fredag 17 oktober 2025

Slarv på bilverkstaden gav klirr i kassan

Med ålderns rätt har jag så smått börjar köpa tjänster som jag tidigare gjort själv.

Länge var jag den där typen som gärna meckade, fixade och lagade själv – dels för att spara pengar, dels för att ”man kan ju lika gärna göra det själv när man ändå är ledig”.

Men så kommer en dag när man inser att det här med att fixa gamla bilar inte längre känns som livets höjdpunkt. Så när min drygt 20 år gamla Volvo V70 skulle servas bestämde jag mig: nu lämnar jag in den till proffsen – på Volvoverkstaden dessutom.

Jag bokade en stor service med oljebyte och hela paketet, och kände mig rätt nöjd med beslutet. Jag hämtade ut den efter lunch och körde direkt till besiktningen. Tänkte att det här var ett smart drag – nyservad bil, nybesiktigad, klart på en dag.


Men det visade sig att verkligheten hade en annan plan.

Så fort besiktningsmannen lyfte på motorhuven spärrade han upp ögonen och nästan röt:
”Varför kör du runt utan oljesticka?”

Jag trodde först han skämtade, men nej – pinnen som visar oljenivån var helt enkelt borta. Exakt i samma ögonblick började mobilen ringa. Det var Volvoverkstaden. De hade glömt ”en liten sak” och bad mig komma tillbaka.

Det var bara början.

Besiktningsprotokollet växte fram som en dålig följetong: läckage i en mängd gummislangar som hör till bland annat avgasreningen, avgassystemet hängde på trekvart eftersom klämmorna rostat sönder, flera lampor där bak som inte lyste – och jag började tappa humöret rejält.

När jag svängde in på verkstaden igen, fortfarande med besiktningspappret i handen, stod bilmekanikern i porten och såg ut som om han tänkte smyga dit oljestickan och låtsas som ingenting.

Men icke!

Jag var inte på det humöret.

Och här kommer det fina i kråksången: den här verkstaden har servicegaranti. Det betyder att de fel som de borde ha upptäckt vid servicen och lämna kostnadsförslag på för att få åtgärdade, men helt missade, är deras ansvar att åtgärda – helt kostnadsfritt.

Inte nog med det. Jag fick dessutom en lånebil under tiden – en sprillans ny XC60 laddhybrid. Plötsligt kändes det inte så dumt längre.

De där felen som besiktningen upptäckte, de skulle kostat 19000 kronor att fixa. De ingår nu i garantin.
Pris: 0 kronor.

Så slutet gott, allting gott. Jag fick bilen servad, reparerad och godkänd – och en vecka bakom ratten på en lånebil på köpet.

Kanske är det inte så dumt ändå, det här med att lämna bort saker ibland.

Vad har du för erfarenheter av bilverkstäder?

7 kommentarer:

  1. Ja, det var ju i det närmaste osannolikt mycket tur på en och samma gång.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha, ja visst var det. Men jag kommer nog inte anlita dem fler gånger. :-)

      Radera
  2. Dito. Min erfarenhet är dessa klåpare har sönder något annat när de ska fixa en sak... och det visar sig först en tid efteråt, så då är det bara ord mot ord.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Håller helt med dig. Så ett smart tips är att besiktiga bilen samma dag, då får man en oberoende återkoppling. :-)

      Radera
  3. Stort grattis till denna fantastiska bilhändelse! Vilken flax! Det hade nog aldrig hänt mig, sån tur har jag aldrig.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var verkligen tur i oturen. Men ändå tråkigt att verkstäderna blivit så slarviga, speciellt nu när de passat på att mer än fördubbla priset på service jämfört med för bara några år sedan.

      Radera
  4. Bra tips! Pappa har en nästan 20 år gammal volvo xc70 som servas hos Volvo, bra info som vidarebefordras!

    SvaraRadera

Dubbat eller dubbfritt – höstens stora val

Varje höst dyker den upp igen, den eviga frågan: ska man köra på dubbdäck eller friktionsdäck? Och varje gång tänker jag samma sak: Varför ...