fredag 19 april 2024

Halverar i Swedbank Robur Technology!

I morse gjorde jag till slut slag i saken och bestämde mig att för att minska i Swedbank Robur Technology, ni vet den där fonden som har kursraketer som Nvidia, Broadcom och Microsoft som stora innehav, och som därmed kunnat utskåpat de flesta andra fonder.

Nu går jag i och för sig mot min egen regelbok, som säger att jag inte ska försöka tajma marknaden, men det känns som att det börjar lite väl stor bolagsrisk i den fonden på grund av de stora innehaven.

I går kväll lade jag därför in om ett byte i PPM, från Swedbank Robur Technology till Såfa, och nu är tanken att de pengarna ska få ligga kvar i Såfa tills vidare.

I morse sålde jag sen av hälften av Swedbank Robur Technology på mina pensionskonton samt ISK.

På måndag ska jag börja köpa in mig i LF Global Index, jag väljer att göra det vid fem tillfällen den kommande veckan.

Då kommer jag att äga i stort sett samma innehav, men med en annorlunda viktning,

Är det rätt beslut?

Ingen aning, det enda jag vet att kursen för Swedbank Robur Technology går antingen upp, ner eller så står den stilla den kommande tiden. :-)

11 kommentarer:

  1. Ligger med 1897,66% vinst på den fonden i ett vanligt aktiekonto.
    Får ligga kvar så länge. Vill inte betala mer skatt nu.
    //Stefan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Grattis, hur länge har du haft fonden?

      Jag funderade på att börja köpa 2009, tanken var då att jag skulle köpa för exakt det belopp som blev över på kontot i slutet av månaden efter att räkningarna var betalda.

      Jag hade varit förmögen om jag gjort det, men tyvärr blev det aldrig av.

      Det var först förra året jag började köpa i några av de mindre ISK-kontona, men plus 30 procent på 12 månader är ju heller inte fy skam. :)

      gjorde slag i saken.


      Radera
    2. Åh den är från tiden då de hette allemansfonder (80tal), sedan försvann de fonderna och Swedbank skapade några nya och flyttade över fonderna per automatik. Jag själv öppnade depå på andra ställen och har inte brytt mig så mycket om denna fond. Inköpspriset ligger på 15 000:- och värdet idag 300 000:- Bevis att tiden spelar en mycket stor roll på börsen. Vill dock inte spekulera i hur mycket avgifterna varit under åren..... Swedbank är inte känt för att vara billigt.

      Radera
    3. Stefan, ja med 7-8% årlig avkastning och ränta på ränta så blir det fantastiska siffror, som i det här fallet. Och 7-8% är ju ungefär förväntad avkastning på börsen, dvs index.

      Radera
  2. Allt handlar om tidshorisonten... > 5-10 år, ja då är det utan tvekan intressant att ha kanske 20% av portföljen i teknikfonder. I ditt fall som ska leva av avkastningen snart, då är väl inkomst viktigare, och då kanske JGPI eller SCHD eller liknande ETF-er som diversifierar och delar ut mer intressant tänker jag.

    Det gamla klassiska "historisk avkastning är ingen garanti för framtida avkastning" är mäkta aktuellt när det gäller nasdaq. Kör in det i en global indexfond om du inte vill ha utdelningar, då får du ändå 60% USA och en stor vikt teknik med en hel del lägre risk.

    Det är förbannat synd att vi inte kan köpa amerikanska ETF-er som QQQI eller JEPQ, då får du ett bra instrument, med optionshandel och en återspegling av nasdaq100 med en del uppsida. Här i Europa tvingas vi köpa QYLD, en ålderdomlig stötstångsmotor i jämförelse. Bra inkomst med ca 11% yield men värdet urholkas på sikt pga noll uppsida.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har medvetet legat väldigt tungt i teknikfonder den senaste tiden, och det har varit en chansning som gått hem, men nu när sparkapitalet börjar bli allt viktigare för min framtida försörjning vågar jag inte riskera att det minskar när jag hamnar i uttagsfasen.

      Det här är ett mentalt spöke som är svårt att hantera, tycker jag, och har nu börjat fundera allt mer på buy and hold av en knippe utdelningsaktier.

      Alternativet är att köpa globala indexfonder, inte göra några transaktioner överhuvudtaget, låta bli att logga in på kontot januari-november, sälja motsvarande 4 procent av värdet den 15 december varje år, ta ut de pengarna och sätta in det på ett högräntekonto med insättningsgaranti och sen föra över 1/12-del av summan varje månad till sitt lönekonto.

      Radera
    2. Det finns nu en ETF som heter JGPI som handlas på tyska börsen men registrerad på Irland, den är det europeiska alternativet istället för JEPQ.

      Radera
  3. Tanken är att leva på avkastningen nästa år så ja. Avkastningen är det viktigaste. Med det sagt så har jag ett 10tal ETFer och ett stort antal aktier med utdelning. Allt som fortfarande ligger kvar i aktiekonto och som inte genererar utdelning räknar jag inte in i min "lön" utan det får vara en buffert.
    Du har helt rätt i att det finns många amerikanska ETFer som vi borde få köpa i Europa men jag måste säga att det har kommit ett antal riktigt bra börshandlade fonder till Sverige de senaste åren. Kommer nog bli ännu bättre när investerare och banker får upp ögonen för något som jag tycker är bättre än fonder.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande att du är så nära.

      Starta gärna en egen blogg, ju fler som bloggar om FIRE och är öppna med hur de tänker och agerar, desto bättre. :-)

      Radera
  4. Jag lågt tung i hälsofonder en gång i tiden. Det gick väldigt bra en lång tid men sedan rasade det. Exponentiella ökningar är sällan hållbara, å andra sidan kommer korrektioner med jämna rum. Omöjligt att veta vad man står inför.

    Nattsömnen kan vara viktig när uttagsfas närmar sig. Jag kör min extrema metod med egen pensionsfond med 215 innehav och därtill 20 fonder/ETFer. Har kört det några år nu och känner att det funkar för mig. Sedan lägger jag inga värderingar hur andra människor investerar. Det blir så ofta onyanserat och totalt ADHD kaos bara för att man väljer olika väg till samma mål.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig, inte heller jag lägger någon värdering i hur andra investerar, det finns säkert lika många möjliga allokeringar som det finns människor.

      För min egen del vill jag komma förbi alla de här tvivlen, gör jag rätt eller fel när jag köper/säljer.

      Nu lade jag till exempel in en väldigt stor säljorder i Swedbank Robur Technology på förmiddagen i fredags, och senare på kvällen rasade det största innehavet Nvidia med 10 procent.

      Bra tajmat eller dåligt tajmat?

      Ingen vet, inte jag heller.

      Jag skissar lite på hur jag skulle kunna skapa en portfölj som jag ska äga livet ut, utan att egentligen behöva ägna den en tanke.

      Återkommer med det i ett blogginlägg framöver.

      Radera

Hur mycket pengar behöver jag - egentligen?

Jag har under de numera ganska så lediga dagarna roat mig med att försöka uppskatta hur mycket pengar jag behöver framöver, vilket varit en ...