tisdag 7 maj 2024

Nä – nu struntar jag helt i tech!

Jag ligger tungt investerad i tech-fonder sedan lång tid tillbaka, och så ska det förbli eftersom jag tror att AI-revolutionen inte ens börjat. Däremot har jag på det personliga planet tröttnat på alla dessa nya fantastiska digitala produkter och tjänster.

Lite motsägelsefullt kan tyckas.

Men jag skulle vilja påstå att jag är en av de svenskar i min ålder som tillbringat flest timmar framför en dator på arbetstid (jag var en av de första småföretagarna i Sverige som skaffade PC), samtidigt som jag troligen är en av de svenskar i min ålder som använt dator, mobiltelefoner eller surfplattor minst under fritiden de senaste åren.

Anledningen är dels att jag inte gillar att sitta och stirra på en skärm, men sen tycker jag att det sliter alldeles för mycket på kroppen.

När jag nått FIRE nu i december, och inte längre behöva sitta fastnaglad vid datorn på arbetstid, tänker jag ta det hela ett steg längre.

Då blir det en rejäl digital detox!

Så här är min plan:

Arbetsplats

Nix, det vill jag inte ha hemma. Dator måste jag dock ha, men den placeras på ett litet ståskrivbord som är väldigt obekvämt att arbeta vid.

Internet

Nja, det får bli maximalt 15 minuter på nätet varje dag. Då ska jag hinna titta till börsen på morgonen och kanske skriva något skriva på bloggen.

Facebook, Instagram, Linkedin etc

Inget för mig, jag stänger dessa konton så fort jag kommer åt tjänstepensionen. Det enda jag vill ha kvar är Messenger eftersom barn, andra släktingar och vänner envisas med att hålla kontakten den vägen.

Bil

Förr rattade jag coola elbilar, sprängfyllda med modern teknik - och skärmar. Nu har jag dammat av familjens andrabil, en äldre Volvokombi. Inga skärmar, ingen elektronik som kan krångla. Går den sönder går det att laga den med skiftnyckel, skruvmejsel - och hammare. :-)

Mobiltelefon

Det här blir däremot mycket värre, jag kommer att behålla min iPhone. Men den ska bara användas som telefon, inget annat. Får se hur det blir med den saken…

Klocka

Samma här. Apples Smartwatch är verkligen en cool pryl som är kul att använda när man motionerar, den behåller jag.

Kamera

Jag gillar att fotografera, men inte haft tid med det de senaste åren. Jag köper mig en begagnad analog kamera, kanske en Hasselbladare och börjar fotografera med negativ svartvit film. Ska bli riktigt kul att framkalla och kopiera bilder, i ett riktigt mörkrum.

Musik

Spotify säger jag upp och plockar fram min gamla hi-fi-anläggning, som just nu samlar damm i ett förråd. Det får bli vinyl och en och annan CD-skiva som får stå för musiken framöver.

Teve

Netflix och alla andra liknande tjänster sades upp när sista barnet flyttade hemifrån, nu är det bara SVT Play som jag har kvar för att kunna se nyheterna. Det får räcka så.

Betalningar på nätet

Det blir autogiro för i stort sett alla betalningar, så slipper jag det ständiga inloggandet på Internetbanken.

Avanza och Nordnet

Dessa konton behålls, men eftersom jag kör med buy and hold av globalfonder behövs inte daglig tillsyn. Ambitionen är att logga in en gång i mitten av december för att eventuellt ombalansera.

Har du också planer på att lämna eller begränsa den digitala världen?

