När min Volvo V70N skulle ha sin årliga service fick jag ett Black-Week-erbjudande från Volvoverkstaden: 6 000 kronor för olja, filterbyte och nya tändstift.
Seriöst?
Jag åkte
till Biltema och köpte det som behövdes:
- Motorolja, 4 liter: 429 kronor
- Extra liter olja: 100 kronor
- Oljefilter: 45 kronor
- Tändstift: 150 kr (4 st, jag
hade ett oanvänt hemma)
Totalkostnaden
hamnade på 724 kronor, vilket innebär att jag sparade ungefär 5 300
kronor jämfört med verkstadspriset.
Själva
arbetet tog två timmar.
Hissa upp
bilen, tappa ur den gamla oljan, byta filter, skruva i nya tändstift, fylla på
ny olja och som avslutning en tur till tippen för att lämna in det miljöfarliga
avfallet.
Inga avancerade moment, bara grundläggande service som är lätt att göra själv.
Och det
bästa av allt?
Besparingen motsvarar
en timlön på drygt 2 600 kronor efter skatt.
Det är inte
bara billigare, utan också praktiskt att kunna göra enklare service själv när
bilen börjar få några år på nacken.
Brukar du
göra servicen själv, eller lämnar du in bilen?
Bilverkstäder är rena ockrare. En oljebyte tar högst 15 minuter för ett proffs om man har en rejäl lift och alla grejerna på plats. Och byta tändstift kan vem som helst göra. Räcker med en tändstiftsnyckdl. 😂
SvaraRaderaJa, förr var det hyfsat billigt att anlita en bilverkstad, men nu har man verkligen tagit i från tårna när man höjt priserna.
RaderaSamtidigt , som jag skrev om i ett tidigare inlägg, så har mekanikerna blivit allt sämre och slarvigare.
I alla fall på den Volvoverkstad som jag tidigare anlitat.
Jag har snart min första märkesservice (Mazda) på min 1 år gamla bil. Jag vet än så länge inte riktigt vad det kostar, men jag misstänker att det inte blir billigt.
SvaraRaderaMen vad gör man inte för att bevara den 10-åriga garantin.
Har man en ny bil ska man nog låta verkstaden göra allt.
RaderaLäste om en Kiaägare som använt en spolarvätska som inte var Kia-godkänd, och då gällde inte deras 7-åriga garanti för de komponenter som fått sig en dusch av "fel" spolarvätska.