måndag 29 april 2024

Hur mycket pengar behöver jag - egentligen?

Jag har under de numera ganska så lediga dagarna roat mig med att försöka uppskatta hur mycket pengar jag behöver framöver, vilket varit en stimulerande arbetsuppgift.

Som kund hos SEB går det att kategorisera sina utgifter varje gång de dras från kontot, och sen får man en sammanställning över vad till exempel boendet, bilen, maten och olika typer av nöjen kostar månad får månad.

Jag har varit lite dålig på detta innan, så nu när jag väl började kategorisera gick det snabbt att få en överblick över hur mycket min vardag egentligen kostar mig och var de stora utgifterna finns.

Enstaka månader sticker så klart ut, det kan vara någon större reparation i villan, tandläkarbesök eller att bilen gått sönder, men SEB:s tjänst kan räkna ett genomsnitt för de senaste sex månaderna och då blir det hela mer rättvisande.

Eftersom jag numera är skild och har utflugna barn är det bara jag i hushållet, och tydligen är jag hyfsat duktig på att sätta sprätt på pengarna.

Så här ser mina månadsavgifter ut, beräknade som ett genomsnitt de senaste sex månaderna:

1

Kortköp (mat, kläder, hygienartiklar, frisör, tandläkare etc): 8000 kronor

2

Boende (villa i stort sett utan belåning, alla driftskostnader inklusive fastighetsavgift): 6500 kronor

3

Försäkringar (fack med inkomstförsäkring, a-kassa, villa- och personförsäkringar): 1100 kronor

4

Bil (bensin, reparationer och service): 2500 kronor

Summa: 18100 kronor

 

Rent spontant tänker jag:

A

Summan för kortköp är ganska hög, även om den posten rymmer samtliga löpande utgifter som jag har i vardagen. Maten står för en allt större andel av kostnaderna, men nu börjar det bli tätare mellan tandläkarbesök och läkarbesök. Jag lever inget utsvävande liv, så jag kommer inte att kunna minska de här utgifterna speciellt mycket.

B

Boendet är billigt, nu ska man kanske i och för sig lägga till den beräknade alternativkostnaden. Om jag säljer villan och köper aktier för den summan så får jag både utdelningar och en trolig värdestegring som är betydligt högre än villans över tid, och då blir så klart boendet betydligt dyrare. Men räknar jag enbart pengarna som ska betalas ut varje månad, ja då bor jag alltså billigare än i en hyrestvåa.

C

Försäkringarna vill jag ha för den goda nattsömnens skull, även om många menar att det är bättre att strunta i dessa och istället betala ur egen ficka när oturen är framme. För bara något år sedan låg försäkringspremierna på mer än det dubbla, men jag har dammsugit marknaden för att hitta de som är mest prisvärda och som samtidigt ger ett fullgott skydd.

D

Bilen är numera familjens tidigare andrabil, en drygt 23 år gammal Volvo som startar i ur och skur och som gör exakt samma jobb som mina tidigare leasingbilar (nu senast en VW ID.3). Jag tycker att 2500 kronor i månaden är överkomligt, i den summan ingår såväl bensin som skatt, försäkring samt reparationer, däck och service. Det som är kul med välskötta äldre Volvobilar är att när de blir runt 20 år gamla börjar de plötsligt att öka i värde, så om jag räknar väldigt kreativt kanske jag kan komma fram till att jag tjänar på att ha bil.

E

I summan 18100 kronor ingår inga semesterresor, utemiddagar, biobesök eller andra extravaganser, vill jag sätta guldkant på livet så tillkommer de utgifterna.

 

Hur ser dina vardagsutgifter ut?

11 kommentarer:

  1. Trots att man intr slösar rullar det på med rätt stora summor ändå. Ligger nog rätt nära dina summor exkl räntor, du har ku mkt låg villabelåning om jag minns rätt. Svårt spara in. Allt har blivit bra mkt dyrare.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med, det har aldrig varit tristare att betala månadens räkningar än vad det är just nu. :-)

      Radera
  2. 2022 hade jag ca 20 000/månaden i utgifter, 2023 hade de ökat till 25 000/månaden. Ser ut att bli något liknande även i år då vi har rätt många resor som kostar alltmer... Äter luncher ute ofta och jobbar i Stockholm city, börjar bli svårt att komma under 150:- för en vanlig lunch!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Stockholm har blivit extremt dyrt upptäckte jag när jag var där nyligen på besök. Men resten av Sverige ligger inte långt efter.

      Radera
  3. Stämmer väl med de siffror om ca 25.000 kr/mån jag som singel anser jag behöver INKLUSIVE resor och lite lyx.

    A-kassa, fack och även personförsäkring kommer gå bort för mig.