18 kommentarer:

  1. Jag har redan gjort det du skriver om och trivs bra fast ibland for jag ett aterfall och surfar en timme eller två 😂
    C.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett återfall då och då är ju inte hela världen, tänk vad mycket tid som frigjorts till annat. :-)

      Radera
  2. Vilken bra ide. Jag tror att jag ska testa något liknande till semestern

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir perfekt att ha en riktigt analog sommar. :-)

      Radera
  3. Mobilen behåller jag men ingen dator. Vad ska du med datorn till? Tror jag kan göra allt med mobilen som jag skulle använda datorn till. Kamera via mobil, sociala kontakter via mobil, lånar e-böcker från bibblan och läser, bankärenden via mobil mm mm. Däremot lägger jag ifrån mig den, för har jag den på mig så används den i tid och otid tyvärr.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag försöker också lägga ifrån mig telefonen när jag är hemma, men så fort jag ska någonstans åker den ändå ned i fickan. :-)

      Radera
  4. Intressant kommentar. Jag har jobbat med teknik (IT) under 25 år minst och har inte gjort några som helst förändringar gällande min användning av teknik. Linkedin löste sig själv i och med att jag råkade skriva fel lösenord när jag skulle ändra min status efter uppsägningen. Min återställningsmail var jobbets epost som jag inte längre hade tillgång till... så min linkedinprofil svävar nu i det oändliga...

    Mobil använder jag lite för ofta, tyvärr. Mestadels för Avanza, DI och Seeking Alpha. Över lag har jag blivit lite mera stissig gällande pengamaskinens värde och status sen jag slutade med jobbet. Hoppas denna "oro" lägger sig med tiden, man vill ju inte gå runt och oroa sig över om portföljen står på +35000 eller -50000 vid dagens slut. Kollar även en hel del på kvartalsrapporter, efter eventuella utdelningssänkningar. Uppdaterar mitt gigantiska excel-ark en gång om dagen minst.

    Har en gaming-laptop som är 5 år gammal, är old-school, uppvuxen med windows 3.11 och dos och gillar att spela datorspel på datorn. Dottern spelar enbart på padda eller mobil. Frun spelar inte alls. Det är på datorn jag skriver och skapar, skulle aldrig kunna sitta och pilla med texter på en telefon, blir bara frustrerad då..

    Håller på lite med smart hem, men det är en salig röra kan jag säga. Det finns många plattformar, som alla har för- och nackdelar och jag har inte hittat någon som är "perfekt"... tyvärr. En liten hobby kan man säga.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Känner igen mig i det där med att hela tiden kolla värdet på innehaven, det har faktiskt blivit värre när jag slutade jobba och är något jag måste försöka låta bli. För även om det är kul med aktiemarknaden så vet jag av egen dyrköpt erfarenhet att så fort jag börja köpa och sälja så presterar jag i slutändan nästan alltid sämre än index.

      Smarta hem-prylar är farliga. Snöade in rejält på det ett tag, speciellt när jag hade elbil där man kunde styra laddningen efter hur elpriserna utvecklade timme för timme . :-)

      Radera
  5. Hej Fire2025!

    Läser med intresse och igenkänning. Tror att vi är en del i FIRE svängen som just spenderat stor del av våra liv framför en skärm... JAg har inget emot datorer och sådant som fungerar, idag är det dock så mycket av programmen som helt enkelt suger. Det har blivit för mycket klydd med precis allt och alla dessa tragiska inloggningar till precis allt driver mig till vansinne. Ett riktigt otyg. Jag uderviker sen många år mycket av det du nu ska banta. Äldre bil och fasar för den dag jag måste byta och man då ska logga in, ha bluetooth o.s.v. Vilket enastående trams alltsammans... Räcker med en fysisk nyckel man sätter in i tändningslåset och vrider om, ja en gammal bil stannar inte heller vid rödljus om den är frisk och nu i veckan var en motorexpert ute och fördömde precis det jag tyckt sedan knappstart infördes (där då bilarna också oftast fick med stanna funktionen som innebär att motorn stängs av vid rödljus, vid övergångsställe osv...)

    Konsumentet är totalt bortflippad och betalar dyrt för allt skräp. Ja tröttande är det dessuom med all denna eländiga och oftast totalt onödiga teknik, du kanske minns/hittar mitt gamla inlägg där jag ondgjorde mig över stora tv/displayer i bilen för at visa färdväg där föraren stirrade mer på skärmen än ut genom framrutan?).

