fredag 24 oktober 2025

Enkätfråga: Hur många bilar har du ägt?

Jag har ägt en hel del bilar genom åren.


Det har varit en resa som gått från en bucklig bubbla till eldriven framtid, från rost till räckviddsångest och från  Ronny & Ragge till Tibber och timpris på el.

Här är min bilkarriär, i kronologisk ordning – räknat på när jag sålde eller skrotade dem.

1. VW Typ 1 – Bubbla

Charmig, ja. Krocksäker? Knappast.

2. Simca GT

Den här franska skapelsen lärde mig innebörden av de tre orden avsaknad av rostskydd. Allt gick sönder, och plåten förvandlades snabbt till brun konfetti.

3. Ford Taunus

En riktig Ronny & Raggebil, och faktiskt ganska snygg.

4. Volvo 244

Trygg och stabil som en traktor. Men även här var det en evig kamp mot rosten.

5. Toyota Camry

Snabb som ett spjut och gick som en klocka. Jag behövde inte öppna motorhuven mer än för att fylla på spolarvätska. Japansk ingenjörskonst i sin bästa form.

6. SAAB 99

En bil med karaktär! Lite trång, men rolig att köra. Det var något särskilt med SAAB på den tiden.

7. Volvo 745

Ytterligare en traktorn som bara gick och gick. Perfekt för barnvagn och flyttlådor.

8. SAAB 900

På 90-talet var det här statussymbolen. Man var nästan lite stolt när man parkerade utanför ICA.

9. SAAB 9-5

Ännu högre status, ännu fler barnsjukdomar. Varje gång något började fungera slutade något annat.

10. Ford Focus

Enkel och praktisk. Den gjorde sitt jobb – varken mer eller mindre.

11. Renault Mégane

Fransk komfort i sin renaste form. Mjuk fjädring, tyst kupé och känslan av att allt skulle kunna gå sönder när som helst.

12. VW e-Golf

Min första elbil – och leasingbil. Tyst, pigg och förvånansvärt rolig. Den bästa bil jag haft, och jag saknar den.

13. VW ID.3

Nästa steg i elbilsvärlden. Mer räckvidd, mer teknik men betydligt sämre komfort än e-Golf.

14. Volvo V70N

Evighetsmaskinen. Min trotjänare som hängt med i över 20 år, går sönder regelbundet men är billig att laga

Hur många bilar har du haft – och vilken var bäst eller sämst?

 

23 kommentarer:

  1. Ingen Amazon? 😂

    SvaraRadera
    Svar
    1. Var nära att det blev min förstabil, men de var alldeles för dyra redan då. Tror man fick ge 7000:- för en hyfsad Amazon, VW-bubblorna kostade bara runt 2-3000:- så det var en stor skillnad för en fattig tonåring. :-)

      Radera
  2. Håller på med folkrace så har tappat räkningen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ha ha. Ja det förstår jag. Kanske något man skulle börja med som FIRE. Blir väl mycket meckande antar jag?

      Radera
  3. 3 har det blivit. Vw, Ford och Mazda.
    Den första var 10 år gammal när den kom i min ägo, den andra 5, och den senaste 0. Så här långt har den modernaste varit bäst, men jag misstänker att den inte kommer vara billigast i drift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Värdeminskningen för nya bilar kan vara brutal de första åren, men om man gör som jag gjort med min V70 som jag haft i mer än 20 år, ja då blir det en ganska låg kostnad totalt sett. Tror min V70 kostade 250 000 kronor som ny, och idag kan jag sälja den för 50 000 kronor, så 200 000 kronor utslaget på 25 år blir 8000 kronor per år. :-)

      Radera
  4. Saab 99, Saab 900OG, Saab 900OG igen, Saab 9000, Saab 900NG, Volvo S80 (!), Saab 9-3OG, VW Polo, Kia Niro PHEV.

    Bäst utan tvekan Saab 9000. Underbar 2,3 Turbo. Sämst, well 900NG var lite väl opålitlig. Sämsta bytet någonsin.

