tisdag 16 april 2024

Nu kom det efterlängtande beskedet!

Till slut kom beskedet från a-kassan. De meddelade att jag har rätt till a-kassa i 300 dagar, vilket innebär att jag skulle kunna stämpla drygt ett år.

A-kassan räknar antal dagar som antal måndagar-fredagar. Man tar alltså inte hänsyn till om det är helgdag eller inte, så det blir lite räkneövningar för att få fram ett exakt datum som a-kassedagarna tar slut, men det borde bli tills någon gång i april/maj 2025 typ. Nu har jag inte räknat så noga eftersom för min del spelar slutdatumet ingen roll. Jag tänker inte utnyttja a-kassan längre än tills dess att jag kan plocka ut min tjänstepension i december, så jag har med andra ord en rejäl marginal.

Det här känns faktiskt ganska så bra och jag inser att det är första gången i mitt liv som jag har en säker inkomst, eller vad man nu ska kalla det. Som egenföretagare har varje dag i mer än 30 års tid inneburit en ständig kamp för att dra in pengar, och det har varit både en fördel och nackdel.

Den stora nackdelen har varit den där ständigt underliggande stressen som aldrig ville lägga sig, samtidigt som den stora fördelen har varit att jag gillar att ha tydliga mål att jobba emot.

Men nu kan jag alltså pusta ut.

Det kommande halvåret handlar det om att fortsätta söka jobb, skicka aktivitetsrapporter en gång i månaden till Arbetsförmedlingen samt skicka in tidrapporter varje måndag till a-kassan, som då betalar ut ersättningen torsdag samma vecka. Unionens inkomstförsäkring toppar sen upp utbetalningen och de pengarna kommer in på kontot dagen efter a-kassans utbetalning.


10 kommentarer:

  1. Jag tror du är mer principfast än vad jag hade varit. Jag hade med stor sannolikhet gått i pension dag 301 =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha ja vem vet. Får se hur det hela utvecklas framöver.

      Radera
  2. Kändes självklart att du inte skulle få avstängning för mig. För vad då liksom?

    Då vet du vad du ska göra närmaste månaderna. Kollade upp att man faktiskt kan få sjukpenning även som arbetslös på akassa. Fast just sjukdagarna får man såklart inte A-kassa. Kan bli aktuellt för mig om jag får en episod med hjärtat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det känns bra att veta vad som gäller. Nu är det i och för sig bara under en kort period, men ändå. Känns lite overkligt att inte behöva kämpa för varje krona.

      Radera
  3. Ja i ditt fall känns det självklart att inte få någon karens. I mitt fall gissar jag att jag får karens då jag sa upp mig själv, och att sjukpenningen till viss del täcker upp dessa 48 dagar.

    Hur mycket kan du få ut på a-kassan varje månad? 36400 brutto?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Mellan tummen och pekfingret blir det 6000 kronor netto i veckan, och då cirka 24000 skattefritt i månaden, beroende på hur många dagar det är i månaden.

      Inte i närheten av vad jag drog in i företaget när det snurrade på som bäst, men det betalar i alla fall de löpande räkningarna fram tills dess att jag kommer åt mina tjänstepensioner. :-)


      Radera
    2. Fire, ja på akassan, men så har du ju försäkring som även faller den från unionen alltså. Plus inkomstförsäkringens tilläggsförsäkring.
      Du kanske har en föräkring på huslånet också som faller ut om villkoret är att du är arbetslös? Och/eller annan typ av utgiftsföräkring?
      Sammanlagt borde det ju vara minśt 80% av vad du plockat ut den senaste tolvmånadersperioden, efter skatt alltså. Och utan 3:12 utdelning förstås.

      Radera
    3. Japp, det blir cirka 80 procent minus utdelningen. Har tyvärr inga utgiftsförsäkringar, hade varit kanon just nu. :-)

      Radera
  4. Grattis! Måste vara en väldigt annorlunda känsla att ha säkrad inkomst. Just det där med att hela tiden få in cash är stressande, påminner om att jobba på ackordlön.

    SvaraRadera
  5. Tack. Ja, det är en annorlunda känsla, både på gott och ont.

    Men mest gott, har märkt att stressnivån sjunkit och nu tar jag mig ofta tid att bara varva ned.

    SvaraRadera

Hur mycket pengar behöver jag - egentligen?

Jag har under de numera ganska så lediga dagarna roat mig med att försöka uppskatta hur mycket pengar jag behöver framöver, vilket varit en ...