söndag 14 april 2024

Emigrera i samband med FIRE?

När jag tar steget fullt ut som FIRE i december skulle jag utan problem kunna emigrera till ett varmare och framförallt säkrare land.

Jag har lekt med tanken till och från under årens lopp, men nu börjar jag närma mig den tidpunkt där jag skulle kunna göra slag i saken.

Det som håller mig tillbaka är barnen och släkten som än så länge inte har en tanke på att göra mig sällskap, de är fast rotade i Sverige.

Samtidigt har jag förstått att de flesta tycker att Sverige som land är på väg utför, och det ganska så rejält, så jag har börjat lobba lite diskret för idén till och från när vi träffats.

I det här inlägget tänkte jag dock inte diskutera varför jag anser att Sverige är på väg utför, eller på vilka sätt man skulle kunna vända på skutan, utan snarare försöka bena ut vart man skulle kunna flytta.

Min egen prioritetslista är följande:

1

Landet ska vara säkert med minimal kriminalitet.

2

Landet ska ligga så långt bort från Ryssland och Mellanöstern som möjligt.

3

Skattesystemet ska vara gynnsamt för pensionärer och det ska vara lägre prisnivåer än i Sverige.

4

Det ska vara (lagom) varmt. Absolut ingen snö, ishalka och kolmörka höstkvällar.

5

Det ska vara möjligt att på ett enkelt och billigt sätt kunna hälsa på barn och släkt i Sverige.


Jag tycker att Polen, Ungern, Tjeckien uppfyller i alla punkterna utom nummer 2 (Ryssland) och 4.

Delar av USA uppfyller allt utom punkten 5.

Malta uppfyller allt utom punkten 2 (Mellanöstern).

Thailand är säkert trevligt men ligger alldeles för långt bort, dessutom tokvarmt.

Men Spanien eller Portugal då?

Ja, nu börjar det likna något. Samtliga punkter är uppfyllda, utom möjligen nummer 4. Det kan bli väldigt varmt under sommarhalvåret, men då kanske man kan söka sig norrut.

 

Vilket land skulle du kunna tänka dig att emigrera till?

23 kommentarer:

  1. Jag har tänkt tanken. Jag har inga barn, och känner inte något behov av att träffa folk jätteofta, så för min del skulle punkt 5 gå bort.

    Och då finns det flera länder i Asien som skulle fungera för mig
    .
    Jag skulle satsa på att åka runt lite och se var stämningen och den allmänna känslan passar någonstans. Och jag tror att de flesta gärna reser lite när de väl är fria, så det kanske går att kombinera nytta med nöje.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Resa runt ett tag är en bra idé innan man bestämmer sig, jag funderar på att göra några rekognoseringsresor framöver. Typ några veckor i varje land och kolla på bostäder och försöka föreställa mig hur vardagen skulle se ut.

      Radera
  2. Delar ungefär dina slutsatser om ovan nämnda länder. Alltid nån punkt som ändå inte känns klockren. Inte lätt inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det är synd att det inte kan vara klockrent. :-)

      Radera
  3. Närmst till hands för mig ligger just nu att flytta norrut. Troligtvis till Jämtland och bo nära skidåkning/fjällen då det är ett stort intresse för oss. Känns som att kriminaliteten är på en mycket bättre nivå där. Men då blir man ju ändå kvar i Sverige.. Samtidigt kommer vi att jobba ett bra tag till och där kan man enkelt köra remote till en början på nuvarande jobb.

    Annars lutar det åt Norge, vilket än så länge känns bättre än Sverige samhällsmässigt, levnadsstandarden och lönerna är ju även bättre där. Borde bli en ganska minimal övergång relativt sett att flytta dit med språk osv. Även där nära till skidåkning.

    Även tanken med schweiz har lockat, det är ett land som har ordning och reda åtminstone.. Men såklart en större omställning att flytta dit för att jobba.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Norge låter som ett bra alternativ, det hade jag kunnat tänka mig om det varit lite varmare. :-)

      Radera
  4. Tjenare.
    Jag bor på heltid i Spanien sedan länge och kan varmt rekommendera detta fantastiska land. Gött väder garanteras (här på kanarieöarna är det sällan för varmt, typ svensk sommar året runt) och även om allt inte är perfekt så känner man sig i alla fall säker på gatorna. Spansk polis kör inte med lovikkavantar mot kriminella.
    Grattis till kommande FIRE.
    /K

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanarieöarna är definitivt på listan.

