tisdag 2 juli 2024

Fem månader kvar – sen FIRE!

Tiden går fort, och snart är det dags att lämna min pre-FIRE och bli FIRE på riktigt.

Men än är det långt till december, och just nu försöker jag njuta av dagarna så mycket jag kan.

Dagarna rullar på och jag kan göra i stort sett vad jag vill av dem, när solen skiner blir det gärna stranden och när åskmolnen hopar sig blir det hemmafix.

Rent ekonomiskt tuffar det på, och jag ligger numera helt fullinvesterad i Swedbank Robur Technology.

Risky som tusan att lägga alla ägg i samma fondkorg, jag vet, och jag som normalt är mer riskavert än de flesta känner inte riktigt igen mig i det här.

Speciellt inte nu när det mesta av Roburinnehavet finns i min tjänste- och privatpension, och det är den som jag ska leva av under de kommande tio åren.

Men med en uppgång på nästan 30 procent bara i år, så har de ekonomiska utsikterna blivit ännu ljusare än de var när bloggen startade i november 2023.

Hur länge jag vågar ha så mycket pengar placerade på ett och samma ställe, det har jag ingen aning om.

Det finns dels en motpartrisk, men sen är hela min ekonomiska framtid just nu baserad på att det kommer att gå fortsatt bra för AI-bolagen i allmänhet och Broadcom och Nvidia i synnerhet.

Skulle det av någon anledning inte bli så, till exempel att Kina invaderar/blockerar Taiwan med påföljande halvledarbrist, ja då kommer jag att börja sälja av allt innan mina innehav visar förlust. Just nu har jag en rejäl krockkudde så förhoppningsvis hinner jag komma ur innehaven i tid.

Idag är det mulet och kylslaget, och inom synhåll står dammsugare och väntar ivrigt på att få gå loss på dammråttorna.

För eftermiddagen är inget alls planerat för gångs skull, så då blir det en eller två timmar med god bok i hängmattan eller i soffan om det blir regn, och sen får vi se vad som händer till kvällen.

Ha en fortsatt trevlig sommar alla läsare!

9 kommentarer:

  1. Låter skönt med några månader kvar. Gissar du håvar in a-kassa och söker jobb enligt plan? Några extrainkomster på horisonten?

    Att investera så mycket pengar i endast en högriskfond ger mig magont, men det är ju så att om man spelar högt så kan man ju även vinna högt. Om du redan har gjort vinst i fonden, va rädd om den... det finns alltid en risk att man fastnar i en sorts övertro på sitt innehav även när det börjar gå ner. Hösten är en tid då mycket kan hända, vi har presidentval i USA i november t.ex.

    Här tycks det alltid finns något projekt på gång, har haft svårt att bara sitta ner och göra ingenting, speciellt inte nu under "semestern" när hela familjen surrar runt omkring mig hela tiden. Saknar tiden när man var singel och kunde bestämma över sin ledighet till 100%.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja magont är bara förnamnet de dagar när fonden är ner 3-4 procent, och man börjar tro att det är över. Men sen efter någon dag eller två är raset upphämtat med råge.

      Hade jag inte haft en så pass stor orealiserad vinst i fonden hade jag nog sålt för länge sen, men nu tänker jag att OM detta går vägen, och fondens innehav fortsätter så oerhört starkt uppåt som de gjort under det senaste året, ja då kommer jag att bli en väldigt rik pensionär.

      Å andra sidan, skulle allt gå åt skogen men jag lyckas ändå komma ur fonden innan mitt ursprungliga kapital börjar ätas upp, ja då är det så klart väldigt surt och bittert. Men då funkar ändå den ursprungliga planen med att ta ut tjänste- och privatpensionen på 10 år.

      En sak som jag inte tänkt på förrän idag är denna:

      Med dagens värde på fonden har jag faktiskt lite för mycket pengar för att kunna ta ut pensionen på 10 år, eftersom jag då skulle hamna över gränsen för statlig skatt.

      I så fall får jag överväga att ta ut pensionen under flera år, men det är ett beslut som jag får ta senare i höst när jag måste bestämma uttagsplan.

      Radera
    2. Känner igen den känslan Snålgrisen, man är aldrig helt ledig och oftast skuldkänslor när man ligger o slöar. Alltid nåt som händer, ska hända eller som måste styras upp...

      Radera
  2. Vist är det en härlig årstid just nu. Att sitta med en kaffe och lyssna på Sommarpratare i P1 är rogivande, även om nivån i år varit lite svajig tycker jag. Men Pratarna har ju knappt börjat, många återstår.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips!

      Har helt glömt sommarpratarna.

      Tidigare somrar, speciellt när barnen bodde hemma, var det alltid så mycket annat att göra så jag hade aldrig tid att sitta och ta det lugnt

      Radera
  3. Modig strategi och kul den går super! +30% är fantastiskt precis som endast 5 månader till Fire! Njut!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Håller tummarna för att det är både en modig ocj en bra strategi, själv hoppas jag på att det ska vägen men är mentalt förberedd på att det kan gå åt andra hållet också.

      Radera
  4. Får jag fråga varför du inte väljer en liknande teknologi Etf att gå all in i istället? I en Etf kan du sälja omedelbart. Det kan du inte i en fond.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har funderat på det tidigare, ETF:er har många fördelar.

      Men samtidigt tycker jag att det finns en stor fördel just i att fonder är långsamma, och det är att den långsamma processen gör att jag tänker mig för både en och två gånger innan jag köper eller säljer.

      Normalt sätt kör jag buy hand hold av ett väl diversifierat innehav, och då spelar omsättningshastigheten ingen större roll.

      Nu testar jag i och för sig denna strategin med ett oerhört koncentrerat innehav och det har hittills gått betydligt bättre än vad jag hade vågat hoppas på, men strategin bygger också på att jag ska kunna göra en exit snabbt som attan om portföljvärdet börjar närmar sig det som det var innan jag började tanka Robur Technology.

      Och allt detta talar så klart för ETF:er.

      Tack för att du påminde mig, jag ska ha detta i bakhuvudet. :-)

      Radera

Fem månader kvar – sen FIRE!

Tiden går fort, och snart är det dags att lämna min pre-FIRE och bli FIRE på riktigt. Men än är det långt till december, och just nu försö...