tisdag 20 augusti 2024

Ett litet dilemma som pre-FIRE

Jag befinner mig just nu i ett slags pre-FIRE, där jag har tvingats stämpla a-kassa de sista månaderna innan jag tar ut tjänstepensionen vid 55, vilket sker i december i år.

Jag har sökt massor av heltidsjobb och fått avslag på samtliga. Även om ingen säger det rakt ut, är det ganska tydligt att som 50-plus är man mer eller mindre rökt på arbetsmarknaden.

Men!

Nu har jag ett litet delikat dilemma att ta ställning till.

Det är nämligen så att en av de arbetsgivare jag sökt jobb hos har gett mig ett erbjudande som är nästan för bra för att tacka nej till. Företaget vill att jag ska konsulta för dem, motsvarande 6-8 arbetstimmar i månaden. Uppdraget i sig är ganska enkelt och hyfsat välbetalt. Eller rättare sagt, det är väldigt välbetalt och kommer dessutom att löpa på under flera år. Jag funderar på att tacka ja till det, trots att det kommer att ge mindre pengar än att stämpla a-kassa.

Kanske inte så mycket för att jag behöver pengarna, utan för att det skulle vara kul att göra något annat än att bara njuta av de lediga dagarna – det blir vardag av det också.

Det hela ligger dock någon månad bort, och jag har bollat tanken med både Arbetsförmedlingen och min a-kassa. Jag känner dock att det blir för struligt att försöka kombinera att starta ett nytt företag med a-kassa. Arbetsförmedlingen tyckte att jag skulle kunna söka starta-eget-bidrag när jag i stort sett stämplat upp mina 300 ersättningsdagar, men det ligger alldeles för långt fram i tiden (nästa år).

Problemet just nu är att om jag ska följa regelverket till punkt och pricka, och det vill jag, så får jag inte göra några som helst förberedelser för att starta företaget så länge jag är arbetslös. Däremot går det alldeles utmärkt att söka och förbereda sig inför en anställning – snacka om inkonsekvens.

Mitt dilemma är: Ska jag tacka ja till uppdraget och sluta stämpla samma dag, vilket jag måste eftersom det anses att jag då börjat förbereda mig för att starta nytt företag?

De kommande månaderna blir det i så fall klart mindre i plånboken, men på sikt blir utfallet ungefär detsamma eftersom jag ändå tänkt sluta stämpla i december.

Vad tycker ni?

24 kommentarer:

  1. Va? Ger du upp FIRE redan? 😁

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nädå, det här blir mer som en liten hobbyverksamhet som jag känner att jag skulle kunna driva framöver.

      Det rör sig om bara någon eller några timmar i veckan, så det kan bli ett trevligt litet avbrott. :-)

      Radera
  2. Om uppdraget är intressant nog skulle jag nog ha tagit det. Speciellt om det finns en viss potential att det kan pågå länge, och om det känns kul.

    Däremot borde du ju kunna optimera a-kassan på något sätt.
    Om du kör de första månaderna via nån frilansfaktureringstjänst är du väl på sätt och vis "anställd" av dem snarare än företagare?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Lutar åt att jag tar det.

      Jag frågade om det funkade via frilansfaktureringstjänster men det räknas tydligen som att jag då har återupptaget mitt tidigare företag.

      Det är snåriga regler som är anpassade för anställda, så där får man hoppas att det sker någon form av översyn av regelverket framöver.

      Radera
  3. 2025 fick kalla fötter, så nu blir det FIRE 2035... ;-)

    SvaraRadera
  4. Ta jobbet! En sån chans kommer kanske inte flergånger.
    Mvh C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tänker likadant, detta är exakt den där lilla hobbyverksamheten som jag ändå tänkt skaffa mig framöver. Alldeles lagom med ett par timmar i veckan. :-)

      Radera
    2. Du får väl meddela SKV att det är en hobbyverksamhet :-)

      Jag har själv försökt starta enskild firma, men fått avslag från Skatteverket. För de tycker att "det är väl onödigt om du ska jobba så lite och oregelbundet med detta". Och så sa handläggaren att jag måste förstå att jag då behöver deklarera och det är jääääättesvårt. (säger mer om handläggaren än om hur svårt det faktiskt är)

      Spargrisen

      Radera
  5. Kör du enskild firma så lär skatten blir jättelång har du räknat på det? Mycket bättre än aktiebolag 👍👍👍

    SvaraRadera
    Svar
    1. Japp, enskild firma får det bli, det är bäst för riktigt små verksamheter.

      Med alla dessa grundavdrag, jobbskatteavdrag, kraftigt nedsatta egenavgifter (upp till 200 000 kronor) och inte minst lägre sociala avgifter än i ett aktiebolag så blir skatten nästan obefintlig. :-)

      Radera
  6. Kontakta (nästan) vilket konsultbolag som helst, men med prioritering om de som hyr ut på behov/timme.
    Du har ju en beställning så det kan nog anses som ett intressant fall ur konsultbolagets synvinkel.
    Så när du inte är uthyrd per timme - vilket ju är de flesta av månadens timmar så stämplar du som vanligt. (Efter du har stämplat klart så skriver du ju ut dig ur aförmedlingen och akassan och påbörjar uttag av sådana tjänstepensioner som tillåter visst arbete under samtidigt pensionsuttag. Om du sedan väljer att fortsätta ditt samarbete med ovanstående konsultbolag eller gå över till egen firma/bolag, ja det kan du ju bestämma då)

    "
    60-veckorsregeln i kombination med arbete

    60-veckorsregeln innebär att du bara kan få ersättning i 60 veckor i kombination med arbete. Det innebär att de veckor där du kombinerar arbete och ersättning från a-kassan max får uppgå till 60 veckor. Det gäller även om du har dagar kvar till den ersättningslängd som gäller för heltid, det vill säga 300 eller 450 ersättningsdagar.

