Varje höst dyker den upp igen, den eviga frågan: ska man köra på dubbdäck eller friktionsdäck?
Och varje gång tänker jag samma sak: Varför chansa?
Jag har i alla år kört på dubbdäck och varit nöjd. Visst, vissa bilar låter som ett grustag på rull när man byter till vinterhjul, men inte alla. Mina gamla SAAB:ar – 9-3 och 9-5 – rullade tyst oavsett om det var sommardäck eller dubbat.
Men när jag under några år hade en VW ID.3, då blev det ett fasligt rasslande. Det kändes som att hela kupén förvandlades till en resonanslåda för metallspetsar mot asfalt.
Nu kör jag uteslutande den Volvo V70N med 15-tummare som jag ägt sedan
tidigt 2000-tal, och där är det en helt annan upplevelse. Lite mer ljud,
javisst – men bara marginellt.
Och när vägen fryser till blankis är det bara dubbar som gäller, den där lilla extra tryggheten betyder allt.
Dessutom har flera motortidningar testat och kommit fram till att dubbfria friktionsdäck har längre bromssträcka på våt vägbana än dubbdäck. Det är ju lite ironiskt – man väljer dubbfritt för komfort och miljö, men får längre stoppsträcka även på vatten.
Vad kör du på för vinterdäck – dubbat eller dubbfritt?
Har alltid haft dubb, fram till förra vintern, då jag gjorde min första vinter på friktionsdäck.
SvaraRaderaOch ärligt talat så är jag förvånad över hur bra de var (nokian hakkapeliitta). Jag skulle tro att jag är på friktionsdäck-sidan sedan dess.