      Har varit där ganska många gånger och gillar klimatet.

      SVT har kört några nyhetsinslag den senaste tiden om att lokalbefolkningen hatar turister, hur upplever du den biten?

      Radera
    2. Tänkte just detsamma. Det kan inte vara kul att bo på ett ställe där lokalbefolkningen inte vill att man ska bo. Eller håller de god min för att de tjänar pengar på en?

      Radera
    3. Jag har alltid sett ned lite på Spanien för att de har förmögenhetsskatt, men nu ser jag att den börjar först vid 3M euro, så det var ju ändå ganska acceptabelt. Tror jag får lägga in Spanien på min egen möjliga lista.

      Radera
    4. Lokalbefolkningen hatar inte turister, dom är tvärtom alltid väldigt vänliga. Det har varit en manifestation och tydligen några som hungerstrejkat på Teneriffa på grund av att hyrorna på lägenheter drivs upp mycket av att folk hellre vill hyra ut sina bostäder via AirBnb till turister än långtidskontrakt till lokalbefolkningen. Men det är knappast något större problem, jag har bott här i över 20 år och aldrig blivit annat än mycket väl mottagen överallt. Aldrig upplevt någon typ av hat eller rasism. Skulle tro att SVT som vanligt vill sälja lösnummer. Kanarieöarna är ett verkligt paradis när man integrerar sig här, fantastiskt väder, mat, natur, befolkningen. Jag älskar dom här öarna:)

      Radera
  5. Har absolut funderat på det där men som Kalkyl skriver är det alltid ngt som fallerar.

    Lämna Sthlm känns dock helsäkert att jag gör. Lämna Svedala, Nja...

    Småland är så nära Norrland man kan komma i Sverige om man inte vill ha för bistert klimat så det leder på poäng. Är inte det minsta biased!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Småland är säkert ett bättre alternativ än Stockholm, speciellt Öland är ju trevligt och lugnt.

      Skulle kunna tänka mig ett enkelt sommarboende på Öland, och sen ett mer påkostat permanentboende i till exempel Spanien.

      Radera
  6. Tjena, jag kommer ha kvar en lägenhet i Sverige senare, 2:a med låg avgift. Som sonen kan nyttja också, han är 10 år nu. Sen resa runt. Filippinerna är riktigt intressant. Det har blivit ordentligt mycket dyrare i Thailand. Flyttar man utomlands så får man inte behålla ISK. Den görs då om till en tradionell aktiedepå med 30% beskattning. Så göra sig fri Sverige helt och hållet är inte intressant eller smart. MVH David

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Det finns som du nämner flera fördelar med att vara fortsatt skriven i Sverige, så ett alternativ är att låta bli att emigrera och istället satsa på riktigt rejäla långsemestrar under vinterhalvåret.

      Som FIRE behöver man inte längre vara bunden till en viss plats, speciellt inte om man sålt sitt boende i Sverige, vilket jag planerar att göra.

      Filippinerna låter trevligt, har hört att många tycker att Thailand blivit både dyrt och inte lika välkomnande som förr.

      Radera
  7. Ser att några hann före mig men kan också varmt rekommendera kanarieöarna! Personlig favorit är Teneriffa som är lite större och är så pass stor att man nästan kan få vilket klimat som helst beroende på vart man befinner, även vinter vid vissa tillfälle uppe på Teide :)
    Har själv haft funderingar på att flytta dit men många praktiska frågor som ska lösas, inte minst jobb, skola.
    Tror inte spanjorerna har något mot turisterna i sig men däremot så har de jättesvårt att att köpa bostäder i konkurrens med turister som köper bostad på plats, lönerna är inte så höga och prisnivån har gått upp även där med (rejäl) inflation på senare år...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teneriffa ska jag testa framöver, har mest varit runt på Gran Canaria för ganska så många år sedan, så jag borde kanske passa på att besöka Gran Canaria en gång till.

      På tal om öar, är det någon som har erfarenheter av Mallorca och/eller Ibiza på vinterhalvåret? Jag har varit på båda öarna i början av maj, och de gångerna var det ganska så kyligt både i luften och i vattnet.

