måndag 13 maj 2024

Sju månader kvar – sen FIRE!

När jag ofrivilligt tvingades till en slags pre-FIRE, när mitt företag förlorade sin största kund, förstörde det mina planer för det kommande året.

Istället för att jobba fullt ut till december när jag fyller 55, och sedan ta ut all tjänstepension fram till den ordinarie pensionsdagen vid 64 (eller 65), så fick jag utnyttja det sociala skyddsnätet i form av a-kassa och inkomstförsäkring.

Nu har det gått några månader sedan dess, och jag har kommit in i en betydligt lugnare och mer stressfri vardagslunk än tidigare, då jag jobbade mer än heltid.

Idag handlar det mesta om att söka jobb, och tävlingsinriktad som jag är så har jag bestämt mig för att göra ett seriöst försök, även om jag lika gärna kunnat strunta i att anstränga mig och bara skickat iväg taffliga ansökningar för att uppfylla min kvot på 6 sökta jobb i månaden.

Hur går det då?

Det går väl sådär, skulle jag vilja säga.

Jag har bara fått seriös återkoppling på en ansökan, men när den unga konsulten på det flashiga rekryteringsföretaget insåg att jag var lastgammal och dessutom tänker gå i pension redan nu i december så var det så klart tvärnobben.

Nästa vecka ska jag ringa runt till samtliga som jag skickat ansökningar till men som inte brytt sig om att svara, och be att få en motivering till varför det varit knäpptyst från deras sida.

Kanske har jag just nu för lite att göra på dagarna, men jag ser faktiskt fram emot de samtalen. :-)

Hur ser dina dagar ut just nu?

16 kommentarer:

  1. Är det bara 6 jobb som du ska söka det måste gå väldigt snabbt att göra det
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det tar faktiskt inte så lång tid när man väl har en mall för sitt CV och personligt brev klart.

      Det är bara att anpassa lite av innehållet i framförallt det personliga brevet efter vad arbetsgivaren söker.

      Radera
  2. Vad härligt det måste vara att vara så nära. Hur länge har du planerat för detta?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var mest en tanke som väcktes förra hösten, när det började gå trögt med företaget.

      Jag hade slentrianmässigt satt av till tjänstepension under många år, och insåg plötsligt att jag hade så det räckte. :-)

      Radera
    2. Måste ha varit en härlig känsla!

      Radera
  3. Det är lustigt det här med planerad exit, och hur lätt det blir något annat. Min grundplan för exit är första kvartalet 2025. För två veckor sedan kom planeringslistan för utvecklingssamtal ut. Samtidigt hintades det om organisationsförändring. Jag sa direkt och spontant vilka förändringar jag var intresserad av och vilka jag inte kunde tänka mig. Fick en konstig feedback, och en känsla av att det var just det som jag inte var intresserad av som låg i pipelinen. Vi får se vad samtalen mynnar ut i, men just nu tror jag att min exit och FIRE pension kommer att starta väl innan 2025. Skönt jag är ekonomiskt oberoende så jag göra det so känns bäst för mig och inte behöver stå med mössan i hand.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, saker och ting ändras ibland så fort at man knappt hänger med. Då är det verkligen härligt att ha sparat en slant så att man klarar sig. :-)

      Radera
  4. Detär hopplöst att söka jobb när man är äldre än 40. Helt j-a sjukt att det är så diskriminerande i Sverige.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller till fullo med.

      Det är verkligen en märklig arbetsmarknad där låg ålder är viktigare än lång yrkeserfarenhet.

      Radera
  5. Ja när du väl har skrivit ett brev och CV är det ju näsan bara copy paste. Jag hade inte haft någon motivation alls att skräddarsy det hela om jag inte ville ha ett jobb.

    Skönt att allting har gått smärtfritt med bidrag och sånt. Vad får du ut varje månad netto med inkomstförsäkring och a-kassa?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Testade att låta AI skriva om en del av mitt personliga brev för att bättre svara upp mot arbetsgivarens önskemål, blev imponerande bra och gick på nolltid.

      Tror jag får ut runt 26-27000 kronor efter skatt, inte så hejdundrande mycket men betalar i alla fall vardagsutgifterna samtidigt som det blir en slant över som antingen går till nöjeskontot eller till mitt ISK.

      Nu i sommar blir det sannolikt rakt in på nöjeskontot. :-)

      Radera
  6. Jag håller verkligen med om att det är sjukt att äldre väljs bort av många arbetsgivare. Egentligen borde väl äldre vara bättre att anställa. Inga färäldragar eller VABB.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Föräldradagar

      Radera
    2. Håller helt med dig, om jag skulle anställt någon när jag hade företag skulle det helst ha varit en välutbildad och erfaren 50-plussare.

      Radera
  7. Med det urvalet arbetsgivarna ofta verkar göra för mer kvalificerade jobb är nog 35-45 år deras bästa grupp. 45+ börjar bli lite dyr i pensionsavsättning och <35 år kan för lite alternativt orkar de inte jobba mkt alternativt tas import istället.

    Grattis till 7 mån kvar!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, ja nu är det nära så det är snart dags att lägga champagnen på kylning. :-)

      Radera

Sålde jag i tid - eller sålde jag för tidigt?

Som jag skrev i mitt förra blogginlägg så gick jag helt ur aktiemarknaden den 17 juli, och ligger just nu helt likvid.  Ett svårt beslut att...