lördag 18 oktober 2025

Dubbat eller dubbfritt – höstens stora val

Varje höst dyker den upp igen, den eviga frågan: ska man köra på dubbdäck eller friktionsdäck?

Och varje gång tänker jag samma sak: Varför chansa?

Jag har i alla år kört på dubbdäck och varit nöjd. Visst, vissa bilar låter som ett grustag på rull när man byter till vinterhjul, men inte alla. Mina gamla SAAB:ar – 9-3 och 9-5 – rullade tyst oavsett om det var sommardäck eller dubbat. 

Men när jag under några år hade en VW ID.3, då blev det ett fasligt rasslande. Det kändes som att hela kupén förvandlades till en resonanslåda för metallspetsar mot asfalt. 

Nu kör jag uteslutande den Volvo V70N med 15-tummare som jag ägt sedan tidigt 2000-tal, och där är det en helt annan upplevelse. Lite mer ljud, javisst – men bara marginellt.


Och när vägen fryser till blankis är det bara dubbar som gäller, den där lilla extra tryggheten betyder allt.

Dessutom har flera motortidningar testat och kommit fram till att dubbfria friktionsdäck har längre bromssträcka på våt vägbana än dubbdäck. Det är ju lite ironiskt – man väljer dubbfritt för komfort och miljö, men får längre stoppsträcka även på vatten.

Vad kör du på för vinterdäck – dubbat eller dubbfritt?


3 kommentarer:

  1. Har alltid haft dubb, fram till förra vintern, då jag gjorde min första vinter på friktionsdäck.

    Och ärligt talat så är jag förvånad över hur bra de var (nokian hakkapeliitta). Jag skulle tro att jag är på friktionsdäck-sidan sedan dess.

    SvaraRadera
  2. Köpte begbil i somras och kunde utan extra kostnad välja till beggade vinterhjul med eller utan dubb. Var ambivalent men tog dubb då de hade bäst märke, minst slitage och snyggast alufälg. Detta betyder alltså inte att jag tycker dubbat är bäst utan jag är fortfarande ambivalent...

    Kommer dock p g a detta troligen köra olagligt någon gång ibland då jag kommer att köra med odubbad släpvagn. Men får se till att köra en vinterdag med barmark så kör jag i a f säkert även om det är olagligt.

    SvaraRadera
  3. Har kört friktionsdäck i drygt 15år nu på mina bilar, fram tills förra hösten när vi köpte ny (lättare begagnad) bil och fick välja mellan dubb eller dubbfritt. Valet föll på dubb då vi väntar barn och det kändes lite mer säkert. Men jag vet ärligt talat inte om man märkt någon skillnad, vi bor i en större stad och kör några resor till fjällen varje år. Mer än så blir det inte och friktionsdäck har funkat utan problem för mig varje vinter (dock köper vi såklart kvalitetsdäck). Blir ju dessutom enklare att bo i en stad med friktionsdäck då man successivt tar fram fler gator med dubbförbud..

    SvaraRadera

Dubbat eller dubbfritt – höstens stora val

Varje höst dyker den upp igen, den eviga frågan: ska man köra på dubbdäck eller friktionsdäck? Och varje gång tänker jag samma sak: Varför ...