      Radera
  8. Man kan nog säga att jag redan bestämt mig eftersom jag köpte hus i landet i fråga för 10 år sedan. Som pensionär ska jag flytta till landsbygden i Provence i södra Frankrike. Bra klimat, god mat, vackra omgivningar och trevliga människor. Kapitalbeskattningen är inte lika förmånlig som i Sverige (ISK), men som svensk pensionär i Frankrike betalar man ungefär bara 15% skatt på sin pension och det är bra. Förmögenhetsskatt finns, men det gäller bara för fastigheter med ett sammanlagt värde på över EUR 1.300.000 och det är jag inte ens nära.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Provence låter som ett bra val, härligt område. Låter kanon med ett eget hus som står och väntar på att ägaren ska flytta in där permanent.

      Radera
  9. Även vi har funderat på detta. Ett "problem" i sammanhanget är att vi då kommer att ha stora tillgångar som är bundna i pengamaskinen, samt enbart inkomst i form av aktieutdelningar. Vi kommer således inte att få låna i någon vanlig bank. Ska vi köpa bostad utomlands kommer vi att antingen behöva spara våra månatliga utdelningar under kanske 1-2 år, ELLER försöka ta ett blancolån på kanske 800.000 kr hos bluestep eller liknande med ocker-ränta, som vi sedan i rask takt amorterar ner. Till skillnad från riktiga förmägna personer som har många miljoner i fritt kapital är vårat ju bundet, och det sätter vissa begränsningar när man ska handla väldigt dyra saker, som t.ex. en bostad på Teneriffa.

    De länder vi kollat på är:

    - Portugal (EU, enkelt)
    - Thailand (knepigt med ägande av bostad då ingen av oss är från thailand). I norra thailand är väldre inte så tokvarmt...
    - Kanarieöarna (personlig favorit, EU, bra klimat, nästan ingen kriminalitet)

    Finns säker andra länder med, men saknar kunskap om hur det funkar där (Italien, Frankrike, Grekland etc). Mallorca gillar jag men där är det tokdyrt och inte världens bästa klimat på vintern.

    Det är många boxar som ska tickas i om man ska flytta utomlands. Tanken är väl att vi ska bo där under de jobbigaste vädermånaderna och sen bo i Sverige under typ april-september.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Verkar som att många är inne på Kanarieöarna, och jag börjar själv luta alltmer åt det som förstahandsalternativ.

      Dels för att jag varit där flera gånger, och fått en bra känsla för resmålet. Men sen är det även en fördel att det är ett väletablerat resmål.

      Viss hade man kunna leva både billigt och riktigt bra som pensionär i till exempel Afrika eller Sydamerika, men när man blir äldre tror jag att man uppskattar att det finns en väl fungerande infrastruktur samt bra sjukvård.

      Radera
  10. Som boende utomlands sedan +20 år är mitt råd att besök landet, sätt dig in I språket m.m Tex Polska, tjeckuska eller för den delen ungerska är svåra språk att lära sig. Portugisiska är också ett svårt språk. Bor/har bott I flertalet av dessa länder och man är enormt gästfria men behärskar man inte språket, de kulturella traditionerna, blir det svårt. Kvällslivet ett helt annat jämfört med Sverige, blir alltid förvånad hur lite svensken är ute på vardagskvällar men klimatet gör ju saken svårt.Även om byråkratin blivit bättre så är det inte som Sverige. Utgå ifrån att den minsta hjälp betalar du 50%-100% mer då du är utlänning och man kan Lura dig. Tänk också på att man är skattskyldig I Sverige 10 år efter flytt. Själv var Jag I Toskana på semester över påsken. Italien fantastiska land men skulle aldrig vilja bo där. Sjukvård fungerar dåligt, folk har Inga barn längre utan man ser unga gå med små hundar.

    Mvh
    Emigrantinvesteraren

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för värdefull input.

      Just språket är en faktor som jag kanske förbisett lite, som turist kommer man ju ganska långt med engelska, fast det blir så klart en helt annan sak i vardagen.

      Jag har läst spanska flera år på gymnasiet, så det skulle vara hyfsat enkelt att plocka upp de kunskaperna om det skulle bli aktuellt.

      Att lära sig ett helt nytt språk som 55 + tror jag däremot blir väldigt svårt.

      Om du fick rangordna de länder som du bott i, hur skulle listan se ut då?

      Radera

Hur mycket pengar behöver jag - egentligen?

Jag har under de numera ganska så lediga dagarna roat mig med att försöka uppskatta hur mycket pengar jag behöver framöver, vilket varit en ...