lördag 16 december 2023

Enskild firma eller aktiebolag, del 2 (3)

Jag gillar enkla och tydliga lösningar.

Så när jag gjorde en djupdykning i om enskild firma eller aktiebolag skulle vara bäst för min egen del, blev det väldigt mycket detaljer som expansionsfonder, positiv räntefördelning, expansionsfonder, 3:12-regler, lågbeskattad utdelning och revisorsplikt att ta ställning till.

Inte speciellt enkelt eller tydligt, tyckte jag.

Eller för att vara rak på sak, jag förstod ingenting.

Och än värre blev det när jag försökte räkna på vilka alternativ. Jag vill inte påstå att jag fick gråa hår av att försöka förstå hur allt hängde ihop, men det var bra nära.

Därför gjorde jag en enkel regelbok när det gäller vilken företagsform min konsultverksamhet skulle ha:

 

Jag ska driva enskild firma om samtliga av dessa punkter uppfylls:

* Resultatet (vinsten) understiger det belopp där det blir statlig skatt.

* Det inte finns någon som helst risk för att min verksamhet ska gå i konkurs.

* Det inte finns någon risk att min verksamhet kan drabbas av skadeståndskrav.

 

Jag ska driva istället aktiebolag om:

* Den enskilda firman går så bra att jag måste betala statlig skatt på resultatet.

* Jag anställer någon.

* Det finns risk för konkurs och/eller skadeståndskrav.

 

Sista punkten som var den viktigaste och som jag haft mest glädje av under alla åren var dock denna:

* Oavsett företagsform ska jag absolut inte sköta bokföringen på egen hand utan alltid anlita en auktoriserad redovisningskonsult som får sköta all administration.

 

I nästa inlägg tänkte jag berätta om hur verksamheten utvecklades, tack vare den här regelboken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...