    Exempel: Du arbetar 1 dag i veckan och får a-kassa de resterande 4 dagarna. Det innebär att du får deltidsersättning och kan få det i 60 veckor. Trots att du bara jobbar en dag varje vecka räknas detta från dina deltidsveckor.

    Deltidsdagarna och din totala ersättningsperiod löper parallellt. Är du helt arbetslös en vecka räknas det bara av dina 300 ersättningsdagar, men inte av dina deltidsveckor.

    Men om du är arbetslös och arbetar deltid räknas detta som en deltidsvecka, oavsett hur många dagar på en vecka du arbetar.
    "

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack.

      Det var bra tips. Ska kolla upp det.

      Fast ärligt talat vore det ganska skönt att klippa bandet med Arbetsförmedlingen, och dra igång något helt eget igen, fast i den mindre skalan.

      Nu har Arbetsförmedlingen i och för sig inte varit det minsta svåra att ha att göra med, tvärtom, det har varit knäpptyst från deras sida.

      Men jag vet att under kommande uppföljningssamtalet om cirka en månad kommer det att bli krav på att jag ska gå med i Rusta och Matcha.

      Och Rusta och Matcha, det är något man helst inte vill ha något alls att göra med. :-)

      Radera
  7. Ja det kanske kan vara något att prova? Du kommer ju att ha din passiva inkomst via dina besparingar, så dessa pengar blir ju mer lite grädde på moset. A-kassan kan du inte få för evigt, men detta uppdraget verkar du kunna ha under många år framöver. Sen kan du ju avsäga dig det om du skulle tröttna. Har du ändå tänkt "hitta på något", så slipper du hela insäljnings/starta upp-biten och kan enbart jobba och håva in pengar. Jag ser inga nackdelar... förutsatt att du kan ta semester och sånt lite när du vill.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig, a-kassan är högst tillfällig.

      Efter 300 dagar är den slut, men redan efter dag 200 ökar kraven och gör att du sannolikt måste infinna dig på något slags vuxendagis.

      Efter 300 dagar är a-kassan slut och sen är det jobb- och utvecklingsgarantin via Försäkringskassan som gäller, och då ställs det ännu hårdare kvar på aktiviteter (typ arbetspraktik på Willys).

      Absolut inget för mig, jag jobbar hellre 8 timmar i månaden med det här uppdraget och får ut inte riktigt lika mycket men nästan lika mycket (efter skatt).

      Radera
  8. Låter skoj och som du borde ta det tycker jag.

    Om du muntligt säger att du vill åta dig detta med start från när klienten önskar, dvs datum xx, och du inte vidtar några förberedelser kan det knappast räknas som att du förbereder start av egen verksamhet tycker jag? Hur ska de leda detta i bevis? Du kan ju säga att du funderar men inte bestämt dig, vilket kan vara sant om du funderar lite.

    Om du hoppar på det, fundera på hur mycket inkomst det kan tänkas ge, så du anpassar pensionsuttaget så du inte hamnar över brytpunkten för statlig inkomstskatt. Många tjänstepensioner har även villkoret att man max får jobba 8h/vecka samtidig som man tar ute pensionen. Bra att veta om villkoret gäller dig så du lägger upp det på ett formellt riktig sätt. Vad jag förstår så är det dock ingen som följer upp detta, men man kan ju ändå anpassa så det blir korrekt. Lätt gjort med egen firma.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja visst går det att ta det muntligt.

      Men jag har blivit lite skrockfull, har under alla mina år som egenföretagare aldrig någonsin blivit granskad av Skatteverket, vilket nog är ovanligt.

      Så skulle jag tänja på någon lite regel nu när mitt arbetsliv i stort sett är över, ja då är jag helt övertygad att det blir granskning av något slag. :-)

      Skatten blir lite trixig framöver.

      Men det som mitt företag kommer att dra in går alltid att fondera (p-fond och exp-fond), så det går att nolldeklarera om jag skulle vilja.

      Sen får jag försöka anpassa uttagen från pensionsförsäkringarna så att jag inte hamnar alltför nära gränsen för statlig skatt, där blir det en del räkneövningar för att få det hela rätt.

      Radera
  9. Håller ovanstående och anser att du bör säga ja. Om nu pengarna räcker såklart💰

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kan bli lite knapert innan pensionsförsäkringarna börjar betalas ut i januari 2025 eftersom jag helst inte vill ta av min buffert, men det ska nog gå bra. Det är ju inte så många månader kvar, och i värsta fall får jag nalla lite av bufferten.

      Radera
  10. Vad innebär Rusta och Matcha?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det är något så hemskt att det vill du inte veta... :-)

      Radera
    2. https://arbetsformedlingen.se/for-arbetssokande/extra-stod/stod-a-o/rusta-och-matcha

      Radera
  11. Be en kompis starta ett bolag, anställ dig sen på deltid som konsult.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Också ett alternativ, men tror att jag hellre driver eget. :-)

      Radera

Svenska banker år 2024 - sämre än sämst!

Förra veckan hade jag ett äventyr som kan beskrivas som en modern variant av Sisyfos, ni vet han som hela tiden rullade upp en stor sten upp...