    Drömgaraget är en relativt ny modern och ekonomisk bil och där är Kian bra. Till detta en sommarbil som gärna hade fått vara Saab 900OG T16 med eller utan tak. (utan är nog för dyrt...).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tusan, jag glömde ju helt bort att jag haft en Saab 9000 också, en 2,0 utan turbo. En härlig bil som var helt problemfri men den rostade tyvärr sönder nästan lika snabbt som min Simca.

      Radera
  5. har haft tjänstebilar (Volvo) de senaste 30 åren och tagit ut en ny vart tredje år så det borde väl bli 10 stycken, skönt att slippa äga men när jag går i pension ska jag köpa loss den sista tjänstebilen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter som en bra plan. Jag har köpt/leasat de senaste bilarna i mitt företag, vilket varit väldigt fördelaktigt genom åren.

      Radera
  6. 7,5 st på 40 år har det blivit. 2 var jag första ägare på.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Halvan var första bilen, en amazon, som jag och brorsan fick gemensamt.

      Radera
    2. Jag har samägt de flesta av mina första bilar med min dåvarande äkta hälft. Fast de senaste bilarna jag haft har köpts in av mitt företag, och sen har jag köpt ut vissa av dem efter tre år och så har de fått rulla vidare som familjens andrabil.

      Radera
  7. zero, zip, zilch, nada som det heter

    Hälsar
    En journalist på Södermalm

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förstår det, att äga bil i Stockholm kan inte vara så roligt. :-)

      Radera
  8. Ingen, men jag funderar på en Land Rover när jag blir FIRE, som jag ska ha tills jag dör. :-)

    SvaraRadera
  9. 5 tror jag. Lätt att missa nån då det är över många år. Nuvarande är den allra bästa någonsin, BMW! Volvo Amazon på 2:a plats. Som du nog förstått är jag även mekaniker och har skruvat med alla jag ägt. Märkena är VOLVO, SAAB, FORD och BMW.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Har också kört europeiskt genom åren, med undantag för Toyotan. Synd att de första bilarna rostade så mycket, hade gärna haft kvar många av dem.

      Radera
  10. Är inne på femte bilen. Det har varit 3 volvos, 1 renault och nu en Tesla. Denna kommer vi ha länge. Just det har ju även "skrotbilen", den gamla volvo 740'n så det får bli 6 st totalt då.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Teslan är en keeper, och samma sak för 740.

      Kollade bilregistret för ett tag sedan och upptäckte att min drygt 30 år gamla 745 fortfarande rullar.

      Borde kanske inte sålt den. :-)

      Radera
  11. Jag har bara ägt en enda bil. Resten av bilarna i familjen har alltid ägts av någon annan familjemedlem.
    Min bil var en Saab 9000 CD automat med inte så kraftig motor. Den var lite dålig på att axa vid omkörningar på landsväg pga motorn, men det var väl den enda nackdelen. Tyvärr blev den stulen och krockskadad så att den aldrig blev sig lik.

    Efter den bilen så har det mest varit Saab eftersom vi i familjen sitter bekvämare i den än i de flesta andra bilar (som är överkomliga i pris). Det märks att Saab (förr) tillverkades av ett företag som ville att piloter ska ha bra komfort.

    Men vi har haft en Volvo 860 (som slukade soppa) och sen två andra Saab innan den sista "riktiga" Saaben köptes (dvs sista årgången från Trollhättan innan fabriken såldes). När den började krångla för mycket så tog det ett tag att gå igenom vad vi vill ha och behöver. Det blev nåt japanskt. Den funkar bra, men jag har inte riktigt vant mig vid den än.

    Till det så har vi en "övningskörarbil", dvs en mindre och manuellt växlad reservbil som har varit väldigt bra när familjen ska på olika håll tex tidiga helgmorgnar.

    Alla bilar har varit begagnade och köpta cash!

    Spargrisen

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja SAAB var verkligen något alldeles extra.

      Var nära att jag köpte en SAAB 9-5 NG, alltså den allra sista modellen. Provkörde flera men när jag nästan bestämt mig började allt strulet med företaget som till slut ledde fram till konkursen.

      Radera

Månadsrapport: November – plånboken tackar och bockar

November är som vanligt den där kärva, trista mellanakten som ingen egentligen bett om. Mörker, duggregn och en allmän känsla av “är det f...