tisdag 12 december 2023

Enskild firma eller aktiebolag, del 1 (3)

Att starta eget företag är en dröm för många, inte minst inom FIRE-rörelsen.

Har man en bra affärsidé tycker jag att det bara är att köra, antingen på heltid eller på deltid i kombination med en vanlig anställning.

Jag har själv drivit olika typer av företag i 30 år och aldrig ångrat mitt val.

Däremot har jag insett hur viktigt det är att välja rätt företagsform, beroende på i vilken fas det egna företaget är.

I dag är det väldigt populärt att starta aktiebolag på en gång, i stort sett alla företagsrådgivare som till exempel föreläser på starta-eget-kurser menar att aktiebolag är bäst.

Men jag håller inte alls med.

Beroende på vad företaget sysslar med och inte minst vilket omsättning och resultat det har kan en enskild firma många gånger vara överlägset bäst.

I mitt nästa blogg inlägg berättar jag om hur jag kom fram till vilken företagsform min verksamhet skulle ha.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...