går, jag gissar att AI i dess nuvarande form kommer att ta över helt inom vissa områden (reklam, marknadsföring, fotografering, illustrering etc, medans andra områden kommer fortfarande att regleras och begränsas.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Glömde nämna... ryssarna använder ju flitigt AI i sitt eviga trollande på x och andra plattformar... tänk om de hade kunnat göra något vettigt istället...

      Radera
    2. Ja, det är märkligt och tragiskt att Ryssland, som med sina enorma naturtillgångar och stora befolkning skulle ha kunnat vara ett av världens rikaste länder, bara slarvar bort alla chanser de fått.

      Radera
  8. Hej Fire

    Jag har 6st av bolagen på din lista. Ska snart fixa till så jag kan lägga upp min portfölj på min blogg.

    Ta inte nedanstående som någon rekommendation, jag är värdelös på att (åtminstone kortsiktigt) träffa rätt. På mycket lång sikt brukar det dock kunna bli bra ibland. För vad det är värt så är min tankegång utifrån min portfölj och att jag strävar efter långsiktig stabilitet framför snabba vinster att

    Jag anser Microsoft har lite karaktären av ett investmentbolag. Det spänner över ett så stort spann av det digitala livet. Allt ifrån PC till cybersäkerhet till molnlagring till AI. De har dessutom så stor cashflow och vinst att de kan köpa upp bolag som de tror kan bidra till dess framtid. Detta gör att jag inte förväntar sig en snabb värdeökning, men istället en förhållandevis stabil sådan. (Fast den har helt klart varit snabb på sistone) Kommer en dipp vill jag öka mitt innehav. Microsoft är den digitala värdens svar på Investor. Stor, stabil och duktiga på vad de gör.

    Även om jag inte ser Alphbet som lika bred och stabil jfr Microsoft så är även de breda och har stora vinster som gör att de har stor handlingsfrihet. De har gått sin egen väg inom AI, vilket gett upphov lite barnsjukdomar som inte varit så smickrande. Men jag tror de min sin kassa och stora vinster kommer fortsätta vara ett av de stora bolagen även framöver. I vintras tyckte jag de inte följt med upp i värdering så då fyllde jag på där.

    Jag tror mer på AMD än Intel som jag tycker sladdar efter i utveckling mer och mer. Däremot har de fördel av egen tillverkning. Så skulle det bli problem i tillverkningskedjan har de en fördel. Har inget av dessa bolag men sneglat på AMD ibland.

    Vilka jag inte skulle köpa just nu är Twilio som har en tuff marknad, lika som Sinch.

    UiPath tycker jag innebär för stor risk för mig. Jag vill numer ha bolag som tjänar pengar.


    Har just nu lyssnat på Bonesupports konferenssamtal om dagens kvartalsrapport. Klart bra. Övergår nu till att lyssna på dagens sommarpratare i P1 när kaffet är påfyllt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för initierat inlägg, det är bra att kunna bolla tankar på det här sättet.

      Som det ser ut just nu börjar jag nog köpa på mig nummer 1 till 4.

      Det som går in där är riktiga småbelopp eftersom jag är fullinvesterad, så det jag har att spela med är de det som blir över varje månad efter att räkningarna betalats.

      Sommaren hittills har varit betydligt dyrare än vad jag tänkt mig, men vad tusan.

      Det är ju bara sommar en gång om året och nu är jag för en gångs skull långledig, så det har blivit väldigt mycket restaurangbesök med god mat och ännu godare viner. :-)

      Radera
    2. Nja, jag är inte initierad, det är bara mina funderingar.

      Efter dagens inflationssiffror överväger om det är dags att öka i fastigheter. Ska se över mina pensionsfonder i helgen och se om jag kan börja med att styra om lite åt det hållet där först. Har redan en liten del fastigheter där, men inte mycket just nu.

      Håller med om att bolla idéer och tankar är värdefullt, man lär sig av andras tankar och idéer.

      Radera
    3. Fastigheter blir nog bra, räntorna tycks trenda nedåt nu, så bland fastigheter kan det finnas många fina case.

      Får se hur länge till jag vågar ligga kvar i enbart AI, igår var det till exempel inte så kul att äga Nvidia, men idag har lite av tappet återhämtats.

      Radera
  9. AI racet... Ja det har nog bara börjat, tyvärr och bra på en och samma gång. om AI används rätt så visst då är det bra, annars inte. Att massor med människor kommer att bli arbetslösa pga AI är negativt tycker jag. Att AI kommer at generera massor med problem är givet och har redan börjat och det är väldigt tråkigt att inse att än mer skit kommer att skapas pga AI...

    Bra inlägg dock FIRE 2025!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Kalkyl. Ja AI har både uppsidor och nedsidor, så det gäller att vara på tårna. Jag är just nu helt ute ur AI-relaterat, ligger likvid sedan 17 juli. Får se hur vad jag ska investera i framöver, troligen blir det någon form av en mix av AI och annat,

      Radera

Tre månader kvar – sen FIRE!

Tiden tycks gå allt fortare och snart är jag där. Men: Börsen surar vidare och handlas ned rejält även på icke-nyheter. Jag vet att må...