tisdag 23 april 2024

En portfölj för evigheten

Jag har länge funderat på att skapa en helt ny och separat portfölj vid sidan om min huvudportfölj.

Den här nya portföljen ska jag behålla livet ut, och tanken är att den ska gå i arv till mina barn, och som de också kan behålla livet ut, om de vill.

Jag kommer inte att göra några uttag eller försäljningar överhuvudtaget, alla utdelningar återinvesteras omedelbart.

Eftersom placeringshorisonten är livet ut så blir det ett vanligt aktiekonto och inte ISK.

Mina krav på innehaven är följande:

1

Innehaven ska bestå av stabila och lönsamma svenska bolag. Absolut inga hajpade start-ups. Företagets aktier ska ha varit börsnoterade under mycket lång tid, gärna mer än 50 år men ju längre desto bättre.

2

Bolagen ska ha svenska majoritetsägare, men får gärna ha verksamhet i andra länder.

3

Jag vill ha en bred exponering mot traditionella branscher som industri, skog, bygg och finans. Tech är spännande, men ska inte finnas i den här portföljen.

Jag tänker i stort sett så här:

Ett flertal av de aktier som ingår i OMX30 är intressanta. De är stora och har väldigt lång historik.

Enklast hade varit att köpa Avanza Zero, men vem vet om den fonden finns kvar om 30 år. Dessutom består OMX30 av flera bolag som inte uppfyller mina krav på lång historik och/eller bransch.

Jag vill ha så många innehav som möjligt, som alla får samma vikt. Jag köper alla innehaven i portföljen samma dag, och låter sen får allt ligga som det är.


Hur skulle din evighetsportfölj se ut, vilka innehav tror du är bäst på riktigt lång sikt?


14 kommentarer:

  1. Intressant fråga.
    Eftersom alla bolag har en bolagsrisk, och alla bolag måste hänga med när tiderna förändras, vilket alla inte kommer lyckas med, är jag benägen att säga att en evighetsportfölj är som bäst om den inte innehåller enskilda bolag. Och vem vet om Sverige ens existerar om 50 år.
    Hellre någon form av globalfond, eller en mix av globalfonder/etf:er. Tråkigt som attan, men bör bli bra över en tillräckligt lång tidshorisont.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att det kommer många risker med på köpet med en sån här portfölj, så därför vill jag ha börsnoterade svenska bolag som funnits väldigt länge.

      Gärna som Atlas Copco AB som bildades 1873 (tror jag), och som fortfarande levererar. :-)

      Normalt sett älskar jag globala indexfonder, men fonder är ett för modernt påfund i denna portföljen. :-)

      Radera
  2. Gamla investmentbolaget, Investor o Lundbergs. Några stora svenska verkstadsbolag, ABB(Svenskt? nja-lite), AlfaLaval, Atlas, Volvo. Lite Bank, SEB SHB. Sen fyller det inte dina kriterier, men Microsoft tycker jag hör hemma i en mycket långsiktig portfölj. Lite drag av ett investmentbolag med alla grenar det bolaget har.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra tips, stabila, småtråkiga och någorlunda förutsägbara bolag ska det vara. Exakt det jag är ute efter. :-)

      Radera
  3. Handelsbanken noterades på börsen 1871. De finns nog kvar om både 30 och 50 år. Har tidigare sett Holmen som en evighetsaktie i min egen portfölj, men efter att ha läst dagens artikel i DI inser jag att detta kanske måste omvärderas. Investor och Industrivärden kan nog också få vara med.

    /Max

    SvaraRadera
    Svar
    1. Handelsbanken gillar jag, visste faktiskt inte att banken noterades redan 1871.

      Radera
    2. Äldsta bolaget på börsen.

      Radera
  4. En evighetsportfölj skulle jaga ihop av olika fonder. Alltså en portfölj som ska överleva både dig och fler generationer. Bara 10-20 år är en lång tid i börsvärlden och ingenting klarar sig utan vissa justeringar och gallring. Globala indexfonder, fonder med investmentbolag, lokala indexfonder där ombalansering sker "automatiskt".

    Jag har en stor egen diversifierad pensionsfond. Men den är inte tänkt att vara för evigt. Bara min lilla återstående tidssnutt på Jorden.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller med dig om att indexfonder har många fördelar, jag själv har enbart fonder i mitt nuvarande sparande.

      Är lite därför jag vill ha en evighetsportfölj med enbart direktägda aktier, så kan jag dessutom gå på företagens bolagsstämmor och få gratis fika. :-)

      Radera
  5. "jag sätta ihop av..."

    Bokstäver försvann.

    SvaraRadera
  6. Bra ide, har tänkt i liknande banor inkl användandet av AF. Har faktiskt startat ett nytt AF för ett tag sedan.

    Jag tror på liknande bolag du nämner ovan och tror dessutom det är bättre än indexfonder. Tveksam mot indexfonder i lång loppet. Bara mer o mer dumt kapital som trycks in, nu även i kryptovaluta...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som att vanliga aktiekonton går lite mot en renässans, i alla fall när det gäller buy and hold-portföljer.

      I och för sig får man skatta 30 procent på utdelningarna, det är så klart en stor nackdel.

      Men å andra sidan slipper man ISK-skatten som tas ut på hela innehavets värde.

      Idag har jag öppnat ett dedicerat aktiekonto för evighetsportföljen hos Avanza, tror jag ska testa detta i liten skala i år och sen öka rejält nästa år.

      Radera
  7. Intressant fråga. Gillar du Handelsbanken ska du köpa idag. Föll stenhårt pga en nervös marknad. Handlas runt 100-lappen idag.

    Ja du vem vet vad som finns kvar om 30 år. Jag hoppas att jag finns kvar och har sinne och hälsa i behåll och är så pass kry att jag orkar resa och umgås med folk. En evighetsportfölj har det ju forskats mycket på och nissarna på rikatillsammans diskuterar sånt flitigt.

    Hade absolut valt en fond, så jag slipper bry mig om företag som köps upp, styckas av eller går i konkurs. Global index, svensk allbolag och krydda med investment och svenska småbolag. i Global index får du en stor del amerikanska techbolag. Alltså härma index till så låg avgift som möjligt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det var en rejäl dipp för Handelsbanken, borde kanske passat på men har inte tänkt klart när det gäller vilka innehav som ska vara med i evighetsportföljen.

      Kollade lite på allvädersportföljen som Rika Tillsammans kallar sin variant på evighetsportfölj.

      Över lång tid tycks den ge riktigt bra riskjusterad avkastning, eftersom den består av lika delar aktier, guld, långa och korta räntor.

      Nu när jag ändå är inne och testar olika portföljer tror jag att jag ska skapa en sådan också, men i den blir det nog enklast med fonder.

      Även denna blir i så fall på ett vanligt fondkonto.

      Radera

Hur mycket pengar behöver jag - egentligen?

Jag har under de numera ganska så lediga dagarna roat mig med att försöka uppskatta hur mycket pengar jag behöver framöver, vilket varit en ...