lördag 2 december 2023

 Sparstrategi, del 1 (3)

Tänkte jag skulle berätta lite kort om hur jag tänker och investerar för att nå mitt mål, att nå FIRE i slutet av nästa år när jag fyller 55.

Jag har gjort det enkelt för mig och utgår från 4 procent-regeln.

Det här innebär att jag ska kunna ta ut 4 procent av kapitalet på nyårsafton och sen ska det slussas in på ett bankkonto för att täcka mina utgifter det kommande året.

Strategin har sina begränsningar.

Om börsåret varit väldigt bra och portföljen ökat i värde blir det mycket pengar att sätta sprätt på, och det motsatta om portföljvärdet minskat kraftigt.

Men jag har valt att hålla det hela så enkelt och simpelt som möjligt.

Jag är dessutom fullt medveten om att det finns en gammal tumregel som säger att man ska minska andelen aktier i sitt sparande ju äldre man blir, och successivt föra över kapitalet till räntemarknaden.

En vanlig formel som brukar användas är:

110 – sin ålder = andel aktier

Är man 54 år (som jag) så blir det alltså

110 – 54 = 56

Det vill säga jag ska ha 56 procent aktier och 44 procent på banken.

Själv tycker jag att detta är en ganska försiktig strategi som gör att på sikt riskerar man att förlora en hel del avkastning.

Detta har också den så kallade soffliggarfonden Såfan, det statliga förvalsalternativet i premiepensionen, tagit fasta på.

Där placeras allt kapital fram till 56 års ålder på den globala aktiemarknaden samtidigt som Såfan har en hävstång.

Efter 56 års ålder trappas andelen aktier ned med cirka 3 procent per år fram till dess man fyller 75, därefter är andelen aktier 33 procent livet ut.

Det här tycker jag är en vettigare strategi och har valt att kopiera Såfan i mitt eget sparande. Så fram till dess att jag fyller 56 år är det alltså all in på aktiemarknaden.


I mitt nästa blogginlägg återkommer jag med hur jag byggt upp mitt privata sparande med Såfan som förebild.

2 kommentarer:

  1. Tycker tumregeln om ränte- och aktieandel känns väl defensiv. Jag kommer köra 100% aktier/aktiefonder ända in i kaklet.

    4%-regeln är lätt att förstå men väl "dum" tycker jag och då menar jag att uttaget sätts redan första året för resten av livet (med justering med inflation såklart) och INGEN hänsyn tas till hur kapitalet utvecklar sig.

    I stället för 4%-regeln kommer jag att främst använda en annan modell för uttag, läs mer här: https://utdelningssmalanningen.blogspot.com/2021/07/uttag-ur-portfolj-vid-fire-min-nya-plan.html
    som tar hänsyn till portföljutvecklingen. Den är inte svår om man lägger in den Excel.

    SvaraRadera
  2. Tack för kommentar.

    Håller om med om att 4 procent-regeln är lite väl trubbig och kommer eventuellt fila lite på detta när det väl blir dags för uttag.

    Troligtvis blir det första uttaget om ganska så exakt ett år, så det finns gott om tid att fundera på exakt hur det ska gå till.

    SvaraRadera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...