    Jag har lite annan uppdelning men just nu ligger även jag på runt 18.000 kr/mån men med lägenhetsboende (med lån) och utan bil då.

    Saknar dina underhållskostnader på huset - alltså det som kommer sällan men det kommer och behöver slås ut på varje månad. 6 månaders historik är då alldeles för kort tid.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag går nog också ur a-kassan och facket samt den utökade inkomstförsäkringen när det är dags för FIRE på riktigt.

      Sen tror jag det är vettigt att avsätta cirka 5000 kronor i månaden på lite roligare saker som framförallt resor, men även vardagslyx som att äta ute en tisdagskväll. :-)

      Radera
    2. Underhållskostnaderna vågade jag inte ta med, vi har tokrenoverat under årens lopp, det har blivit mycket dyrare och omfattande än vad de hade behövt bli.

      Har tyvärr ingen siffra på det just nu.


      Radera
  4. Sådana här sammanställningar är alltid intressanta att ta del av och jämföra mot sina egna.

    Inför min planerade pensionering/fire så har jag månadsvis fört statistik över mina utgifter sedan augusti 2022. Däremot har jag inte delat upp dem i lika noggrant som du, jag har endast delat upp dem tre kategorier. Extra, dvs sådant som jag kan leva utan om det kniper. Här hamnar större ”onödiga” kostnader typ semesterresor och liknande. Inte mindre onödigheter som restaurangbesök mm, dessa hamnar tillsammans med övriga utgifter. Bidrag till barnen. De har alla flyttat hemifrån och försörjer sig själva, men vid större kapitalbehov har jag hjälp dem. Typ bilbyte/reparation, lägenhetsköp och större gåvor för att jämna ut till de som inte behövde hjälp. (De får aktier för samma summa så det blir rättvist.) Jag har dock inte bytt bil, och inte lagt in någon avskrivning så det visar inte hela sanningen.

    Om jag räknar på alla utgifter, exklusive det jag hjälp barnen med, hamnar jag i snitt på 26.296kr/månad. En intressant punkt är att om jag tar bort de två dyraste månaderna så sjunker snittet till 23.139kr. Indikerar att det är ganska lätt att sänka utgifterna.

    Sen vill jag inte leva snålt utan vill ha marginal, så min budget ligger på 30.000kr/månad efter skatt att förbruka. Skulle allt gå fel kan jag rätt lätt, om än inte önskvärt, gå ner till 20.000/månad i utgifter.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant med bidrag till barnen, det är en post jag helt glömt bort i min uträkning.

      Jag gör nämligen precis som du, hjälper till med lite cash vid akuta behov och sen får de andra barnen kompensation i form av fonder eller aktier.

      Nu när de blivit äldre och mer etablerade på arbetsmarknaden händer detta inte så ofta, så då plussar jag på med en knippe globalfonder vid jul och födelsedagar. :-)

      Radera
  5. Oj orkar inte göra ytterligare en sammanställning, det gör jag varje månad på bloggen :D Vi snittar runt 20000 kr i "needs" och sen 3000 kr i amortering och sen kanske 5000 kr i "wants", dvs semesterkassan. Vi köper sällan småprylar och annat, utan de där 5000 är uteslutande semesterpengar. Allt annat som är övrigt ryms i våra 20000 kr i månaden. En slimmad budget, men vi trivs med den och saknar inte mycket.

    Något som påverkar den rejält blir i november i år när ett stort bolån på 1,6 mille går från 1,3% till kanske 4,5% i ränta. Det blir ca 4500 kr mer i boendekostnad per månad. Jag hoppas att detta blir tämligen kortvarigt, men har absolut tagit höjd för det i budgeterandet. På längre sikt räknar jag med runt 2,7-3,2% i räntor efter rabatt (1%), och det är mer hanterbart. Vi investerar nu hellre än amorterar. När vi har uppnått lagom nivå för utdelningar om kanske 4-5 år, då kommer en tredjedel av bolånet att amorteras bort på några månader. Vill hamna runt 30-40% belåningsgrad.

    SvaraRadera
  6. 20000 för tre personer, där ligger jag i lä. Riktigt bra att få det hela att gå runt på den summan.

    Själv hoppas jag kunna landa på cirka 25000 kronor totalt inklusive ALLT framöver i FIRE, dvs både needs and wants.

    Då täcker tjänstepensionen utgifterna med god marginal, och överskottet varje månad går rakt in på ett ISK, som sen får förgylla min vardag som "riktig" pensionär vid 64 eller 65.

    SvaraRadera

Sju månader kvar – sen FIRE!

När jag ofrivilligt tvingades till en slags pre-FIRE, när mitt företag förlorade sin största kund, förstörde det mina planer för det kommand...