tisdag 5 december 2023

Sparstrategi, del 2 (3)

I mitt förra inlägg berättade jag om min sparstrategi som bygger på att jag plagierar delar av premiepensionens Såfa. Såfan påminner om en global aktieindexfond, med den skillnaden att Såfan har en hävstång.

Jag har dock valt bort hävstången i mitt sparande.

 

Min portfölj ser just nu ut så här:

100 procent Länsförsäkringar Global indexnära

 

Det kan låta tråkigt och fantasilöst, men i själva verket är det nästan lite för spännande för min egen del.

Eftersom en stor del av innehaven i fonden är amerikanska företag innebär det här en valutarisk. Det innebär att om kronan försvagas i förhållande till dollarn ökar fonden i värde, och det motsatta gäller om kronan stärks.

När kronan var svag gav det en ordentlig skjuts uppåt för globalfonder, men nu när kronan stärkts den senaste månaden tappar istället globalfonderna fart.

Jag väljer dock att ligga kvar, på riktigt lång sikt tror jag att den svenska kronan (tyvärr) kommer fortsätta att försvagas. Dessutom tror jag att amerikanska företag har en hel del att ge.

I dagsläget har jag allt sparande på ISK hos Avanza, men kommer troligen att dela upp sparandet på flera olika nätmäklare och banker.

Varför?

Det återkommer jag om i nästa blogginlägg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...