tisdag 19 december 2023

Enskild firma eller aktiebolag, del 3 (3)

I mitt förra inlägg skrev jag om min regelbok, och den har jag följt i alla år.

Min konsultverksamhet började i blygsam skala och då var valet enkelt, det fick bli enskild firma.

Anledningen var att jag inte var säker på att det skulle löna sig. Inte heller ville jag satsa de 100000 kronor som det på den tiden krävdes i aktiekapital.

Samtidigt kom jag i kontakt med en mindre redovisningsbyrå som hjälpte mig att komma igång.

Eftersom jag ville ha enkla lösningar outsourcade jag det mesta till dem. Byrån skötte allt pappersarbete, och det enda administrativa jag gjorde var skicka fakturor till mina kunder.

Och det hade jag så klart inget emot att göra.

Branschen var superhet och snart rullade det på så bra att jag sa upp mig och började jobba heltid med företaget. När vinsterna började bli så stora att de var svåra att hantera utan att behöva betala statlig skatt, valde jag att skifta över till aktiebolag.

För min del var det ingen större skillnad, men däremot ökade utgifterna eftersom det på den tiden krävdes en revisor för alla aktiebolag, oavsett omsättning.

Revisorn, som alltså granskade det jobb som redovisningsbyrån redan gjort, tyckte jag var en onödig utgift jag gärna kunnat hoppa över. Så när revisorsplikten för mindre bolag försvann var jag nog en av de första i Sverige att säga tack och adjö till revisorn.

Så här i efterhand är jag glad att jag valde att börja i liten skala med enskild firma och att jag valde att låta en redovisningskonsult ta hand om allt vad bokföring och deklarationer heter.

Har man aldrig drivit företag tidigare tycker jag att man absolut ska ta professionell hjälp.

9 kommentarer:

  1. Den sista slutsatsen håller jag inte med om. Att driva en enskild firma är inte SÅ himla komplicerat om man som jag (och du, vad det verkar) inte har anställda eller stora investeringar. Med grundläggande kunskaper i bokföring (eller en vän eller närstående som kan hjälpa igång en) bör man kunna sköta all administration själv, om man vill.

    SvaraRadera
  2. Tjena Sparo. Kul att du kommenterar. :-)

    Håller med dig om grundläggande bokföring är ganska enkelt, det som jag upplevde som väldigt komplicerat var skattereglerna i enskild firma.

    Speciellt om det går bra och man ska finlira med saker som positiv räntefördelning, expansionsfonder och periodiseringsfonder.

    Där fick jag verkligen värdefull hjälp av redovisningsfirman, speciellt med positiv räntefördelning där jag de sista åren med enskild firma kunde plocka ut hela resultatet med bara 30 procents skatt.

    Den biten hade jag helt säkert missat om jag skulle skött bokföringen och deklarationen på egen hand.

    Nu har jag aktiebolag så då slipper jag fundera i de banorna, nu är det bara att ta ut lön upp till brytpunkten för statlig skatt, därefter blir det utdelning och sen maximal avsättning till tjänstepension. Blir det något över så får den kosingen stanna i bolaget.

    SvaraRadera
    Svar
    1. När det gäller periodiseringsfonder tror jag bästa tipset är att undvika dem. Ingen verkar tjäna pengar i slutändan på att hålla på med sånt. Men visst, ska det finliras är jag med på att man kan behöva ta hjälp för just det. Den löpande administrationen, bokföringen och deklarationen är en annan sak.

      Radera
  3. Håller med dig om att periodiseringsfonderna kan ställa till det för många, de innebär bara att man skjuter upp skatten som ändå ska betalas förr eller senare.

    Och skulle man glömma bort det, så påminner Skatteverket gärna om det när det börjar bli dags...

    Vi har haft flera regeringar de senaste 20 åren som alla sagt att de ska göra det enklare för alla att driva företag.

    Men skattereglerna för framförallt enskilda firmor tycks bara bli mer och mer invecklade.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den som störde mig mest på det viset var Maud Olofsson. Hon tjatade om att hon var småföretagarnas vän nästan lika mycket som att hon värnade om gläääsbygdn, men den enda konkreta förändringen med att ha henne som näringsminister var att deklarationsblanketterna ändrades varje och år och fler och fler detaljer skulle redovisas trots att de inte skulle göra någon skillnad för skatteuttaget.

      Radera
  4. Jag har skött all bokföring sedan dag 1 avseende mitt AB. Dels vill jag inte betala någon annan för det jobb jag kan göra själv, dels vill jag ha full kontroll över kassaflöden, kapitel och hur läget är. Men så driver jag egen konsultverksamhet hemifrån, utan kostnader för varken lokal eller varor. De enda fasta kostnader jag har förutom lön till mig själv (och utdelning) är ansvarsförsäkring (obligatorisk i den bransch jag verkar), programvaror (Officepaket, bokföringsprogram (Visma) och antivirusprogram) samt laptop.
    /Christoffer S.

    SvaraRadera
  5. Hej Christoffer.

    Härligt att ha järnkoll på siffrorna.

    Det är inte helt omöjligt att jag börjar bokföra själv framöver.

    Ägaren till redovisningsbyrån som jag alltid anlitat har gått i pension för länge sedan och det är en tidsfråga innan byrån läggs ned.



    SvaraRadera
  6. Kul jag hittade din blog. Även jag startade min konsultverksamhet med enskild firma för 10 år sedan och har sedan dess gjort all bokföring själv för jag ville ha koll på det själv samt lära mig. Har tagit hjälp några få gånger av min kompis som är redovisningskonsult. Bytte 3 år senare till AB och fortsätter likadant men ingen direkt självklarhet att man måste ha AB vs EF om man inte ligger stadigt och mycket över 600-700 k i omsättning per år.

    /Leva drömmen
    https://leva-drommen.blogspot.com/

    SvaraRadera
  7. Hej och tack för kommentar.

    Visst är det härligt när det rullar på riktigt bra och man kan börja fundera på vilken företagsform som passar bäst.

    Just nu är jag nöjd med att ha ett aktiebolag, lönsamheten har varit bra de senaste åren och jag tror att det det hade blivit lite väl krångligt att hantera detta på ett vettigt sätt i en enskild firma.








    SvaraRadera

Förlora pengarna - nej tack!

Nu har jag en fråga till er läsare, som jag hoppas ni kan hjälpa mig med. Den handlar om vilken risknivå man som pensionär (eller FIRE) bör ...