torsdag 7 december 2023

Sparstrategi, del 3 (3)

Jag har insett en sak, och det är när kapitalet börjar växa ökar också oron över att det ska försvinna.

Så i det här inlägget ska jag bli riktigt alarmistisk.

Så här tänker jag:

Skulle banken eller nätmäklaren klanta till det ordentligt och till exempel begäras i konkurs så finns det så klart en risk att man som sparare kan drabbas.

Sedan länge finns det därför ett så kallat investerarskydd. Skyddet innebär att staten ersätter upp till 250 000 kronor om man inte skulle få ut sina värdepapper ur ett konkursbo. Belopp som över det är alltså inte skyddat, och det är en risk vi måste vara medvetna om.

Normalt finns det en process och ett regelverk som gör att kundernas egendom ska hållas utanför en konkurs.

Men i dag när till exempel kriminella gäng utan problem kan köpa upp och driva vårdcentraler så är väl inte steget långt till att de även tar över finansiella institut, och sen driver verksamheten lite som de själva vill och behagar.

För att minimera risken för att jag själv ska drabbas av detta framöver kommer jag på sikt att delar upp mina värdepapper mellan olika banker och nätmäklare, så att jag har maximalt 250000 kronor på varje ställe.

Just nu har jag allt sparande (förutom tjänstepensionen och privata pensionsförsäkringar) hos Avanza, som jag hittills varit nöjd med. Men jag har öppnat en hel del ISK-konton hos bland annat Nordnet och de största bankerna, och kommer successivt att börja fördela mitt sparande mellan dessa.

Det blir ett tidsödande projekt, men vad tror ni om det?

4 kommentarer:

  1. Just svenska banker och stora kända nätmäklare är jag inte orolig för att de ska tas över av mörkermän. Det är främst i förorter eller storstäder där man kan agera i "skyddad verkstad" med hög grad av korruption som sådant kan ske. Jag håller mig långt borta från sådana områden av ren självbevarelsedrift. Det största problemet med svensken i allmänhet är att den är alldeles för naiv kring i princip allt, vi har ju sedan andra världskriget varit vana vid att "allting bara fungerar" och att det går att lita på sin näste. Detta har sakta men säkert raderats under de senaste 15 åren, tyvärr har många inte anpassat sig efter denna verklighet, och få stå där med dumstruten när de har blivit lurade. En av de allra största dumstrutarna har ju myndighetssverige där åtskilliga miljarder försvinner iväg varje år. Det blir ju så när man har "system som bygger på tillit", enligt GD för ekobrottsmyndigheten. Folk långt härifrån fattar ju ingenting, det är ju som att öppna bankvalvet på vid gavel och gå därifrån. Roffa roffa.

    När jag senast besökte en bank i ett land långt härifrån för några år sedan stod det beväpnad vakt med AK47 utanför. Jag vågade knappt gå in, när jag skulle ta ut lite pengar i bankomaten. Kontakter med myndigheter var sega och krävde hur många besök på kontor som helst, där man var tvungen att uppvisa pass, samt även betala "avgifter", dvs mutor. Det är lite skillnad på Sverige. Skaffa ett bankid så kan du göra vad som helst... och när det inte funkar längre, byt identitet. Cirkus Sverige...

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar.

    Ja, det gäller att vara på sin vakt i dessa tider. Men vi får hoppas att det inte går så långt att det behövs beväpnade vakter vid våra banker.

    Får se om jag sätter planen i verket att portionera ut allt hos en mängd olika aktörer.

    Jag gillar enkelhet, och att ha pengarna utspridda är ju raka motsatsen.

    Kanske blir det ett mellanting, att det får bli Nordnet och sen kanske bara någon storbank utöver Avanza.

    Ska kika lite på Lysa också hade jag tänkt mig.



    SvaraRadera
  3. Nu kanske jag är ute och cyklar och ni får gärna rätta mej om jag har fel. Men innehav på en aktiedepå eller ISK är det väl man själv som står som ägare på aktierna de blir man inte av med bara för att nätmäklaren konkar. Däremot KF så äger man inte aktierna själv som man har investerat i så där kan man nog förlora innehavet och bara få tillbaka det som staten skyddar. Men som sagt jag kanske har missförstått det hela?
    MVH
    /Poor Bastard

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej. Tack för kommentar.

      Du kan mycket väl ha rätt, jag har hunnit fördjupa mig i skillnaderna mellan KF och ISK eller vanlig depå när det gäller den biten, men det ska jag så klart göra.

      Men är det som du säger är det kanon, jag har allt sparande i ISK och då är det bara att ligga kvar på Avanza.

      Hade varit skönt att slippa strulet med att flytta runt fonderna.





      Radera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...