    Tv kör jag på datorn eller med Chromecast. Youtube och svtplay räcker bra.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har samma erfarenhet av det där med modern teknik i bilar, helt obegripligt varför man ska krångla till saker i onödan. Ich det där med automatisk start/stopp av motorn var också något som retade mig när jag körde dieselbil på 10-talet, men det slapp jag i och för sig med elbilarna.

      Nu behåller jag nog min gamla Volvo tills den rasar, och sen vete tusan vad man ska köpa för att vara nöjd. :-)



      Radera
  6. När jag väl blir FIRE (eller om), så kommer jag behålla stor skärm och tangentbord. Jag hatar att pilla på telefonens miniknappar (trots att jag har små händer) och gör tex de flesta bankärenden, biljettköp mm på datorn.
    En annan sak jag försöker undvika är alla appar som krävs överallt. Varför, varför, VARFÖR behövs det minst 4 olika appar för att kunna parkera bilen????? Och till varje app så ska man skaffa konto, med nytt lösen där det är olika regler på gemener, versaler, längd och specialtecken. Som tur är så har jag en vanlig bensinbil så jag behöver inte femtioelva olika appar för att ladda elbilen, bara att köra fram, öppna tanklocket, ta fram kreditkortet, knappa en lätt 4-siffrig kod och sen tanka. Klart på 3 minuter.
    Jag kommer som sagt ha kvar en dator på ett litet skrivbord, men jag kommer förhoppningsvis ha ett stort "hobbybord" där saker kan stå framme utan att vara i vägen för någon. Bra ljus och stol ska den ha, så man inte måste avbryta pga höstmörker eller ryggont.
    Smartklocka har jag ingen, det räcker med hundens gps för att se hur mycket jag tränar.
    Är jag den enda i Sverige som aldrig använt Spotify eller någon annan musiktjänst? Är numera ganska ointresserad av musik trots att jag kan läsa noter och både sjunga och spela nåt instrument.

    Intressant ändå det här med att minska ner på tech. Det är nog lika svårt som att sluta röka. Funkar det med nertrappning, eller ska man sluta tvärt? Ska man byta till någon annan produkt? Vad ska man göra med händerna när man inte har cigaretten/telefonen?
    Jag tror att det bästa är att aktivera sig med något så man inte KAN "råka" ta fram telefon/platta/smartklocka. Den där fotograferingen verkar vara ett bra alternativ.

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja det där med att sluta röka och sluta använda digital teknik är nog ungefär lika svårt, så det ska bli spännande att testa detta.

      Håller med dig om att dessa alla appar kan driva en till sammanbrott, speciellt när man ska parkera på något nytt ställe och inser att man måste ha en ytterligare en app för att kunna betala. :-)

      Radera
  7. Jag kan inte vara utan min mobiltelefon faktiskt men annars är jag rätt nöjd med att bara ha den o inget annat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, mobilen är verkligen svår att vara utan, det är ungefär där min gräns går för digital detox. :-)

      Radera
  8. Autogiro har jag haft länge för fasta utgifter som hyra etc. Fungerar bra

    SvaraRadera
  9. Kör inte med så mycket ny teknik, en tiondel av vad sambon använder. Jag gör mycket analogt, läser böcker tex. Matlagning och bakning gör jag oxå analogt...dvs jag gör det själv från scratch ist för att äta ute eller köpa halvfabrikat.

    Har tv, mobil och laptop. Mer än så är det inte. Jo, en trådlös liten reklamhögtalare med skitbra ljud. Å trådlösa hörlurar kommer jag på nu, när jag vill lyssna på musik.

    Funderar ändå på att minska min skärmtid. det borde finnas bättre grejer att använda tiden till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig, tiden är för värdefull för att slösas bort på tidsfördriv. Och nu när det är vår och vackert inte vill man definitivt inte sitta och uggla med en skärm.

      Radera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...